Dorota Kolak, Lidia Popiel, Monika Richardson i Robert Pytlos

Taki jest cel ambasadorek bursztynu Moniki Richardson i Lidii Popiel, których książka „Polki na Bursztynowym Szlaku” ukazała się właśnie nakładem wydawnictwa Świat Książki. Na spotkaniu promocyjnym w Gdańsku autorki opowiadały, dlaczego zainteresowały się bursztynem i dlaczego każda Polka powinna go poznać.

„Chciałybyśmy, aby po przeczytaniu naszej książki współczesna kobieta zainteresowała się bursztynem na tyle, by chcieć poszukać jego współczesnej twarzy. Chciałybyśmy, by bursztyn wreszcie trafił pod strzechy” – powiedziała Monika Richardson na spotkaniu z czytelnikami w gdańskiej bibliotece Manhattan. Przyznała, że o bursztynie nie wiedziała właściwie nic, kiedy ponad 2 lata zaproponowano jej pełnienie funkcji honorowego Ambasadora Bursztynu. „Jeśli ktoś zaczyna się interesować bursztynem, to właściwie nigdy nie przestaje, wsiąka w ten temat. Moje dwa lata ambasadorowania właściwie nie mają końca” – podsumowała Lidia Popiel, autorka fotografii do książki.

Autorki ubolewały nad tym, że bursztyn ma obecnie czarny PR, a brak zainteresowania nim wynika przede wszystkim ze spuścizny dawnych „cepeliowskich” czasów. Brak zainteresowania powoduje, że w Polsce – i nie tylko – podtrzymywane są krzywdzące stereotypy na temat tego kamienia. „Za pośrednictwem książki ‘Polki na Bursztynowym Szlaku’ chciałabym Polkom powiedzieć, że bursztyn ma wiele twarzy, że polskie wzornictwo biżuterii z bursztynem jest awangardowe, a sama żywica ma ponad 40 mln lat. Chciałabym dotrzeć do tych, którzy uważają, że bursztyn to jedynie tysiące identycznych koralików sprzedawanych na straganach niemieckim turystom” – wyjaśniła cel napisania książki Monika Richardson.

Pierwotnie miał być to album bogato ilustrowany zdjęciami ze wspólnej podróży autorek po bursztynowym szlaku, czyli z Gdańska do Akwilei, jaką obie panie w kilku etapach odbyły dwa lata temu, odwiedzając m.in. Gdańsk, Malbork, Warszawę, Trenczyn, Sopron, Akwileję, Wenecję i Rzym. Ostatecznie zwyciężyła jednak forma  „książki do torebki” i koncepcja przybliżenia tematu bursztynu współczesnym Polkom poprzez opisanie ciekawych miejsc, spotkań z interesującymi ludźmi, historii bursztynu i wędrówki śladami przeszłości. To także odkrywanie i próba zmiany teraźniejszości, w której „bursztyn nie może wygrać z innymi kamieniami, ponieważ jest w takim dziwnym zawieszeniu pomiędzy kamieniem, który powinien być drogi, ale ciągle jeszcze jest kojarzony z tanim koralikiem”.  

„Mamy świadomość, że zarówno nasze ambasadorowanie, jak i sama książka to tylko takie skrobnięcie zwietrzałej zwierzchni bursztynu – dopiero pod nią kryje się prawdziwe piękno. Ale może okaże się, że to kropla, która w końcu wyrzeźbi skałę…?”

„Polki na Bursztynowym szlaku”
Lidia Popiel i Monika Richardson
Wydawnictwo Świat Książki
cena: 34.90