plzh-CNenetdelvltnorues
Naszyjnik  -  D.Cenecka

Udział naszego kraju w produkcji biżuterii z bursztynem na światowym rynku wynosi około 70%. Większość "złota północy" trafia na eksport do Azji, krajów Unii Europejskiej i do Stanów Zjednoczonych. Według danych Ministerstwa Gospodarki w 2014 roku eksport polskiej biżuterii wyniósł 46 mln dolarów. A największym zainteresowaniem cieszyła się ta z bursztynem.

Na przestrzeni ostatnich lat ceny bursztynu znacząco wywindowały, bo wzrósł popyt na bursztyn w Chinach, a im większy jest na coś popyt, tym wyższe ceny. Stany Zjednoczone czy Europa wciąż lubują się w bursztynie, ale jego ceny spowodowały to, że nie każdy może sobie na niego pozwolić. Obecnie to Chiny dominują ten rynek. W znacznym stopniu to skutek wiary, że bursztyn jest jednym ze świętych kamieni Buddy, który jest nie tylko piękny, ale i przynosi zdrowie oraz szczęście. Chińczycy wymusili na producentach biżuterii wzrost jakości i estetyki, dzięki temu biżuteria w ostatnich latach bardzo się zmieniła.

Zmienia się także nastawienie Polaków do bursztynowej biżuterii. Wcześniej niedoceniany, uznawany za kamień dla starszych pań i tandetną pamiątkę z wakacji. Obecnie coraz bardziej popularny. W połączeniu z innymi kamieniami, oprawiony w srebro bądź złoto zyskuje kolejne miłośniczki eleganckiej biżuterii.

Bursztynowa biżuteria jest elegancka i ponadczasowa. Będąc liderem na światowym rynku, powinniśmy sami dostrzec piękno bursztynu i zacząć go nosić.