Dawno już muzealna wystawa poświęcona bursztynowi nie wzbudziła tak dużego zainteresowania jak „Bursztynowe konteksty” w Muzeum Zamkowym w Malborku, która już w dniu wernisażu została zaliczona do najważniejszych bursztynowych wydarzeń mijającego roku.
„Kolekcja bursztynowa jest najcenniejsza w Muzeum Zamkowym i bardzo często podróżuje po świecie” – podkreślał podczas wernisażu wystawy dyrektor Mariusz Mierzwiński. 50-lecie placówki stało się okazją, by kolekcję tę zaprezentować w odnowionych wnętrzach Sali Narożnej i tzw. Halabardy na Zamku Średnim: wzbogaconą o nowe eksponaty i w nowej aranżacji bogatej w multimedia. Nowością – i swego rodzaju zaskoczeniem – jest także odejście od utartych chronologicznych schematów w układaniu eksponatów: widza może zdziwić, że obok dawnych arcydzieł znajdzie również te całkiem współczesne. Kurtorka wystawy dr Anna Sobecka postawiła sobie bowiem za cel pokazanie tej wyjątkowej kolekcji we wszystkich możliwych aspektach. Tych kontekstów, poza ogólnie pojętym: przyrodniczym, archeologicznym i artystycznym oraz kolekcjonerskim jest więcej. Podjęty zostaje m.in. kontekst miejsca, zastosowanych technik, użytych materiałów oraz funkcji przedmiotów.
Malborska kolekcja bursztynu z jej najcenniejszymi zabytkami – m.in. relikwiarzem Redlina czy słynną szkatułą Mauchera – stanowi już atrakcję samą w sobie, jednak na wystawie „Bursztynowe konteksty” tych atrakcji jest jeszcze więcej. Są to m.in. gromadzony od XVIII w. zbiór 17 bursztynowych przedmiotów z dawnej kolekcji rodziny zu Dohna z pałacu w Słobitach oraz średniowieczny świecznik królowej Zofii z bursztynową figurą Madonny – eksponaty te zostały wypożyczone ze zbiorów Berlina i Bratysławy i będzie je można oglądać tylko do końca lutego 2012 r. Na uwagę zasługują także współczesne dzieła sztuki bursztynniczej, które – w znakomitej większości – powstały w pracowniach znanych artystów i projektantów polskich i zagranicznych: Jarosława Westermarka, Pauliny Binek, Sławomira Fijałkowskiego oraz Manuela Vilheny czy Fabrizio Tridentiego.
„Na wystawie ‘Bursztynowe konteksty’ nie może być mowy o nudzie. Ona jest dynamiczna, atrakcyjna wizualnie i dostosowana do wymagań współczesnego widza – i to zarówno turysty, jak i fachowca” – zapowiadała przed wernisażem dr Anna Sobecka. I taka właśnie ta wystawa jest.
Wernisaż wystawy uświetnił koncert kwartetu Wojciecha Mazolewskiego, który zagrał m.in. skomponowany przez siebie utwór zatytułowany „Bursztynowa Rapsodia”.