Nagrodzona w konkursie Amberif Design Award 2001 praca Andrzeja Szadkowskiego Biorytm została zakupiona przez Bank of China i podarowana do zbiorów Muzeum Ziemi PAN w Warszawie. Można ją oglądać obecnie na wystawie Bursztyn i jego imitacje.
Amulety – tak brzmiał temat konkursu Amberif Design Award 2001, w którym ta praca została nagrodzona. Celem było stworzenie przedmiotu osobistego wyrażającego poczucie tożsamości współczesnego człowieka. „Kiedy tylko wziąłem tę bryłkę bursztynu do ręki, od razu wiedziałem, że jest idealna do osobistego użytkowania. Potem przyszedł pomysł na biorytm, bo to on najlepiej odzwierciedla nasze samopoczucie pod względem fizycznym, psychicznym i intelektualnym” – wspomina prof. Andrzej Szadkowski. Dla podkreślenia związku z naturą bryłka została tylko lekko przepolerowana. „Od wielu lat hołduję zasadzie, że ładna bryłka musi być odpowiednio wyeksponowana i nie można jej niszczyć, nawet dla podniesienia atrakcyjności oprawy” – wyjaśnił.
Zasady te stosuje do dziś, a jego praca Biorytm nie straciła nic na aktualności. Tak brzmi uzasadnienie jury z 2001 r.: „Przedmiot pozornie afunkcjonalny okazuje się współczesnym fetyszem ściśle związanym z osobą posiadacza. Matematyczny wykres służący do określania optymalnego biorytmu psychofizycznego zestawiony został z uformowaną przez żywioły natury bryłką bursztynu, któremu od zawsze przypisywano właściwości magiczne i rytualne. Wiara w moc wyzwalania naturalnej energii poprzez obiekty o specjalnych właściwościach ma swe bogate źródło w tradycji talizmanu i amuletu. Autor w inteligentny sposób nawiązał do najgłębszych pokładów ludzkiej tożsamości, kształtowanej również przez metafizykę i podświadomość”.
Obecnie pracę tę – istniejącą w jednym egzemplarzu – można oglądać w Muzeum Ziemi PAN, gdzie przekazał ją sponsor Bank of China. „Muzeum to bardzo dobre miejsce dla prac artystycznych, ponieważ są tu oglądane, wzbudzają czyjeś emocje. I tak jak bursztyn nadal żyją” – podsumował Andrzej Szadkowski.
„Zależy nam na uatrakcyjnieniu naszych wystaw i pokazywanie naturalnego piękna bursztynu nie tylko w postaci wyjątkowych brył, ale także w postaci prac artystów i producentów. Przykładów współczesnej wytwórczości i sztuki nie ma w naszych zbiorach zbyt wielu, tym bardziej więc cieszymy się z każdej darowizny. W planach mamy rozbudowanie kolekcji sztuki współczesnej we współpracy z wybranymi artystami i projektantami ze Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych” – powiedziała Katarzyna Kwiatkowska, kierownik Działu Bursztynu w Muzeum Ziemi PAN.