Targi inhorgenta europe to tradycyjne miejsce prezentacji najnowszych trendów w modzie i biżuterii. Oferta tej ostatniej prezentowana przez wystawców tej imprezy była bardzo bogata i mocno zróżnicowana – pomocą w jej „uporządkowaniu” pod kątem trendów okazał się wykład Irmie Schüch-Schamburek / Trendvision. Przedstawiamy jego pierwszą część – trendy na najbliższe 3-5 lat.
TRENDY MAKRO– OK. 3-5 LAT
COMEBACK OF CLASSIC
Powrót klasyki – zainteresowanie wartościowymi materiałami, klasycznymi liniami i ponadczasowym stylem.

Casual fashion czerpie ze stylu sportowego (przede wszystkim rodem z lat 50. i 80.), jak również z Basic – T-shirty i dżinsy. Na atrakcyjności zyskują nie tyle dzięki grafikom (prints) czy przykuwającym uwagę detalom, m.in. haftom, koronkom i różnego rodzaju aplikacjom, co przede wszystkim za sprawą szczególnie szlachetnych materiałów – jak satyna, jedwab, kaszmir czy wysokogatunkowy dżersej.
Jeśli strój rzuca się w oczy, powinien on być połączony z bardzo klasycznym wzornictwem biżuterii. Jeśli jednak strój jest bardziej w stylu basic, można go połączyć z modnymi, zwracającymi uwagę dodatkami.
Biżuteria – w tym trendzie dominują klasyczne, ponadczasowe ozdoby, np. masywne naszyjniki, diamenty (zwłaszcza solitaire) i perły oraz klasyczne materiały, np. żółte i białe złoto oraz platyna. Prym wiedzie ponadczasowe wzornictwo i linie, jednak w mocno zindywidualizowanej formie – najbardziej pożądane są efekty trójwymiarowości w biżuterii oraz niezmiennie od kilku sezonów poruszające się elementy, zawieszki etc. – a to wszystko najlepiej w wersji XXL! Nadrzędnym warunkiem jest jednak ekstrawagancja w łączeniu materiałów i kreowaniu biżuterii tak, by pasowała jednocześnie zarówno do dżinsów, stroju eleganckiego, jak i do sukni koktajlowej. Największe pole do popisu stanowią tu bransolety, którym wróżony jest wielki powrót. Niemniej modne są perły, jednak w dalekiej od klasycznej formie: barokowe, wielokolorowe i łączone z kolorowymi kamieniami.
OUTSTANDING STYLES
Wyrafinowany styl – co nie jest modą, nie może być też niemodne

Biżuteria – skupiające uwagę pojedyncze sztuki, które mają za zadanie podkreślać minimalistyczny styl ubioru, nawet w przesadny sposób – a więc ma być ona odważna, sprawiająca wrażenie luksusowej. Również biżuteria nie podlega sezonowym modom – ma być ekstrawagancka i ponadczasowa, ma za zadanie podkreślać osobowość osoby ją noszącej i uczynić jej wizerunek perfekcyjnym. Nieważne, czy za sprawą romantycznych motywów kwiatowych, geometrycznego wzornictwa czy też orientalnego przepychu. W ten trend świetnie wpisują się proste rzeźbiarskie formy, graficzne motywy i dające wrażenie ruchu elementy.
LOHAS
“Lifestyle of Health and Sustainability“ – zrównoważenie

Biżuteria – tutaj liczą się przede wszystkim takie cechy jak prawdziwość i autentyczność oraz rękodzieło. Dlatego szczególnie mile widziane są materiały naturalne, jak np. drewno, natomiast wszelkie sztuczne tworzywa nie znajdą akceptacji. Duże znaczenie ma sposób pozyskiwania surowców oraz technologia produkcji biżuterii – powinna być ekologiczna oraz politycznie poprawna. Dlatego poprawiane ani tym bardziej „krwawe” kamienie nie są trendy.
LUXURY PLEASE
– potrzeba luksusu demonstrowana poprzez styling

Biżuteria – ważniejsza od rzeczywistej wartości biżuterii jest jego przykuwająca uwagę optyka, np. duże kamienie kolorowe w wyjątkowych odcieniach barwnych. Większe znaczenie niż czystość kamienia ma jego masa, szlif i kolor. Może to być nawet imitacja, byle by nie była zbyt widoczna. Nic dziwnego, że jakościowo dobre imitacje cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów – podobnie jak dużych rozmiarów, dekoracyjna prawdziwa biżuteria.
Zdjęcia (od góry): Art7 / Baltic Soul, Ostrowski Design, Power & Amber, NAC New Amber Collection (fot. firmy)