Amberozia Team - w środku Nancy Chui

Festiwal Bursztynu Bałtyckiego, którego jest organizatorką, ma pomóc w wypromowaniu bursztynu bałtyckiego, ale i marki Amberozia na chińskim rynku detalicznym. Jakie efekty dały dotychczasowe trzy edycje imprezy?

W tym roku
Amberozia zorganizowała Festiwal Bursztynu Bałtyckiego w trzech chińskich miastach, a nie jak dotychczas tylko w Hongkongu. Czym podyktowana jest taka decyzja?
 
Po premierze naszej marki w 2011 r. w tym roku Amberozia wreszcie osiągnęła odpowiedni stopień rozpoznawalności na rynku detalicznym. Stąd też decyzja o uruchomieniu sprzedaży w dwóch miejscach: w Hongkongu w terminalu Kai w Tak Cruise od sierpnia br. oraz w Szanghaju w Hongkong Design Gallery  od listopada br. Wybór Hongkongu, Szanghaju i Makao na miejsce Festiwalu Bursztynu Bałtyckiego w 2014 roku jest zgodne z naszą strategią rozwoju na rynku detalicznym w Chinach.

Jakie były różnice i podobieństwa między tym trzema wydarzeniami?

We wszystkich trzech miastach FBB odbył się przy obecności projektantów biżuterii bursztynowej i ekspertów, na otwarcie zostali zaproszeni także przedstawiciele mediów, lokalne VIP-y i partnerzy projektu. W Hongkongu, który jest naszym bazowym miastem, odbyło się najwięcej wydarzeń – oprócz wystaw i targów, także otwarty wykład o bursztynie w tamtejszym Centrum Designu. Festiwal w Hongkongu i Macao trwał najdłużej, bo ponad miesiąc – od połowy września do końca października.

Czy Festiwal Bursztynu Bałtyckiego to Twój pomysł na promocję tego kamienia w Chinach?  

Nasza strategia promocji bazuje na świadomym budowaniu marki, a FBB jest strategicznym i podstawowym narzędziem marketingowym, którego zadaniem jest przygotowanie gruntu dla premiery marki Amberozia na chińskim rynku detalicznym. Myślę, że lokalizacje tych punktów detalicznych naszej marki są solidnymi dowodami na sukces osiągnięty przez FBB: to wydarzenie zaowocowało  świetnymi kanałami sprzedaży i zaufaniem do naszej stosunkowo młodej marki. Trzecia edycja FBB otworzyła przed nami kolejne, jeszcze bardziej ekscytujące możliwości promocji marki – w najbliższym czasie będą kontynuowane rozmowy na ten temat i nawiązywana bliższa współpraca na przyszłość.

Czy przyszłość to dla Amberozii otwieranie kolejnych sklepów?

Tak naprawdę to nie są jeszcze sklepy w tradycyjnym tego słowa rozumieniu, a raczej stoiska obrandowane Amberozia w istniejących już sklepach. To nam daje przewagę w mobilności, jak też w elastyczności w kreowaniu naszej marki w najbardziej optymalny dla nas sposób.  W 2014 r. otworzyliśmy takie stoiska w HK i Szanghaju, rozszerzenie naszej obecności na kilka kolejnych miast w Chinach planowane jest na 2015 r. Nasza wizja rozwoju zakłada jednak ostatecznie otwarcie punktów sprzedaży pod własną marką, które będą oferowały zarówno biżuterię z bursztynem, jak i wyroby niebiżuteryjne.  

Czy będą to wyroby firm, z którymi dotychczas współpracujecie?

Amberozia wybiera dostawców bursztynowych wyrobów, kierując się takimi  kryteriami jak jakość  i zbywalność na rynku chińskim, jak również efektywność operacyjna. Dobieramy do współpracy takich partnerów, którzy rozumieją i cenią rolę marketingu w osiągnięciu długoterminowych sukcesów handlowych. Obecnie współpracujemy z grupą ponad 10 dostawców wyrobów z bursztynu z Polski – część z nich jest promowana pod ich własną marką, inne zaś pod marką Amberozia.

Chiński rynek stale się zmienia. Lepsze są sprawdzone rozwiązania czy całkiem nowe pomysły na sprzedaż biżuterii z bursztynem?

Myślę, że chiński rynek jest wystarczająco duży dla szerokiej gamy wyrobów z bursztynu. „Lepszym” pomysłem marketingowym będzie zawsze ten, który możliwie jak najlepiej łączy profil produktu ze zwyczajami i potrzebami klienta z wybranej grupy docelowej. W momencie kiedy zainteresowanie bursztynem postrzeganym jako tradycyjny kamień jest już właściwie sprawdzone, nadszedł czas na zaznajamianie Chińczyków z bursztynem w kontekście designu a nawet mody.  Te jeszcze nieodkryte dziedziny wymagają nowatorskich strategii marketingowych i sprzedażowych – i właśnie nad tym pracujemy.

Od początku stawiasz na design w biżuterii bursztynowej.  

Jest wiele aspektów designu: może to być forma i piękno produktu, ale też indywidualna ekspresja twórcy etc. Będziemy tworzyć różne kampanie marketingowe w zależności od tematów i formatów, współpracować z różnymi partnerami w celu zbudowania świadomości i zainteresowania designerskimi wyrobami z bursztynu.

Czy w biżuterii designerskiej bursztyn powinien być nadal i za wszelką cenę naturalnym kamieniem, czy też akceptowane są także kamienie poprawiane?

Nie mam gotowej odpowiedzi na to pytanie: to zależy od reakcji rynku na różne produkty, a my stale się tego rynku uczymy. Osobiście uważam, że zawsze będzie istniało zainteresowanie bursztynem naturalnym. Myślę, że odpowiedź na pytanie o reakcję rynku na bursztyn poprawiany przyjdzie już niedługo.