plzh-CNenetdelvltnorues

Wystawa „Designed in Poland – Amber and Silver Time”, która miała miejsce w dn. 2 - 12 października br. w MEGA Center w Astanie, cieszyła się wyjątkowo dużym zainteresowaniem Kazachów.

890_1Współczesna sztuka złotnicza stanowiła dotychczas tylko część wystaw promujących polską myśl wzorniczą w ramach organizowanych od 2005 roku przez PAIiIZ prezentacji zatytułowanych „Designed in Poland” m.in. w Berlinie, New Delhi, Hamburgu, Helsinkach, Mumbaju, Kolonii, Monachium, Madrycie i Pradze. W tym roku po raz pierwszy została zaprezentowana wyłącznie biżuteria charakterystyczna dla naszego kraju, a więc srebro i bursztyn – dzięki współpracy Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych z Galerią Sztuki w Legnicy do stolicy Kazachstanu pojechała wystawa „Czas srebra i bursztynu”. Była ona elementem programu oficjalnej wizyty w związku z posiedzeniem Polsko-Kazachstańskiej Międzyrządowej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej w Astanie.

Zainteresowanie wystawą przerosło oczekiwania organizatorów. – Biżuteria z bursztynem, artystyczna odzież i dodatki wykonane przez polskich artystów przypadły do gustu azjatyckim odbiorcom, padały pytania o możliwość zakupu. Wbrew pozorom i naszemu mniemaniu o azjatyckim umiłowaniu przepychu w zdobieniu ciała, największą uwagę przykuwały prace proste, formy wyraziste i niebanalne połączenia, np. bursztynu z drewnem – mówiła jej kurator Monika Szpatowicz z Galerii Sztuki w Legnicy.

W czasie 10-dniowej ekspozycji publiczność głosowała na najciekawszy produkt. Spośród niespełna 50 prezentowanych prac największą liczbę głosów uzyskała praca Mariusza Gliwińskiego (Ambermoda), otrzymując jednocześnie tytuł najlepszego eksponatu wystawy „Designed in Poland – Amber and Silver Time” oraz Nagrodę Prezesa PAIiIZ. Na drugim miejscu uplasowała się biżuteria Emilii Górnej i Norberta Wawrzyniaka, na trzecim zaś naszyjnik Jakuba Śliwowskiego.

Jest to już drugi tak zaszczytny tytuł dla Ambermody – w 2007 roku praca zatytułowana „Bursztynowy świat” została wybrana w konkursie publiczności w Monachium najlepszym produktem eksportowym.