Zainteresowanie bursztynem w Chinach mocno spada. Szansą dla firm jubilerskich, które dotychczas oferowały na tamtejszym rynku biżuterię z bursztynem, jest biżuteria artystyczna. Co może uczynić ją pożądaną, tłumaczy Sebastian Tajl.
Biżuteria symbolicznie podkreśla tożsamość osoby ją noszącej, ale czy może mieć także swoją własną tożsamość? Może – przekonuje włoski artysta Konrad Laimer, który tworzy ozdoby głęboko zakorzenione w tradycji i kulturze, a jednocześnie zgodne z duchem czasu. Także z bursztynem.
W czasach szybkiej biżuterii – stworzonej tylko po to, by ją szybko sprzedać, często bylejakiej, napędzanej wyłącznie siłą Facebooka i Instagrama – coraz trudniej o ozdoby będące ekspresją emocji jej twórcy. Śpieszmy się dostrzegać artystów takich jak Anna Betley, dla której emalia stała się idealnym narzędziem komunikacji ze światem.
Otwarte w 2014 r. Muzeum Bursztynu w Jarosławcu było tylko pierwszym elementem szerzej zakrojonej koncepcji Maksymiliana Kwiatkowskiego zakładającej także stworzenie linii jakościowych kosmetyków pod marką Succinite i Hotelu Szlak Bursztynowy. Na ile udało się te pomysły zrealizować?
Szczególnie w czasach nadmiaru osiągnięcie sukcesu w branży jubilerskiej staje się coraz trudniejsze. Ale nie niemożliwe. O sprawdzonych drogach do tego celu opowiada Cyprian Chorociej, utalentowany projektant i jubiler, który szansę na rozwój znalazł w firmie S&A.
Od 13 lat zachwyca swoim charakterystycznym podejściem do biżuterii – czy to prostymi formami w srebrze, czy też eleganckimi kompozycjami z kamieni naturalnych. W czym tkwi tajemnica sukcesu projektantki i artystki Izy Krauzy?
Gdyby w polskim prawie karnym istniał precedens, ten wyrok sądowy skazujący za kradzież praw autorskich z całą pewnością byłby określany takim mianem. Dlaczego? O tym opowiada Marcin Wesołowski z NAC Amber, któremu po 5 latach udało się udowodnić przed sądem swoje racje.
Czy 4 lata to wystarczająco dużo czasu, by zrozumieć bursztyn i lepiej poznać świat twórców bursztynowej biżuterii? A może wcale nie o to chodzi w byciu kuratorem Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem?
35 lat w branży bursztynniczej to może nie jest nic wielkiego, ale 35 lat aktywnego działania bez wytyczania celów i tworzenia planów strategicznych, zdając się głównie na opatrzność, a przy tym stworzywszy rozpoznawalne wzornictwo na wysokim poziomie – to na pewno jest sukces. Jak to działa – opowiada Wojciech Kalandyk, właściciel Art7.
Doniesienia mediów na temat Bursztynowego Ołtarza od samego początku jego powstawania były przesadzone. Mariusz Drapikowski, współtwórca Ołtarza i twórca wielu znaczących dzieł bursztynowych o tematyce sakralnej, prostuje: projekt jest zrealizowany zaledwie w połowie.
Bursztynowy boom, który stworzył ogromny popyt na luksusową biżuterię z tym kamieniem, okazał się fantastyczną szansą dla utalentowanych projektantów i mistrzów sztuki jubilerskiej. Takich jak Ireneusz Glaza.
Życie i malarstwo meksykańskiej artystki Fridy Kahlo to źródło nieustających inspiracji – mniej lub bardziej udanych. W przypadku biżuterii Margity tajemnica sukcesu tkwi w braku dosłowności i przemyślanej kompozycji.
Digitalizacja zbiorów, organizowanie bieżących wystaw a w dalszej perspektywie przeniesienie kolekcji Muzeum Bursztynu do nowej siedziby w Wielkim Młynie – to najważniejsze „bursztynowe” cele dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska Waldemara Ossowskiego na najbliższe miesiące i lata.
