Prototypy włączników i kontaktów zdobionych bursztynem autorstwa Beza Projekt oraz Trend Book 2014 są od dziś do niedzieli pokazywane w ramach Tent London & Superbrands London. To pierwsza tak profesjonalna prezentacja bursztynu na zagranicznych targach designu.

 „Sam fakt, że nasze aplikacje zostały przyjęte a pomysły zaakceptowane przez komisję kwalifikacyjną, uważam za bardzo duży sukces” – podkreśla Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu przy prezydencie Gdańska, który pilotował realizację tego projektu wystawienniczego. Polska bursztynowa myśl designerska jest tam reprezentowana przez 10 prototypów włączników i kontaktów z corianu zdobionych naturalnym bursztynem bałtyckim, jak również przez wydany w tym roku już po raz czwarty Trend Book, prezentujący najnowsze trendy również w bursztynowej biżuterii.

Pomysł serii włączników do światła i kontaktów zdobionych bursztynem powstał w ramach warsztatów bursztynniczych dla branż użytkowych, które w kwietniu ub.r. zorganizowała w Gdańsku Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu przy współpracy z Biurem Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczyli w nich projektanci z firmy Zuo Corp (ubrania), Beza Projekt (wzornictwo użytkowe), Nick-Nack (ubrania), Zouza (torebki), Solo Femme i Marta Kuba (obuwie) oraz Agnieszka Maciejak (moda). Najbardziej nowatorski pomysł przedstawiły projektantki firmy Beza Projekt. „Zwiedzającym wystawę Tent London chcemy opowiedzieć historię o bursztynie bałtyckim, wykorzystując do tego przedmioty użytkowe. Bursztyn najczęściej używany jest w biżuterii i przedmiotach dekoracyjnych, a my chcemy zasugerować inny, bardziej funkcjonalny sposób użycia tej szlachetnej żywicy, wykorzystując jego właściwości lecznicze: dzięki włącznikom zdobionym bursztynem ludzie będą mieli kontakt z tą pozytywną energią” – mówią Anna Łoskiewicz-Zakrzewska i Zofia Strumiłło-Sukiennik z Beza Projekt. Ich nowatorskie pomysły zastosowania bursztynu będą prezentowane na oryginalnym, specjalnie przez nie zaprojektowanym interaktywnym stoisku.

Tam też znajdzie się Trend Book – czwarta edycja dorocznego albumu poświęconego analizie trendów i systematyzującego informacje konieczne do wykorzystywania trendów stylistycznych w projektowaniu. Znajdują się tu również zdjęcia prototypów i pierwowzorów biżuterii z bursztynem prace autorstwa studentów i absolwentów Pracowni Projektowania Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zainspirowanych opisanymi w publikacji trendami,. Ich prace, zrealizowane w wiodących firmach i pracowniach bursztynniczych Trójmiasta, składają się na wystawę towarzyszącą publikacji, która promuje Gdańsk jako miasto sprzyjające rozwojowi przemysłów kreatywnych.

To pierwsza prezentacja designu bazującego na bursztynie zagranicą. „Celem jest poszukiwanie kontaktów i możliwości wdrożenia tych projektów do produkcji. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na dalsze promowanie Trend Booka i organizowanie kolejnych edycji warsztatów bursztynniczych dla branż użytkowych. Oba pomysły już sprawdziły i wiemy, że warto inwestować w te formy promowania bursztynu” – podsumowuje Robert Pytlos.