"Gwiazdy Hewelisza" - premierowy pokaz na Gali Mody i Bursztynu Amberif 2011

Najsilniejszym akcentem bursztynowym tegorocznego gdańskiego Jarmarku będzie Bursztynowa Noc – pokaz mody Joli Słomy i Mirka Trymbulaka z biżuterią Danuty Burczik-Kruczkowskiej "Gwiazdy Heweliusza" na Długim Targu 12 sierpnia.

Jarmark św. Dominika to wydarzenie, na które czekają przede wszystkim rzesze turystów odwiedzających Trójmiasto i okolice. W tym roku w programie jarmarku, który potrwa od 30 lipca do 21 sierpnia, również nie zabraknie bursztynu. Wyroby ze „złota Bałtyku” będzie można nabyć na jednym z licznych kramów artystów i rzemieślników.

W ramach organizowanej po raz drugi Bursztynowej Nocy zostanie zaprezentowany pokaz mody inspirowanej Janem Heweliuszem, epoką, w której żył, oraz... jego żonami. Biznesowy look jest w tej kolekcji zestawiony z krojem i elementami graficznymi pochodzącymi z rycin gwiazdozbiorów zaczerpniętymi z ksiąg astronoma. Biżuteria symbolizuje wszechświat zamknięty w kawałku bursztynu. Kolekcja ta, powstała przy współpracy z Biurem Prezydenta ds. Promocji Urzędu Miejskiego w Gdańsku, miała swoją premierę podczas Gali Mody i Bursztynu Amberif 2011.

Jarmark św. Dominika

Jarmark św. Dominika, często nazywany Jarmarkiem Dominikańskim, to cykliczna impreza kulturalno-handlowa odbywająca się w sierpniu w Gdańsku i jedna z największych imprez plenerowych w Europie. Tradycja Jarmarku sięga ponad 750 lat wstecz, kiedy to w 1260 roku z inicjatywy zakonu Dominikanów został ustanowiony bullą papieską Aleksandra IV. Właśnie od pomysłodawców Jarmark otrzymał swoją nazwę, należy jednak pamiętać, że pierwotnie jego funkcje były inne niż obecnie. W początkowych latach głównym celem organizacji Jarmarku było zachęcenie wiernych do uczestnictwa w specjalnej mszy odpustowej, która dawała zwolnienie ze stu dni czyśćca. Msza odbywała się w dzień św. Dominika, 4 sierpnia, a rozpoczęcie Jarmarku oznajmiano dźwiękiem wszystkich dzwonów w mieście rozbrzmiewających w samo południe.

Początkowo dość kameralna impreza wkrótce przekształciła się w wydarzenie bardzo znaczące dla miasta. Plac Dominikański, na którym odbywały się pierwsze Jarmarki, szybko okazał się zbyt mały, i konieczne stało się rozszerzenie terenów Jarmarku na kolejne tereny – okolice Wałów Jagiellońskich oraz oczywiście ul. Długiej. Powstawały nowe place targowe, których nazwy nawiązywały do rodzaju oferowanych tam towarów – na przykład Targ Węglowy czy Rybny. Na Jarmarku, obok kupców, pojawili się kuglarze i cyrkowcy, a do Gdańska ściągały statki handlowe z różnych krajów. Tak ważne wydarzenie społecznie nie mogło pozostać niezauważone przez ówczesne elity społeczne – pojawić się na ul. Długiej wypadało już nie tylko pospólstwu, ale i szlachcie, a wreszcie i samemu królowi. Długą, bo kilkuwiekową tradycję Jarmarku przerwała dopiero II wojna światowa. Można powiedzieć, że Jarmark Dominikański w formie jakiej znamy go dzisiaj, zawdzięczamy gdańskiemu dziennikarzowi Wojciechowi Święcickiemu, który podjął starania o przywrócenie tego wydarzenia do kalendarza imprez w 1972 roku. Od tego momentu Jarmark stał się imprezą głównie handlową i trwał dwa tygodnie, aż do roku 2004 kiedy to podjęto decyzję o wydłużenie czasu trwania Jarmarku do trzech tygodni.

Od tego momentu Jarmark stale się rozwija i wzbogaca - swoje miejsce na Gdańskich ulicach znaleźli rękodzielnicy, rzemieślnicy, kolekcjonerzy, artyści, handlarze starzyzną. W czasie każdego Jarmarku przez ulice Starego Miasta przewija się w sumie ok. 5 mln odwiedzających, a w 2007 roku było ich aż 8,5 mln, co stanowi dotychczasowy rekord. Żywe są średniowieczne tradycje handlu, zabawy i dobrego jedzenia – stoły licznych punktów gastronomicznych uginają się pod ciężarem słowiańskich dań, a pajda wiejskiego chleba ze smalcem cieszy się niesłabnącym powodzeniem.
Od 1996 do 2010 r. organizatorem Jarmarku św. Dominika jest firma MTG.

Polecamy:
W hołdzie kobietom - rozmowa z Jolą Słomą i Mirkiem Trymbulakiem