Razem zostali ostatnio laureatami Konkursu na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach Ambermart. Razem wyznaczają nowe cele i razem budują nowy wizerunek firmy A2 Studio Biżuterii jako producenta wyrobów jubilerskich z najwyższej półki.
Kilka milionów sztuk gotowej biżuterii, kilka tysięcy projektów do zrealizowania, nagrody w prestiżowych konkursach, m.in. Nagroda Główna Amberif Design Award 2017, i ambitne plany rozwojowe – Marcin Tymiński, znany przede wszystkim jako twórca biżuterii, ale mający znaczące osiągnięcia również w innych dziedzinach, obchodzi w tym roku 20. rocznicę działalności.
Nie pcha się na afisz, chociaż naprawdę wiele potrafi. W trakcie ponad 30-letniej kariery złotniczej otrzymał wiele nagród za nowatorstwo w dziedzinie designu – ostatnio Złoty Medal za mistrzostwo jubilerskie w konkursie Mercurius Gedanensis 2017. Przekonuje, że designer może żyć w cieniu – i przeżyć.
Gdańsk już od kilku lat interesuje się lubelskimi złożami bursztynu: stawia na współpracę, by surowiec pozostał w Polsce i posłużył do rozwoju krajowego bursztynnictwa i regionu lubelskiego. W tym celu w lipcu 2014 r. podpisano list intencyjny z władzami Parczewa, w kwietniu br. – z władzami woj. lubelskiego. O dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość opowiada Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, będącej jednym z sygnatariuszy listu.
Najbliższa, 24. edycja targów Amberif ma do spełnienia wiele oczekiwań wystawców – przede wszystkim powinna odpowiedzieć na pytanie o dalsze kierunki rozwoju po tym, jak spadło zainteresowanie polskim bursztynem w Chinach. Na ile jest to realne?
Uwaga niemal całego bursztynowego świata skupiona jest na Państwie Środka, tymczasem rośnie zainteresowanie biżuterią na rynkach europejskich i amerykańskim – z bursztynem, a nie jak dotychczas bursztynową.
W 2013 roku zobaczył bursztyn i od razu się w nim zakochał. Od ponad roku próbuje – jak dotychczas bez efektów– przekonać polskie firmy bursztynnicze, że rynek indyjski jest gotowy na ich wyroby. Czy ta „miłość” będzie miała szczęśliwe zakończenie?
Powrót do koncesji łączonej na poszukiwanie i wydobycie bursztynu, możliwość ustanowienia zabezpieczenia roszczeń oraz zmiany w przepisach karnych – to propozycje geologa wojewódzkiego Michała Kowalskiego, które pomogą uregulować kwestie wydobycia bursztynu na Pomorzu.
W 2013 roku został oskarżony w Rosji o wyłudzenia podatkowe. Ścigany listem gończym, schronił się w Polsce. Choć nie wie, jak skończy się ta historia, próbuje tutaj kontynuować swój bursztynowy biznes.
Jak zwykle przed targami Amberif odczuwalne jest pewne napięcie – również w tym roku dotyczy ono przede wszystkim spadających cen surowca: na jakim poziomie się ustabilizują? Jak jest kondycja branży? Jaka będzie wyglądała jej najbliższa przyszłość?
2014 rok okazał się bardzo dobry dla litewskiej branży bursztynniczej, a w 2015 ma ruszyć wydobycie litewskiego bursztynu ze złóż zlokalizowanych na Mierzei Kurońskiej. Pierwszy w tym roku ważny sprawdzian kondycji tej branży to targi Amber Trip, które odbędą się w dniach 18-21 marca w Wilnie.
Złoża bursztynu na Lubelszczyźnie i perspektywa ich wydobycia budzą niezmiennie wiele emocji. Nastroje podgrzewa brak rzetelnych, pogłębionych informacji w mediach. A studzi je Krzysztof Czuryłowicz, młody geolog, specjalista w dziedzinie złóż bursztynu.
Swoim ogromem i kulturową odmiennością rynek indyjski może zniechęcać producentów biżuterii bursztynowej, skoncentrowanej na Chinach i nieszukających nowych rynków zbytu. Zdaniem Neeraja Kayathwala, właśnie teraz jest dobry czas, by właśnie tam zainwestować. Dlaczego?
Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award po 13 edycjach ma nowego kuratora. Jest nim Barbara Schmidt: projektantka, manager designu, wykładowca.
O Mariuszu Gliwińskim mówi się, że jest naczelnym polskim projektantem biżuterii w Chinach. Trwające już sześć lat wyjazdy na różnego rodzaju imprezy zaowocowały rozpoznawalną marką, kontaktami handlowymi, ale także ciekawymi spostrzeżeniami i inspiracjami.
Festiwal Bursztynu Bałtyckiego, którego jest organizatorką, ma pomóc w wypromowaniu bursztynu bałtyckiego, ale i marki Amberozia na chińskim rynku detalicznym. Jakie efekty dały dotychczasowe trzy edycje imprezy?
Tegoroczny sezon turystyczny branża bursztynnicza ocenia najsłabiej od wielu lat. Główne przyczyny spadku obrotów to bardzo wysokie ceny bursztynu oraz widocznie mniejsza frekwencja zagranicznych turystów.
Odbiorcy biżuterii bursztynowej nigdy jeszcze nie byli tak wymagający jak obecnie, więc już mało który producent jest w stanie poradzić sobie bez projektanta. Pytanie, na ile sobie to uświadamia? Jak ta współpraca wygląda z perspektywy projektanta?
Z chińskiej perspektywy globalny rynek bursztynu zdaje się wyglądać nieco inaczej niż z perspektywy europejskiej. Przede wszystkim dlatego, że ta perspektywa jest znacznie szersza…
Choć udział w targach bursztynu w Gdańsku bierze od wielu lat, dopiero w tym roku sięgnęła po bursztyn. Na Amberifie jej kolekcja została sprzedana w całości tuż po otwarciu targów, na Ambermarcie podejmie kolejną próbę zaprezentowania jej publiczności. Co zobaczymy?
Rynek chiński jest wielką obietnicą i co najmniej tak samo dużym wyzwaniem dla polskich firm bursztynniczych. Radca konsulatu generalnego w Szanghaju Andrzej Pieczonka radzi, jak się na tym rynku bezpiecznie poruszać.
Bursztyn jest fascynującym tematem, tylko trzeba wiedzieć, w jaki sposób dotrzeć z informacją o nim do świadomości odbiorców. A może nawet podświadomości…? Max Kwiatkowski, pomysłodawca prywatnego Muzeum Bursztynu w Jarosławcu, znalazł na to sposób.
O tym, że bursztyn ma właściwości lecznicze, wiedzą wszyscy. Skąd? To tzw. mądrość ludowa. Naukowcy postanowili zbadać jego właściwości kosmetyczne. Do jakich wniosków doszli?
Znana podróżniczka Elżbieta Dzikowska jest wielką miłośniczką biżuterii i właścicielką imponującej kolekcji biżuterii etnicznej z różnych krajów, ale i współczesnej polskich artystów. Jej część jest prezentowana w wydanym w maju albumie Biżuteria świata i na otwartej 13 czerwca wystawie Ozdoba czy amulet. Biżuteria etniczna w Muzeum Tony’ego Halika w Toruniu. Skąd ta fascynacja?
W branży bursztynniczej dominują postawy roszczeniowe względem państwa: powinno udokumentować złoża, wydobyć bursztyn i sprzedać go wyłącznie firmom polskim. Tymczasem prawo stanowi zupełnie inaczej. Złudzenia odbiera geolog województwa pomorskiego.
Zainteresowanie bursztynem bałtyckim – przede wszystkim jako intratną formą lokaty kapitału – jest obecnie ogromne. Czy te same trendy widać w dziedzinie inkluzji z bursztynem?
Wystawa Bursztyn we współczesnej biżuterii ma nie tylko łączyć twórców i prezentować ich nowoczesne myślenie o tym kamieniu, ale także zachęcać innych do sięgania po niego. W jaki sposób? O tym opowiada Agita Putāne z Galerii Putti w Rydze.