Premiera ponad 300-stronnicowego albumu „Trend Book 2012+” planowana jest 22.03.2012 podczas targów Amberif w Gdańsku, a towarzyszyć jej będzie wystawa „Amber Trends 2012+” prezentująca interpretacje opisanych trendów – projektów unikatowej biżuterii zrealizowanych przez najmłodszą generację gdańskich projektantów oraz zaproszone do współpracy firmy i pracownie bursztynnicze z Trójmiasta.
Jak wiadomo, „przewidywanie jest trudne – zwłaszcza jeżeli dotyczy przyszłości”. Ostatnio nieustannie przekonują nas o tym agencje ratingowe oraz analitycy giełdowi, którzy „po fakcie” potrafią przekonywująco wyjaśnić, dlaczego się pomylili. Podobnie bywa z trendami konsumenckimi – próba określenia, w jakim kierunku zmierzają w perspektywie wielu lat, jest dzisiaj obarczona porównywalnym ryzykiem jak długookresowa prognoza pogody. Ilość nieprzewidywalnych zmiennych i ich dynamika są tak duże, że diagnoza może być rozpatrywana wyłącznie w kategoriach większego lub mniejszego prawdopodobieństwa.
Uznani trend-forecasterzy odwołują się często do swojej intuicji, choć oczywiście zawsze jest ona pochodną wieloletniego doświadczenia, umiejętności uważnej obserwacji otoczenia oraz wysokich kompetencji analitycznych. Prognozy tendencji stylistycznych w perspektywie najbliższego roku / sezonu nie są już jednak żadną subiektywną futurologią, ale raczej umiejętnością porządkowania danych, faktów, statystyk i procesów, które mają swój punkt zaczepienia w niedawnej przeszłości, dzieją się aktualnie i z bezwzględną logiką następstwa zdarzeń muszą mieć swoją kontynuację w przyszłości. W tym przypadku problemem nie jest brak informacji, ale raczej jej nadmiar, a kluczową kompetencją staje się sztuka interpretacji.
Taki rodzaj systematyzowania wiedzy jest powszechny w tych przemysłach kreatywnych, które w największym stopniu podatne są na sezonowe zmiany – przede wszystkim w przemyśle odzieżowym. Pozornie wydawałoby się, że biżuteria podlegać powinna tym samym mechanizmom, co moda. I rzeczywiście tak jest, ale przede wszystkim w zakresie biżuterii sztucznej, dodatków uzupełniających ubiór oraz galanterii odzieżowej. W nieco innym tempie i kierunku przebiega ewolucja stylistyczna w jubilerstwie, gdzie zmiany nie są warunkowane porami roku, jednak rotacja wizerunku jest znacznie szybsza niż w przypadku produktu nawet w najbardziej widowiskowych dziedzinach wzornictwa, takich jak stylistyka samochodów lub elektroniki użytkowej. Biżuteria to specyficzna sfera designu – zawieszona w trójkącie pomiędzy wzornictwem przemysłowym, sztuką użytkową i modą – w każdej z nich funkcjonuje na obrzeżach i z każdej z nich czerpie inspiracje.
Dlatego przygotowując się do opracowania makro-trendów, które określać będą wzornictwo biżuterii w najbliższej przyszłości, staraliśmy się usystematyzować dane z możliwie wielu źródeł. Na bieżąco filtrujemy ogólnodostępną wiedzę ze specjalistycznych, opiniotwórczych portali poświęconych dokumentacji wydarzeń wystawienniczych i zajmujących się analizą trendów, korzystamy także z obserwacji twórców, artystów, projektantów oraz blogerów rejestrujących ewolucję tej części designu, która powszechnie określana bywa jako „life-style”. Najważniejszym narzędziem poznawczym jest nasza systematyczna obecność na kluczowych imprezach wystawienniczych branży jubilerskiej oraz na najważniejszych targach wzornictwa i wystawach autorskiego designu, gdzie staramy się wyłapywać inspirujące nowości i obserwować kierunek zmian. W tym celu odwiedziliśmy m.in. targi i wystawy: Vicenza First, Inhorgenta w Monachium, Hong Kong Jewellery Show, Amberif w Gdańsku, Basel World, mediolańskie iSaloni – w tym również strefę wystaw towarzyszących Zona Tortona, Ventura Lambrata, Brera, itd., Legnicki Festiwal Srebra, Maison & Objet w Paryżu, Paris Design Week, Biennale Sztuki w Wenecji, Vicenza Choice, Łódź Design Festival, Dutch Design Week w Eindhoven.
Wszystkie obserwacje usystematyzowaliśmy w sześć makrotrendów stylistycznych, które naszym zdaniem najsilniej będą określały stylistykę biżuterii na przełomie 2012 i 2013 roku. Nazwaliśmy je odpowiednio: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Każdy trend zilustrowany został starannie wybranymi przykładami produktów z zakresu mebli, sztuk użytkowych, akcesoriów i biżuterii. Ich bursztynową interpretację stanowią projekty unikatowej biżuterii zrealizowane przez najmłodszą generację gdańskich projektantów oraz zaproszone do współpracy firmy i pracownie bursztynnicze z Trójmiasta. Planowana kolekcja złoży się na wystawę AMBER TRENDS 2012+, która swoją premierę będzie miała 22.03.2012 podczas targów Amberif w Gdańsku, a towarzyszyć jej będzie ekskluzywny, ponad 300-stronnicowy album. Projekt jest realizowany przez Pracownię Projektowania Biżuterii i Form Użytkowych Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku dzięki wsparciu Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta – Urzędu Miasta Gdańska.