Nagroda Główna Amberif Design Award 2015: Marta Rżanek

Po zeszłorocznym projekcie bursztynowego tamponu tegoroczna Nagroda Główna Amberif Design Award pod hasłem Mimesis wydaje się być bardzo „grzeczna”…

Trudno ocenić, czy to wpływ nowego kuratora konkursu, jakim jest od tej edycji Barbara Schmidt, projektantka, manager designu i wykładowca, czy też aktualny skład jury, w którym zasiadali: Roberta Bernabei – projektantka biżuterii, historyk sztuki, wykładowca w Loughborough University (Wielka Brytania); Jacqueline Ryan – projektantka biżuterii (Włochy); Natalia Hatalska – blogerka, specjalistka w dziedzinie alternatywnych form komunikacji marketingowej (Polska); Tanel Veenre – artysta (Estonia) i Marcin Zaremski – projektant biżuterii (Polska). Ocenili oni 135 prac nadesłanych na konkurs pod hasłem „Mimesis“ przez 112 autorów z 18 krajów, m.in. Brazylii, Chin, Meksyku, Polski, Rosji, Słowenii, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch i przyznali następujące nagrody:

- Nagroda Główna ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza (10.000 zł) dla Marty Rżanek (Łódź)
Najlepszy przykład na spełnienie trzech kryteriów konkursu: oryginalna interpretacja tematu, funkcjonalne i stylistyczne zalety projektu oraz nowatorskie zastosowanie bursztynu.
Praca przedstawia niekonwencjonalny sposób oprawienia bursztynu w skórę. Jury doceniło spójność pracy oraz jej surowość nawiązującą do trendu społecznego „neo nomadic”.

2365 2

- Nagroda Bursztynowa ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (1 kg bursztynu) dla Adriany Lisowskiej (Gdynia)
Praca ta jest wielopłaszczyznową reprezentacją tematu mimesis; wykorzystując odbicie, iluzję
i kamuflaż oferuje ona bezustanną transformację swego otoczenia. Surowa powierzchnia bursztynu tworzy silny kontrast z ostrym, chłodnym, odbijającym lustrem.

2365 3

- Nagroda Srebrna ufundowana przez KGHM Polska Miedź S.A. (1 kg srebra) dla Andrzeja Cofty (Gdańsk)
Praca ta podkreśla nowe pojmowanie mimesis w odniesieniu do ludzkiego ciała. Kształt kropli odnosi się do pochodzenia bursztynu, zaś niekonwencjonalne miejsce noszenia tego przedmiotu odnosi się do współczesnej modyfikacji ciała. Dobry przykład na elegancki, minimalistyczny design z nutą erotyzmu.

Jury postanowiło przyznać trzy wyróżnienia za prace odnoszące się do skojarzeń, jakie przywołuje hasło Mimesis. Otrzymali je:
- Marta Rżanek: za wysokie wartości stylistyczne i funkcjonalne oraz niekonwencjonalną fakturę;
- Michał M.B. Fatyga: za przywrócenie biżuterii bursztynu w jego naturalnym kontekście;
- Ewa Śliwińska: za rzucenie wyzwania publiczności, by zastanowiła się nad obecnymi stereotypami piękna.

„Nadesłane prace pokazują, jak wykorzystać bursztyn zarówno jako źródło inspiracji, jak i materiał do współczesnej biżuterii. Laureaci nagród zinterpretowali temat w bardzo oryginalny i przekonujący sposób: pokazując wartości życia codziennego w aspekcie ponadczasowym. Ze sposobu ekspresji estetycznej uczynili jasny przekaz: ich wybór bursztynu jako preferowanego materiału jest ważny, ponieważ ujawnia ich dogłębną wiedzę na temat właściwości tego kamienia, a ich fascynacja nim promieniuje na nas. Jeśli zaś chodzi o wyróżnienia, sięgają one od czystej radości czerpanej z postrzegania tego naturalnego skarbu jako sposobu na lepsze zrozumienie piękna, po rzeźbę jako elementarny symbol dialogu umieszczony na klasycznym pierścionku” – podsumowała Barbara Schmidt.

„Moje wrażenia po posiedzeniu jury są bardzo pozytywne. Jury było profesjonalne i bardzo zgodne w wypracowywaniu werdyktu. Ale kiedy myślę o samym konkursie z perspektywy czasu, chciałbym poddać pod rozwagę organizatorów dwie kwestie. Po pierwsze: odejście od projektów na rzecz gotowych prac, po drugie: spektrum prac powinno zostać zawężone do biżuterii użytkowej. Moim zdaniem byłoby to znacznie bliższe charakterowi targów Amberif, jak również dostarczałoby bardziej zrozumiałych inspiracji i impulsów do rozwoju branży bursztynniczej, która musi się obecnie mierzyć z wieloma wyzwaniami z zakresu nowoczesnego projektowania” – podsumował Marcin Zaremski.  


Polecamy:

Bursztyn jest mocno wypozycjonowany - rozmowa z Barbarą Schmidt
Amberif Design Award 2015: Mimesis
Amberif Design Award