Inhorgenta europe w Monachium to jedna z ważniejszych imprez wystawienniczych branży jubilersko-zegarmistrzowskich w skali świata – także z punktu widzenia branży bursztynniczej.

967_1Dzięki wczesnemu terminowi imprezy w kalendarzu targowym, to spotkanie branży jest uważane za ważny prognostyk na nadchodzący sezon. Bogaty przekrój oferty wystawców ze wszystkich sektorów branży zapewnia odwiedzającym pełen przegląd nowych kolekcji, nowych marek oraz nowych technologii.

Międzynarodowe Targi Zegarków, Biżuterii, Kamieni Szlachetnych, Pereł i Technologii odbędą się po raz 37 w dniach 19-22 lutego 2010 r. w Monachium. Organizator – Messe München International – spodziewa się udziału ponad 1200 wystawców z ponad 45 krajów oraz, podobnie jak w roku ubiegłym, 30.000 fachowych odwiedzających. Będą oni mieli okazję zapoznać się z ofertą prezentowaną w sześciu halach o łącznej powierzchni 64.500 m2 i obejmującą praktycznie wszystkie sektory rynku.

Moda i wzornictwo

Słowem-kluczem ułatwiającym poruszanie się na targach będzie niewątpliwie... moda. Aby wesprzeć odwiedzających w trudnym procesie podejmowania decyzji i składania zamówień, jak również usprawnić orientację w rynkowych tendencjach, organizator zadbał o „instruktaż” w formie licznych seminariów, wykładów oraz pokazów specjalnych. Wśród nich ciekawie zapowiadają się prelekcje o aktualnych trendach w biżuterii (Irmine Schüch-Schamburek), kamieniach kolorowych (Peter Welchering i dr Ulrich Henn), jak również o nowych szlifach diamentów (Sir Gabriel Tolkowsky). Do fachowej publiczności adresowane są także dyskusje na podium („Ile designu potrzebuje marka?” oraz „Renesans handlu detalicznego – zwycięzcy w trudnych czasach?”), tłumaczone na jęz. angielski lub niemiecki.

Tradycyjnie szczególny nacisk został położony na współczesne wzornictwo. Hala C2 od lat uchodzi za jedno z najważniejszych (o ile nie najważniejsze) miejsce prezentacji nowoczesnego wzornictwa biżuterii. W ramach Forum Koncepcji, Forum Innowacji czy platformy BrandNew-NewBrand oraz Forum Złotników swoje nowości na powierzchni 10.000 m2 zaprezentuje 350 wystawców z całego świata. Wybrana biżuteria wystawców z Design Podium będzie eksponowana na Designers’ Avenue. Jednym z tematów przewodnich licznych wystaw specjalnych planowanych pod hasłem „Nowoczesne Srebro” jest m.in. prezentacja eksponatów ze słynnego Muzeum Srebra Sterckshof z Antwerpii. Atrakcyjnie zapowiada się także wystawa „150 lat Niemieckiego Muzeum Kamieni Szlachetnych“ z Idar-Oberstein, jak również kolejna edycja konkursu „mineralART“ adresowanego do młodych twórców, którzy tym razem zmierzą się z tematem „Przygoda z jaspisem“. Kreatywnych pomysłów w dziedzinie kamieni szlachetnych dostarczy wspólny projekt szkoły w Trewirze (Niemcy) i Lappeenranta (Finlandia) „Stone Matters“, a w ramach wystawy „Znaki Czasu” projektanci biżuterii i kamieni szlachetnych wspólnie zaprezentują swoje osiągnięcia. Miłośnicy fantazyjnych szlifów będą usatysfakcjonowani wystawą konkursową Deutscher Schmuck- und Edelsteinpreis Idar-Oberstein 2009 (niemiecka nagroda w dziedzinie biżuterii i kamieni szlachetnych).

Wydarzeniem o największej randze w dziedzinie wzornictwa jest z pewnością konkurs Innowacje (Innovationspreis), którego celem jest wspieranie nowatorskiego, wskazującego nowe kierunki wzornictwa biżuterii. W tym roku z okazji 10-lecia została zaplanowana w Internecie „wirtualna wystawa” nagrodzonych dotychczas prac. Przez ten czas konkurs zyskał miano jednego z najważniejszych w skali światowej. W najbliższej edycji weźmie udział ok. 200 projektantów, który będą rywalizować o nagrody w wysokości 2000 euro w kategoriach Biżuteria, Platyna i Obiekty ze Srebra.

Bursztyn w Monachium

Polscy producenci biżuterii bursztynowej cenią targi inhorgenta europe z kilku powodów, m.in. za możliwość nawiązania kontaktów z międzynarodowymi klientami, profesjonalną organizację oraz bezcenne inspiracje. Bursztyn ma tam od lat wiernych odbiorców – stąd może rosnące od kilku lat zainteresowanie tą imprezą także ze strony firm litewskich. I choć na liście wystawców z sektora bursztynowego widnieje tylko siedemnaście pozycji, to z całą pewnością firm oferujących tego typu biżuterię będzie znacznie więcej. Na samych tylko polskich stoiskach aż w 12 miejscach znajdziemy „złoto Północy”: zazwyczaj w oprawach ze srebra i złota, o klasycznym lub nowoczesnym wzornictwie, czasem łączone z innymi kolorowymi kamieniami jubilerskimi. Natomiast Litwini specjalizują się w ozdobach czysto bursztynowych, choć i oni powoli zaczynają stosować oprawy z metali szlachetnych. Ciekawe okazy brył, jak również nietuzinkową biżuterię oferuje od lat szwajcarska firma Cool Design. Spośród niemieckich firm na pewno warto odwiedzić stoisko niemieckiej firmy Günther Herrling, specjalizującej się od ponad 50 lat w tym sektorze produkcji. Warto też rozglądać się „za bursztynem” w ofercie innych firm czy projektantów, którzy w ogóle nie są z nim kojarzeni – kamień ten jest ceniony za walory estetyczne i chętnie łączony z innymi kamieniami w przepięknych koliach, bransoletach czy naszyjnikach. Jak choćby w ofercie Atelier Michael Zobel czy firmy Ehinger-Schwarz.

W tym roku nie zobaczymy w Monachium firm S&A oraz Art7. Zastąpią ich „nowicjusze” na inhorgencie: NAC New Amber Collection, Silv-Art oraz ABK-Styl.

37. Międzynarodowe Targi Zegarków, Biżuterii, Kamieni Szlachetnych, Pereł i Technologii Inhorgenta europe
Nowe Tereny Targowe
19-22 lutego 2010
Targi dostępne wyłącznie dla fachowców