Piękno agatu jest nieoczywiste. Potrzebuje odkrycia – kreatywnego pomysłu i talentu warsztatowego, by w pełni je uzewnętrznić. Takie wyzwanie otrzymali uczestnicy konkursu AgatART. Na ile mu sprostali, można zobaczyć na wystawie pokonkursowej w Galerii YES w Poznaniu.

Jubileusze wyznaczane perłami, brylantami i agatami

„AgatART. Siła kamienia” to czwarty konkurs złotniczy organizowany przez Galerię YES na przestrzeni 23 lat jej istnienia. Dotychczas zrealizowane zostały projekty: „PearlART”, „BrylART” oraz „Ćwierć”. W dwóch pierwszych zaproszeni artyści otrzymali od organizatorów kolejno perły oraz diamenty, które mieli za zadanie oprawić w talent.
 

I tym razem wybitnym polskim artystom złotnikom przekazaliśmy materiał, który stanowił punkt wyjścia do dalszych działań. W ich ręce trafiły agaty – przepięknej urody kamienie, które kryją w sobie wiele nieoczywistych historii i są dla mnie osobiście bardzo ważne – wyjaśniła Maria Magdalena Kwiatkiewicz, założycielka Galerii YES.


Poza sztuką złotniczą jej drugą największą pasją są podróże, z których przywozi kolejne obiekty do stale rozbudowywanej kolekcji biżuterii etnicznej. I kiedy na trasie swoich wypraw zdarza jej się spotykać agaty, które występują m.in. w Brazylii, USA, Rosji, Indiach, Urugwaju, Namibii i Czechach, jej myśli wędrują na Dolny Śląsk, gdzie kilka dekad temu poszukiwali ich i tworzyli z nich wyjątkową, unikatową biżuterię polscy artyści. Pasje Magdaleny Kwiatkiewicz i całkiem niedawna historia polskiej sztuki złotniczej zadecydowały o tym, że to właśnie agaty stały się bohaterami tegorocznego konkursu.

Agat na 40-lecie firmy YES Biżuteria

Piękno agatu jest nieoczywiste. Skrywa się bowiem w geodzie – niewielkich rozmiarów bryłce otoczonej masą skalną. Dopiero po jej przecięciu oczom ukazuje się nieoczywiste, wielowarstwowe, barwne wnętrze.


Może to być alegorią człowieka, który zyskuje przy bliższym poznaniu. Przywodzi mi również na myśl pracę włożoną w 40 lat rozwoju firmy, która nie od samego początku dawała spektakularne efekty – była za to mozolna i bardzo wymagająca. Satysfakcja przyszła z czasem i z perspektywy tych kilkudziesięciu lat zdaje się być właśnie pasmem najróżniejszych – dobrych i złych momentów – interpretuje Kwiatkiewicz.


Konkurs AgatART

Zaproszenie do udziału w konkursie przyjęło 45 artystów, którzy nadesłali 57 prac. Jury w składzie: Maria Magdalena Kwiatkiewicz (przewodnicząca) – właścicielka Galerii YES; Anna Sado – dziennikarka specjalizująca się w tematyce biżuteryjnej; Kasia Bukowska i Magda Dąbrowska – projektantki YES Biżuteria oraz Marek Nowaczyk – historyk sztuki, artysta, zakwalifikowało wszystkie prace na wystawę pokonkursową i przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:

3478 2
I nagroda:

Sława Tchórzewska – BROSZA ORGANICZNA

Materiał: włókniny, żywica, malowana ręcznie, silikon, bryłka agatu oraz pokruszony agat.
Ta praca przenosi nas w niesamowitą, nieograniczoną, inną rzeczywistość. Jak kalejdoskop, w którym każdy obraz podsycony jest naszą wyobraźnią. Ten, który widzimy, jest chwilą zatrzymaną przez artystę i nie znaczy, że my nie możemy jej interpretować na własny sposób.


