To druga odsłona jubileuszowej wystawy prac Jarosława Westermarka zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy z okazji przypadającego w ubiegłym roku 40-lecia pracy artystycznej twórcy, która umożliwia prześledzenie jego zawodowej drogi – od pierwszych kompletów biżuterii wykonanych ze srebra w latach 80. poprzez liczne realizacje konkursowe po współczesne prace, wśród których dominuje bursztyn.

„Zdaniem Michała Anioła sztuka przedstawia wizję, a wizja rodzi się w umyśle. Jarosław Westermark swoje projekty konstruuje w wyobraźni, by potem zmaterializować je bezpośrednio w tworzywie. Pominięcie fazy projektu na papierze zadziwia tym bardziej, że znakiem rozpoznawczym jego twórczości stały się niebanalne rozwiązania techniczne oraz stosowanie skomplikowanych konstrukcji” – mówi Anna Wójcik, kuratorka wystawy.

Twórca słynie z legendarnej już precyzji wykonania, nowatorskich pomysłów, zamiłowania do geometrycznych form oraz oszczędnego operowania środkami wyrazu. Jego prace są więcej niż biżuterią – są małymi formami rzeźbiarskimi o funkcjach użytkowych. „Wymyślam przedmioty, które czasami są trudne w realizacji, ponieważ zależy mi na tym, by były atrakcyjne – żeby ten cel osiągnąć, czasem muszę zastosować jakąś skomplikowaną technikę, a nawet zdarza się, że muszę ją wymyśleć. Ale nie robię niczego na siłę, z nikim się nie ścigam, z nikim nie porównuję. Robię to, co mi się w danym momencie wydaje interesujące” – wyjaśnia twórca. Jak sam przyznaje, największą motywacją i nagrodą dla niego jest radość tworzenia, która „wynagradza godziny żmudnej, brudnej i ciężkiej pracy”.

Polecamy: Moja biżuteria to mój sposób widzenia rzeczywistości – rozmowa z Jarosławem Westermarkiem

Szczególnie w czasie gdańskiej odsłony „Materializacji” nie może zabraknąć bursztynowych realizacji artysty, w których kamień ten nierzadko jest wykorzystany w strukturze przedmiotu. Bursztyn to dla Jarosława Westermarka wyjątkowy materiał, który musi mieć godną oprawę – stąd twórca najchętniej sięga po złoto i diamenty.

„Bursztyn to wdzięczny kamień. I ma wprost niewiarygodny walor, jakim jest jego wiek. Na mnie te 40 mln lat robi ogromne mnie wrażenie. A czasem wręcz paraliżuje, zwłaszcza kiedy trzeba podjąć decyzję o nieodwracalnej ingerencji w bryłę wyjątkowej urody – bo nigdy nie mam pewności, czy przedmiot, który wymyślam, będzie wystarczająco atrakcyjny, by to działanie uzasadnić”.


„Materializacje” – wystawa Jarosława Westermarka

Galeria Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
27.08 - 30.10.2020 
wystawa jest jedną z imprez towarzyszących 27. Międzynarodowym Targom Bursztynu i Biżuterii AMBERIF w Gdańsku (26-29.08.2020)