To już 10. edycja corocznej publikacji Trend Book niezmiennie koncentrującej się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które – zdaniem autorów – kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie, oraz prezentującej autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.

Dziesięciolecie to zawsze idealny pretekst do podsumowań, jednak na wnikliwą analizę ostatniej dekady współczesnej sztuki bursztynniczej przyjdzie czas jesienią tego roku – planowana jest wówczas monograficzna publikacja albumowa prezentująca najważniejsze przemiany, jakim w ostatnich latach ulegało gdańskie bursztynnictwo, a także retrospektywna wystawa uczestników projektu Trend Book z lat 2011-2020 oraz zaproszonych gości: projektantów, artystów, twórców autorskiej biżuterii. Warto odnotować, że realizacji projektu (łącznie z obecną edycją) wzięło udział ponad 150 designerów, którzy zrealizowali niemal 600 prototypowych obiektów z zastosowaniem bałtyckiego bursztynu – wiele z nich trafiło do kolekcji muzealnych, było eksponowanych na ważnych wystawach, a często również stało się ważnym wyróżnikiem w zawodowym portfolio rozpoznawalnych dziś twórców biżuterii autorskiej.

Skuteczność wysiłków edukacyjnych zmierzających do propagowania wiedzy o bursztynie oraz zalet biżuterii z jego zastosowaniem nie może się ograniczać jedynie do wzornictwa. W poszukiwaniu współczesnego insightu z pewnością uwzględnić należy całe spektrum czynników: malejące znaczenie biżuterii jako osobistego amuletu / talizmanu o znaczeniu symbolicznym i kulturowym wśród generacji Y i Z, które stopniowo zaczynają przeważać jako grupy konsumenckie, konsolidacja kanałów dystrybucji, czego odczuwalnym skutkiem jest malejąca ilość galerii biżuterii autorskiej oraz sklepów jubilerskich, instagramizację języka wizualnego oraz przeniesienie transakcji w obszar e-commerce i wreszcie nadreprezentację technologii CAD / CAM oraz druku 3D – których łatwość replikacji bardzo często unifikuje stylistykę i ogranicza różnorodność cechującą tradycyjne rzemiosło.

Oczywiście biżuteria z metali i kamieni szlachetnych (jeden z najstarszych, obok uzbrojenia, archetypów kultury materialnej) nie zostanie całkowicie zastąpiona przez cyfrowe akcesoria lub smartfony, jednak jej siła wizerunkowego lub symbolicznego oddziaływania nieuchronnie maleje a nadziei na odwrócenie tego procesu poszukiwać należy w sferze znaczeń zdecydowanie wykraczających poza dotychczasową funkcjonalność „dodatku do ciucha”, rekwizytu sezonowej mody bądź wątpliwego etycznie obiektu demonstrującego status materialny.

Bursztyn – materiał o tradycjach wytwórczych sięgających neolitu – mógłby być doskonałym rekwizytem ekscytującej opowieści pod warunkiem, że zostanie ona opowiedziana wiarygodnym językiem. Potencjalnym scenariuszem tego rodzaju historii jest przykład młodego polskiego naukowca Igora Kaczmarczyka – obecnie studenta prestiżowej uczelni: Weizmann Institute of Science w Izraelu, który hipotezę dla swoich laboratoryjnych badań nad chemicznymi właściwościami bałtyckiego bursztynu wyprowadził z tekstów historycznych o jego leczniczych i bakteriobójczych właściwościach potwierdzonych w zapiskach z czasów epidemii dżumy. Prozdrowotne oddziaływanie bursztynu, będące kanwą wielu dawnych legend i tradycji ludowych, w konfrontacji z potwierdzającymi je rezultatami badań naukowych zyskują zupełnie nowy kontekst i nieoczekiwany potencjał marketingowy, dzięki któremu biżuteria zawierająca ten niezwykły materiał może odzyskać swoje archetypiczne znaczenie osobistego amuletu!

Tymczasem również obecna edycja Trend Booka niezmiennie koncentruje się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które – naszym zdaniem – kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie. Wyodrębnione przez nas w 2020 roku makrotrendy złożyły się na pięć rozdziałów publikacji oraz pięć stref wystawy autorskiej biżuterii czołówki polskich projektantów oraz studentów kierunków projektowych. Każdy z zaproponowanych tematów ma swoją przewodnią ideę, każdy został zrealizowany z przewagą określonej technologii, wszystkie z nich mają swoje odniesienia do trendów stylistycznych, których obserwację prowadziliśmy w tym roku podczas Milan Design Week, London Design Festival, Dutch Design Week w Eindhoven, na najważniejszych targach jubilerskich na świecie: w Vicenzie, Bazylei i Hongkongu oraz w trakcie inspirującej wizyty studyjnej w regionie Kansai – kolebce japońskiej kultury.

Pozostajemy z nadzieją, że wyodrębnione tematy: Kaligrafia, Strefa zgniotu, Blob, Zen, Topologia stały się inspirującym zaproszeniem dla uczestniczących w projekcie twórców, a rezultat ich pracy dostarczy artystycznej satysfakcji publiczności, która odwiedzi 27. Międzynarodowe Targi Biżuterii i Bursztynu AMBERIF w Gdańsku – tradycyjne miejsce premiery unikatowej kolekcji biżuterii bursztynowej, której dokumentacją jest niniejsza publikacja.

Wstęp prof. Sławomira Fijałkowskiego do Trend Book 2020+

Trend Book 2020+ 
Organizator: Biuro Prezydenta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku
Wydawca: Wydział Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku 
Współpraca: Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu 


Trendy 2020+: 

TREND BOOK 2020+: Kaligrafia
TREND BOOK 2020+: Strefa zgniotu
TREND BOOK 2020+: Blob
TREND BOOK 2020+: Zen
TREND BOOK 2020+: Topologia


Wcześniejsze wydania: 

Trend Book 2019+
Trend Book 2017+
Trend Book 2016+
Trend Book 2015+
Trend Book 2014+
Trend Book 2013+
Trend Book 2012+
Trend Book 2011+