upside-down, vintage tools, urban jungle, translucency i teddy bear – to makrotrendy stylistyczne, którym poświęcona jest 9. edycja wydawnictwa „Trend Book”. Jego światowa premiera odbędzie się tradycyjnie na targach Amberif w Gdańsku, a będzie jej towarzyszyła wystawa biżuterii inspirowanej tymi trendami.

„Każdy z zaproponowanych tematów ma swoją przewodnią ideę, każdy zostały zrealizowany z przewagą określonej technologii i przy użyciu specyficznych technik, wszystkie z nich mają swoje odniesienia do trendów stylistycznych, których obserwację prowadziliśmy w tym roku głównie w Europie: podczas Milan Design Week, London Design Festival, na targach Maison & Objet w Paryżu oraz Formnext we Frankfurcie” – wyjaśnił prof. Sławomir Fijałkowski, autor publikacji.  

Wyodrębnione tematy to: 
- upside-down odwołujący się do oczywistej, choć zwykle lekceważonej przez dzisiejszych jubilerów, konstatacji, że biżuteria ma także lewą stronę i swój równie ważny rewers, któremu trzeba poświęcić uwagę; 
- vintage tools symbolizujący nostalgię za funkcjonalną wiarygodnością starych narzędzi; 
- urban jungle jako odniesienie zarówno do pulsu życia współczesnych metropolii, jak i do procesu odwrotnego: powrotu natury do stref zurbanizowanych;
- translucencyotwierający rozważania o oddziaływaniu światła – jego dyspersji, iluminacji, lśnieniu, przezierności, fizycznych właściwościach materiałów oraz optycznych iluzjach i złudzeniach; 
- teddy bear, w całości zrealizowany technikami cyfrowymi, dla którego podłożem stał się komiksowy miś i jego ikoniczne wizerunki: historyczny Teddy Bear, disney’owskie i literackie wyobrażenia Puchatka, żelki Haribo, a nawet graficzne logo będące podstawą skutecznych strategii brandingowych w branży jubilerskiej.

Powyższe trendy zaprezentowane zostały na licznych przykładach nowości wzorniczych zaobserwowanych na odwiedzanych imprezach wystawienniczych, jak również biżuterii wykonanej przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Łodzi i Wrocławiu oraz członków Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Biżuterię tę, zainspirowaną makrotrendami, będzie można zobaczyć na specjalnej wystawie towarzyszącej wydawnictwu. 

„Rozpoczynając w 2010 roku prace nad systematyzowaniem wiedzy o współczesnych przemysłach kreatywnych z jednoznaczną intencją ich interpretacji w projektowaniu biżuterii z bursztynem, nie sądziliśmy, że owo przedsięwzięcie rozwinie się z czasem w projekt artystyczny i promocyjny o zasięgu ogólnopolskim. Dziś Trend Book ma integrujące znaczenie dla wielu środowisk zainteresowanych innowacyjnym zastosowaniem bałtyckiego bursztynu i podwyższaniem standardów jakościowych współczesnej biżuterii autorskiej” – napisał we wstępie prof. Fijałkowski. 

W ciągu tych 9 lat „Trend Book” w dużym stopniu wpłynął na zmianę tradycyjnych przyzwyczajeń i utrwalonych opinii, zmuszając do zastanowienia się nad przyszłością biżuterii, a więc i przyszłością jej producentów czy projektantów. „Przedstawione w ‘Trend Booku’ makrotrendy i powstałe na ich bazie projekty biżuterii stają się dla wielu twórców inspiracją do rozwijania własnej drogi projektowania. Dzięki takiemu materiałowi bazowemu projektanci opracowują tendencje kolorystyczne oraz pracują nad formą i zawsze próbują jeszcze pójść o krok dalej, eliminując skutecznie to co nieistotne” – podsumował Marcin Tymiński, prezes Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych.

Trend Book 2019+
autor: Sławomir Fijałkowski 
wydawca: Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu 
partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, MTG SA 

 

Polecamy: 

Trend Book 2017+

Trend Book 2016+

Trend Book 2015+

Trend Book 2014+

Trend Book 2013+

Trend Book 2012+

Trend Book 2011+