Marcin Ptak: pierścionek - bursztyn, srebro oksydowane

Jeszcze kilkanaście lat temu można byłoby powiedzieć, że trend vintage jest w „starym, dobrym” stylu, gdyby nie to, że obecnie wszędzie na świecie ten styl praktykowania wzornictwa jest właśnie „nowym, dobrym” stylem.

W epoce styropianowych kubków coraz częściej odczuwamy nostalgię za prawdziwie ręczną, rzemieślniczą robotą, gdzie ceniona była jakość wykonania i kanon estetyczny wynikający z respektu dla historycznej tradycji wytwórczej. Antropologiczny powrót do źródeł sztuk użytkowych usprawiedliwia naszą potrzebę dekoracji. Pozornie powierzchowna, eklektyczna moda na „vintage” stała się jednak czymś więcej niż tylko sezonową efemerydą. „Ornament przestał być przestępstwem”, a umiejętnie zastosowane cytaty z przeszłości są potwierdzeniem ciągłości kultury materialnej, stając się także ważnym źródłem inspiracji dla projektantów wykorzystujących współczesne materiały lub przemysłowe technologie. Jeszcze kilkanaście lat temu można byłoby powiedzieć, że ten historycyzujący nurt designu jest w „starym, dobrym” stylu, gdyby nie to, że obecnie wszędzie na świecie ten styl praktykowania wzornictwa jest właśnie „nowym, dobrym” stylem. To także wyraźny paradygmat europejskości i progresywny punkt odniesienia dla anonimowych, korporacyjnych produktów, sformatowanych do statystycznych upodobań statystycznego konsumenta.

Trend Book2012+ to album prezentujący na 350 stronach sześć głównych, wytypowanych przez Sławomira Fijałkowskiego, projektanta i wykładowcę gdańskiej ASP, trendów stylistycznych: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Ich ilustracją są prototypy wykonane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w sumie ponad 60 prac: od awangardowych po możliwych do seryjnej produkcji. Wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.