3478 3
II nagroda:

Maria Fijałkowska – KRUCHOŚĆ

Materiał: agat i materiały z recyklingu: ścinki bursztynu, akryl, miedź, srebro.
Rzadkie w biżuterii połączenie agatu z bursztynem bałtyckim – kamieni, które zachwycają mnogością odmian barwnych oraz intensywnością ukrytych w ich wnętrzach obrazów. Ich pełne wyczucia zestawienie w nieoczywistej formie czyni ten wspólny obraz nadzwyczaj sensorycznym.

3478 4

Marcin Tymiński: LODOWA CZĘŚĆ, KTÓRĄ MAMY W SOBIE
Materiał: agat, biały polimer, srebro.
Urzekająca delikatnością praca, warstwa po warstwie wciągająca w głębię niuansów natury agatu. Wbrew tytułowi budzi pozytywne emocje.

3478 5
III nagroda


Jarosław Westermark: CZWOROŚCIAN

Materiał: srebro 925, agat.
Praca odkrywa siłę i piękno agatu. Przeszlifowany w ostrosłup agat, z pozostawioną jedną naturalną płaszczyzną, został perfekcyjnie oprawiony w pierścionek. I to w jaką oprawę – matową szynę z wybłyszczonymi krawędziami – idealnie współgrającą z kamieniem. To praca intelektualnie przemyślana, prawie matematycznie perfekcyjna, a jednocześnie pełna szlachetnego piękna.

Wyróżnienia: 

Marcin Bogusław : PUFF!
(agat, złoto, srebro, cyrkonie)

Andrzej Boss : HAND RING
(srebro, miedź, agat)

Kamilla Rohn: BARANEK
(agat, brąz patynowany)

Wszystkie razem tworzą niezwykle interesujący obraz mówiący o fascynacjach zróżnicowanej pokoleniowo grupy artystów. Jest on uduchowiony, wyraża podziw dla filozofii Wschodu, metafizyki, zagadek natury, problematyki feminizmu, ale i codzienności. Bogaty pastelowymi odcieniami różowego i liliowego agatu, bogactwem wprowadzonych innych kamieni ozdobnych czy subtelnego polimeru oraz zastosowaniem srebra, miedzi, złota, mosiądzu, stali, a także surowców wtórnych, skóry i tkaniny. Wreszcie zaskakuje różnorodnością wypowiedzi artystycznych i doskonałością warsztatu, co stało się już chlubną tradycją na wystawach organizowanych przez Galerię YES.

Wśród ocenionych najwyżej znalazły się prace, których myśl, jak się wydaje, biegła ku przyrodzie i trudno dostępnym geodom agatu. Sława Tchórzewska dostrzegła w nich tajemniczy świat z bajkowym kolorytem, Marcin Tymiński psychologiczne analogie, zaś Maria Fijałkowska wyraziła tytułową „kruchość” natury poprzez materiały z recyklingu dające wrażenie miękkości jedwabiu, ale i twardość, dzięki dołączeniu do nich agatu.

Znaczącą grupę stanowią także obiekty, których projekty można rozpoznać jako wywodzące się z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Do nich należą formy o przeznaczeniu sensorycznym, które zaspokajają potrzebę dotyku, mogące też stanowić delikatne czy mocniejsze bodźce. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje praca Andrzeja Bossa, która jednocześnie ma funkcję bransolety i pierścienia, a wykonana została z krążka szlifowanego agatu, srebra i miedzi. Odnosząc się do sedna tematu, a więc „siły kamienia”, wydaje się, że najtrafniej i jednocześnie doskonale pod względem jubilerskim odczytał postawiony tak problem Jarosław Westermark, tworząc niezwykły pierścień o ciekawej konstrukcji, nobilitujący w nim agat do najwyższej rangą biżuteryjnej ozdoby.


Dr. Krystyna Nowakowska, ze wstępu do katalogu 

AgatART. Siła kamienia 
Galeria YES w Poznaniu 
26.11.2021 - 29.01.2022