plzh-CNenetdelvltnorues
Krystyna Hartenberger-Pater (z lewej) w towarzystwie prezes PROT Marty Chełkowskiej na Mistrzostwach Świata w Poławianiu Bursztynu 2009
Od ponad dwóch lat Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna koordynuje działania na rzecz powstania i rozwoju Europejskiego Szlaku Kulturowego „Szlak Bursztynowy". Krystyna Hartenberger-Pater, zastępca dyrektora biura PROT, opowiada o podejmowanych inicjatywach mających na celu zbudowanie nowoczesnej marki bursztynu.

Skąd pomysł na promocję bursztynu na TIR-ze? Jakich efektów Państwo się spodziewają?

Pomysł zrodził się dość spontanicznie, pod wpływem natchnienia szaloną ideą. Jednak po przeanalizowaniu tematu doszliśmy do wniosku, że tylko niecodzienne rozwiązania mają szansę powodzenia. Staramy się szukać niestandardowych, alternatywnych rozwiązań. Reklama zewnętrzna na nośnikach typu billboard czy citylight jest już powszechnie stosowana, również w promocji miast czy regionów. Ich mnogość sprawia, że przestajemy zwracać na nie uwagę, co w konsekwencji zmniejsza ich skuteczność. Mam nadzieję, że zaproponowane przez nas rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki regionu pomorskiego zagranicą, jak również wpłynie na zmianę postrzegania bursztynu tylko i wyłącznie przez pryzmat wyrobów jubilerskich.

Jakie jeszcze produkty oprócz biżuterii są promowane w tej kampanii?

Zależy nam na promocji szerokiej oferty sektora turystycznego opartego na bursztynie. W samym jednak sektorze jubilerskim bursztyn jest postrzegany przez pryzmat straganów w miejscowościach wypoczynkowych i staroświeckich ozdób – i to też chcielibyśmy zmienić, pokazując, że bursztyn to również nowoczesny design, dawna i współczesna sztuka. Zależy nam na budowaniu nowej jakości i nowoczesnej marki bursztynu.

Kolejne, również „bursztynowe" działanie to Pomorskie Wakacje z Kulturalną Jazdą. Jakie atrakcje czekają na mieszkańców Pomorza i turystów w ramach tej akcji?

Cała akcja Wakacji z Kulturalną Jazdą ma dużo szerszy zasięg tematyczny, ale promocja bursztynu stanowi jej istotny element. Bursztyn w turystyce nie jest tematem tak oczywistym jak np. zamki gotyckie. Musimy dołożyć wielu starań, aby bursztyn zaistniał w świadomości odbiorcy jako produkt turystyczny, a możliwości jest naprawdę wiele. Oferta jest różnorodna, dostosowana do indywidualnych preferencji czy potrzeb klienta. Liczne ekspozycje muzealne, warsztaty edukacyjne, pokazy obróbki, a także konkretne pakiety weekendowe z bursztynem w roli głównej – to tylko niektóre propozycje.
Ważne jest, aby odbiorca wiedział, że taka oferta tematyczna w ogóle istnieje. Dlatego też całość działań promocyjnych realizujemy dwutorowo. TIR-a, a więc mobilną reklamę, oraz specjalną anglojęzyczną stronę internetową www.amber-route.eu podającą odbiorcom szereg cennych informacji na temat „złota Bałtyku", kierujemy głównie do odbiorców zagranicznych. Natomiast w samym województwie, za pośrednictwem Szybkiej Kolei Miejskiej, realizujemy kampanię promocyjno-informacyjną, skierowaną do mieszkańców i turystów wypoczywających na Pomorzu.

Temat bursztynu zdaje się być jednym z ważniejszych w działalności PROT-u od jakiegoś czasu. Skąd zainteresowanie tym tematem?

Rzeczywiście, jesteśmy dość mocno skupieni na tym temacie od marca 2008, kiedy to w czasie targów Amberif  podpisany został list intencyjny dotyczący wspólnych działań na rzecz powstania i rozwoju Europejskiego Szlaku Kulturowego Szlak Bursztynowy. Pod dokumentem podpisało się ponad 20 sygnatariuszy z województwa pomorskiego: władze regionalne, przedstawiciele samorządów lokalnych, uczelni wyższych, a także podmioty ze środowiska i branży bursztynniczej, natomiast całościową koordynację tematu przekazano w ręce Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Powołaliśmy zespół roboczy, ustaliliśmy priorytety i kierunki działań, nakreśliliśmy pewien harmonogram realizacji poszczególnych zadań. Obrany cel to plan długofalowy, w pierwszej kolejności skupiamy się na integracji działań w regionie, współpracy z branżą w zakresie kreacji konkurencyjnej, spakietyzowanej oferty turystycznej. To najtrudniejsza i zarazem najbardziej czasochłonna część pracy, ale już zaczyna przynosić wymierne efekty. Ostatnio gościliśmy touroperatorów z Japonii – to grupa odbiorców bardzo skoncentrowana na konkretnych tematach: historii, architekturze i kulturze, niemniej jednak udało nam się zwrócić ich uwagę także na bursztyn. I to było to! Byli nim wręcz  zafascynowani, po prostu dali się „porwać". Takie reakcje niezwykle cieszą i  motywują nas do dalszej, jeszcze bardziej efektywnej pracy.

Przedstawicieli PROT-u można spotkać także na wielu imprezach o tematyce busztynniczej i turystycznej, gdzie informują – głównie w formie prelekcji – o możliwościach wykorzystania wizerunku bursztynu. Jakimi sposobami PROT stara się zachęcić do udziału w prowadzonych przez siebie projektach?

Konferencja czy seminarium to zazwyczaj pierwszy kontakt z odbiorcą. Przekazujemy informacje o światowych trendach, preferencjach turystów, staramy się wskazywać pozytywne aspekty rozbudowywania oferty turystycznej, potem jednak wiele zależy samej od branży. Nikogo do niczego nie zmusimy, sektor prywatny musi być przekonany do idei, a także otwarty na nowości, czasem nawet lekkie poeksperymentowanie i testowanie rozwiązań. Ściśle współpracujemy z szeregiem firm w zakresie kreacji, jak i promocji „oferty bursztynowej" – wszystko opiera się na indywidualnych rozmowach i ustaleniach, bowiem każda z firm ma inny profil działania i inny efekt ekonomiczny do osiągnięcia. Nasze dotychczasowe doświadczenia są bardzo pozytywne, np. z Hotelem Gdańsk udało się nam przygotować pakiety weekendowe, a firmę S&A Bursztynowa Biżuteria zainspirować do stworzenia oferty zwiedzania manufaktury dla grup zorganizowanych.