Choć wzornictwo bursztynowej biżuterii coraz wyraźniej nabiera azjatyckiego kolorytu, są i tacy, którzy stawiają przede wszystkim na dobry design niezależnie od gustu odbiorcy. Kopalnią wysokiej jakości inspiracji zgodnych z aktualnymi trendami jest kolejna, piąta już edycja Trend Booka.
Swoją premierę publikacja będzie miała niezmiennie na targach Amberif w Gdańsku, a będzie jej towarzyszyła wystawa prac autorstwa studentów i absolwentów wzornictwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W tym roku byli oni wspierani przez studentów z Niemiec, Hiszpanii, Turcji, Hongkongu i Malezji, przebywających w Gdańsku w ramach projektu wymiany Erazmus, którzy wnieśli w swoich realizacjach nowe spojrzenie na bursztyn oraz ciekawe elementy etniczno-ludowe. „Formułując brief projektowy, stanowiący punkt wyjścia do autorskich interpretacji poszczególnych trendów, staraliśmy się dostarczyć współczesnych, zgodnych z wiodącymi tendencjami wzorniczymi rozwiązań projektowych, zachowując jednocześnie ich glokalny charakter oraz rozpoznawalny genotyp gdańskiej / polskiej / bałtyckiej tożsamości kulturowej bursztynu” – napisał prof. Sławomir Fijałkowski we wstępie do Trend Booka.
Prace prezentowane w Trend Booku oraz na wystawie zostały podzielone na 5 unikatowych kolekcji inspirowanych następującymi tematami przewodnimi: LIQUID SURFACE, OUTLINES, WOODLIKE, KAWAII, ACCESSORIES. Zostały one wyodrębnione na podstawie obserwacji i analizy makrotrendów stylistycznych, nowości prezentowanych na wiodących imprezach wystawienniczych, takich jak Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie, Dutch Design Week w Eindhoven, Baselworld w Bazylei, jak również informacji zaczerpniętych z wielu opiniotwórczych źródeł nauk ekonomicznych i humanistycznych oraz obserwacji własnych. „W tym roku większy niż w latach poprzednich nacisk położyliśmy na rynkowy charakter tych kolekcji, by były silniej postrzegane jako wyroby komercyjne o designerskim charakterze” – wyjaśnił prof. Fijałkowski. Dodatkowo każdy z wyodrębnionych tematów przewodnich oprócz sfery wizualnej zawiera specyficzny akcent związany z technologią wykonania, użytym materiałem lub funkcjonalnym przeznaczeniem poszczególnych obiektów. To wszystko powoduje, że Trend Book jest cennym źródłem inspiracji – zarówno poprzez prezentację wybranych produktów z dziedziny architektury, wyposażenia wnętrz, najnowszych technologii, sztuki i designu obrazujących tendencje stylistyczne, jak i ich interpretacje według studentów gdańskiej ASP. Źródłem inspiracji z roku na rok coraz bogatszym i bardziej cenionym, ponieważ odpowiadającym na podstawowe potrzeby producentów i projektantów chcących iść z duchem czasu i aktualnych trendów.
Opis trendów:
Trend Book 2015+: LIQUID SURFACE
Trend Book 2015+: OUTLINES
Trend Book 2015+: WOODLIKE
Trend Book 2015+: KAWAII
Trend Book 2015+: ACCESSORIES
Wcześniejsze wydania:
Trend Book 2014+
Trend Book 2013+
Trend Book 2012+
Trend Book 2011+