Swój udział zapowiedziało już 130 wystawców z Polski, Litwy i Austrii. Zakres tematyczny targów obejmuje srebrną i złotą biżuterię z bursztynem, biżuterię i przedmioty dekoracyjne z bursztynu, kamienie kolorowe, upominki oraz sztukę użytkową. Podczas targów otwarte będzie Laboratorium Bursztynu, w którym Komisja Rzeczoznawców Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników na życzenie klienta przeprowadzała będzie identyfikację bursztynu. Na targach Ambermart obowiązuje całkowity zakaz sprzedaży falsyfikatów i namiastek bursztynu, a bursztyn prasowany i żywice kopalne muszą być czytelnie oznakowane.
Program ramowy
Organizator przygotował szereg atrakcji i działań promocyjnych towarzyszących targom. Będą to między innymi:
- organizowany po raz drugi we współpracy z Bursztynowym Portalem amber.com.pl konkurs Galeria Ambermart, którego celem jest wyłonienie najładniejszej zdaniem internautów biżuterii prezentowanej przez wystawców tych targów. Głosowanie potrwa do 5.09.2009. Zwycięzców poznamy 10 września podczas uroczystości otwarcia imprezy;
- najatrakcyjniejszą biżuterię będzie tradycyjnie wybierać także publiczność targowa - dla wielu wystawców to właśnie opinia publiczności bardzo wiele znaczy.
- gazeta targowa Ambermart News, która w wersji polsko-angielskiej ukaże się pierwszego dnia imprezy, znajdą Państwo informacje o programie, aktualnych trendach, wydarzeniach, interesujących zagadnieniach oraz nowościach ze świata jubilerskiego;
- adresowane do właścicieli małych firm bursztynniczych otwarte seminarium „E-marketing w małej firmie" przygotowane przez Oliwską Grupę Konsultingową. Jej przedstawiciele doradzą, jak sobie radzić z zagranicznymi kontaktami handlowymi i zadbać o obecność w świadomości potencjalnych odbiorców;
- wieczorny pokaz mody zatytułowany „Bursztyny na ulicy Mariackiej" - otwarty dla publiczności pokaz mody i biżuterii w wykonaniu zespołów Agnieszka Gruszka/Aleksander Gliwiński „Mysterious Mind" oraz Bożena Kamińska/ Wojciech Kujach „Karnawał wenecki". Pokazy te miały swoją premierę podczas Gali Mody i Bursztynu Amberif 2009.
Sytuacja w branży
Zważywszy na panującą sytuację gospodarczą na świecie, trudno się spodziewać, że targi Ambermart znacząco wpłyną na poprawę kondycji producentów biżuterii z bursztynem. „Początek roku był dla branży dramatyczny, po marcowym Amberifie część firm deklarowała umiarkowane zadowolenie. Sytuacja nadal jest trudna, choć wydaje się, że całkiem nieźle radzą sobie firmy z określonym profilem i wypracowanym stylem, nawet jeśli ich obroty też spadły" - mówi Ewa Rachoń, komisarz targów Amberif i Ambermart. Niewątpliwie trzeba ten trudny dla wszystkich czas przeczekać, mając nadzieję, że pozytywne sygnały płynące z rynków amerykańskiego, niemieckiego czy francuskiego wcześniej czy później przełożą się na wzrost zainteresowania wyrobami z bursztynu. „Sadząc po różnego rodzaju zapytaniach, odnosimy wrażenie, że również sklepy w rejonach turystycznych Europy poszukują ciekawej oferty bursztynniczej, aby w tych trudnych czasach zaskoczyć klienta czymś nowym" - twierdzi pani komisarz. I chyba można mieć nadzieję, że tak jest, ponieważ już tegoroczne targi Amberif pokazały, że struktura międzynarodowego rynku bursztynowego zmienia się - choć generalnie frekwencja spadła, widoczny był wzrost liczby odwiedzających z krajów Dalekiego Wschodu i Rosji, jak również ze strony odbiorców niemieckich i angielskich. Ta niepewność, czy i skąd przybędą kupcy, panuje również teraz. Zarówno producenci, jak i kupcy przygotowują się do sezonu świątecznego - oby w ofercie tych ostatnich znalazło się jak najwięcej wyrobów z bursztynem!