350 stron, czyli o ok. 1/3 więcej niż w ubiegłym roku, prezentacja 60 autorskich obiektów z bursztynem – od zupełnie awangardowych po możliwe do seryjnej produkcji – oraz ilustracje aktualnych trendów stylistycznych – to wszystko znajdzie się w drugiej edycji publikacji „Trend Book”.
Wiele się ostatnio dyskutuje na temat skutecznych strategii promowania bursztynu. Wśród przeważających pomysłów istnieje także wyjątkowo szkodliwy pogląd, według którego najlepszą promocją bursztynu jest sam bursztyn. Mit o jego rzekomej wyjątkowości stał się trudnym do przezwyciężenia fatum, który przez długie lata usprawiedliwiał wszelkie stylistyczne zbrodnie – nawlekane koraliki, oprawy a la „kwiatki-potworki”, bryłki z doklejoną szpilką, sprzedaż „na wagę”. Stereotyp bursztynu jako folklorystycznej pamiątki ma swój archetyp właśnie w owym fałszywym przekonaniu o jego niezwykłych, magicznych, leczniczych i czarodziejskich właściwościach. Tymczasem bursztyn to tylko surowiec i promowanie go według takiego punktu odniesienia spowoduje, że będzie polskim hitem eksportowym najwyżej w takim stopniu jak węgiel, cebula lub miedź. Jednym z krajów o największej wartości wydobycia diamentów jest Botswana, ale przecież to nie tam powstają topowe kolekcje biżuterii z diamentami. Dopiero umiejętność unikatowego wykorzystania unikatowego surowca może wytworzyć warunki do wykreowania pozytywnych skojarzeń z produktem wysokiej jakości.
Trzy lata temu na Wydziale Architektury i Wzornictwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych powstała Pracownia Projektowania Biżuterii i Form Użytkowych. Od tego czasu konsekwentnie staramy się przyczyniać do budowy efektywnego mechanizmu współpracy młodej generacji projektantów i firm bursztynniczych, które w swoich strategiach rozwoju rozumieją znaczenie wzornictwa. Ważnym przedsięwzięciem pozwalającym wypracować takie zasady stało się przygotowywane już po raz drugi wydawnictwo „Trend Book” – systematyzujące trendy stylistyczne i pozwalające na tej podstawie projektować kolekcje autorskiej biżuterii z bursztynem. Obecnie zakończyliśmy realizację prototypów związanych z publikacją „Trend Book 2012+” – album będący podsumowaniem projektu będzie liczył 350 str. (o ok. 1/3 więcej niż w ubiegłym roku), powstało również ponad 60 autorskich obiektów z bursztynem: od zupełnie awangardowych po możliwe do seryjnej produkcji. Publikacja, której wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, będzie rozsyłana m.in. do najbardziej renomowanych galerii biżuterii artystycznej na świecie, instytucji zajmujących się promocją designu, opiniotwórczych osób i środowisk akademickich, dziennikarskich oraz firm, artystów i projektantów (nie tylko biżuterii) ze światowej pierwszej ligi – w większości przypadków ich produkty są również reprodukowane w albumie jako ilustracje trendów stylistycznych, będących pretekstem do zaprojektowania na ich podstawie kolekcji bursztynowej biżuterii jednoznacznie kojarzonej ze współczesnym designem.
Intencją naszych działań w dłuższej perspektywie jest stworzenie na ASP think-tank'u zajmującego się aktualizacją wiedzy o marketingowych i stylistycznych aspektach wzornictwa, pozwalających na formułowanie koncepcji przyczyniających się do sensownej promocji bursztynu. Cieszymy się, że w tym sposobie myślenia znajdujemy coraz więcej partnerów, chcących wspierać nasze wysiłki. W urzeczywistnienie tegorocznej edycji „Trend Book 2012+” zaangażowało się pięć firm, udzielając nam znaczącej pomocy w realizacji prototypów, poświęcając czas oraz oferując wsparcie technologiczne i materiałowe. Licząc na rozwój dalszej współpracy, dziękuję w imieniu własnym oraz studentów Pracowni Projektowania Biżuterii i Form Użytkowych gdańskiej ASP następującym osobom i firmom: Mariusz Gliwiński – Ambermoda, Zbigniew Strzelczyk – Amber Styl, Wojciech Kalandyk – Art7, Adam Pstrągowski – S&A SA, Marcin Wesołowski – NAC Amber.
Wernisaż wystawy „Amber Trends 2012”, prezentującej kolekcję bursztynowej biżuterii autorstwa studentów gdańskiej ASP planowany jest 22.03.2012 podczas targów Amberif. Zapraszamy!
Zdjęcia: Agata Krawczyk (powyżej), Emilia Kohut (poniżej).
Dr hab. Sławomir Fijałkowski, prof. Pracowni Projektowania Biżuterii i Form Użytkowych ASP w Gdańsku
Wcześniejsze wiadomości na ten temat:
TREND BOOK 2012+
Trendbook 2012+