Labirynt – jedna z bardziej symbolicznych i rozpoznawalnych prac prof. Andrzeja Bossa – to ucieleśnienie idei europejskich szlaków bursztynowych.


Koncepcja pracy była prosta: szlak to droga prowadząca do celu, a symbolem poszukiwania celu jest labirynt. Już w najstarszych kulturach można spotkać wyryte w skałach wzory labiryntów. Zaskoczyło mnie, że ten sam wzór powtarza się w różnych miejscach, na różnych końcach świata – wyjaśnił Andrzej Boss.


Wzór ten artysta zastosował na bryłach bursztynu, które zostały tak dobrane, by pasowały do siebie bez docinania. Tak powstał jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli europejskich szlaków bursztynowych – ważnych szlaków handlowych stanowiących główny czynnik wymiany kulturowej, który przyczynił się do rozwoju cywilizacyjnego Europy. Potencjał promocyjny tej pracy zauważyło i wykorzystało Stowarzyszenie Polski Szlak Bursztynowy w Wieluniu, któremu posłużyła ona do stworzenia własnego logo. Zakupiona przez Stowarzyszenie praca jest prezentowana obecnie na ekspozycji Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu.

Dla Andrzeja Bossa biżuteria jest narzędziem do wypowiadania się na różne tematy. Jego prace należy rozumieć więc przede wszystkim jako komentarz do otaczającej rzeczywistości, jako zaproszenie odbiorcy do dyskusji na ważne, nurtujące autora tematy. Biżuteria ma jego zdaniem znacznie ważniejszą rolę do spełnienia niż tylko zdobniczą: ma być nośnikiem ważnych, często uniwersalnych treści. Funkcji tej twórca podporządkował nie tylko formę, ale i dobór materiałów.
Jednym z nich pozostaje bursztyn, który pokazuje w sposób daleki od tradycyjnego. Jak sam przyznaje, zależy mu na pokazaniu bursztynu z zupełnie innej strony, udowodnieniu, że można z niego zrobić naprawdę ciekawą biżuterię, daleko odbiegającą od masowej oferty.


Polecamy: Artysta powinien być zaangażowany – rozmowa z prof. Andrzejem Bossem


Zgodnie z ta deklaracją Andrzej Boss stworzył wiele komercyjnych – a przy tym nietradycyjnych – kolekcji biżuterii z bursztynem. Jednak najbardziej rozpoznawalne są jego prace artystyczne, m.in. naszyjnik składający się z bursztynów zapakowanych w foliowe torebki (1. Nagroda w Międzynarodowym Konkursie na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award w 1997 roku), dwa palce odlane z żywicy w charakterystycznym geście z bursztynem pośrodku (wyróżnienie ADA 2003 – Symbole miłości), kolekcja Eliksiry, czyli postaci Barbie, Kena, Marylin Monroe oraz Matki Boskiej zatopione w bursztynie ze srebrnymi słomkami do drinków (ADA 2005 – Produkt organiczny), jak również praca ukazująca zatopione w ciele kobiety kawałki bursztynu (ADA 2006 – Inkluzja). Prace z bardzo silnym przekazem, które wpłynęły na zmianę artystycznego myślenia o bursztynie. Czasem wręcz szokujące, ale na to artysta ma tylko jedną odpowiedź:

Czytelność czy wręcz dosadność przekazu wymaga czasami użycia niesztampowych środków.