plzh-CNenetdelvltnorues

Wiadomości, informacje, wydarzenia...
W tym dziale znajdą Państwo na bieżąco uaktualniane informacje dotyczące bursztynu i branży bursztynniczej.

Nielegalne wydobycie bursztynu na Ukrainie waha się od 70 do 350 ton rocznie, podczas gdy legalnie wydobywa się tylko 2,5 tony surowca. Gabinet Ministrów na polecenie prezydenta przygotował pakiet projektów, które zalegalizują wydobycie i ograniczą wywóz surowca.

To już 12. odsłona wystawy „Moim zdaniem…”, która – w dość nietypowy sposób – przedstawia opinie, emocje, przemyślenia i doświadczenia twórców biżuterii i obiektów złotniczych. Przez ponad rok na wystawę zgłoszono ponad 200 prac poruszających ważne dla autorów tematy.

Biżuteria to bardzo dobre narzędzie do przekazywania ważnych społecznie komunikatów – przekonuje Monika Szpatowicz, komisarz konkursu PREZENTACJE. I wyjaśnia, co stoi za tegorocznym tematem, który brzmi „Protezeusze”.

Sebastian Tajl, promotor polskiej kultury i biżuterii w Chinach, poszukuje wyrobów na wystawę „Ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dziś”, planowaną w Muzeum Narodowym Oddział Prowincji Yunnan w przyszłym roku. Każdy ma szansę wziąć w niej udział.

W styczniu 2020 roku ma zostać uruchomiona kopalnia bursztynu bałtyckiego na Lubelszczyźnie. Firma White Amber uzyskała koncesję na wydobycie surowca, którego spodziewa się pozyskać ok. 100 ton w ciągu 5-7 lat.

Tak duże, że nawet po pierwszym spotkaniu z bursztynem można zostać laureatem prestiżowego konkursu złotniczego PREZENTACJE. To właśnie stało się udziałem belgijskich jubilerów, których prace można oglądać do 6 października w Muzeum Nadwiślańskim w Kazimierzu Dolnym.

Wisior Breath of Amber autorstwa Marcina Bogusława i wisior DUO 2 Elżbiety i Marka Pawłowskich – to zwycięzcy rywalizacji o tytuł Najlepszego Produktu Targów Ambermart.

Ostatnich kilka miesięcy to czas niepewności co do przyszłości odbywających się w Gdańsku targów Amberif i Ambermart, a więc i przyszłości całej branży bursztynniczej. Prof. Sławomir Fijałkowski, kurator i koordynator programowy obu imprez, przedstawia zarys długofalowej koncepcji rozwoju, która pozwoli efektywniej niż dotychczas wypromować bursztyn, branżę, targi i Gdańsk.

Jego biżuteria to efekt wieloletnich eksperymentów z technikami złotniczymi, poszukiwań nowych możliwości zastosowania metalu, ale też dążenia do formy idealnej – takiej, która w najprostszy sposób wyrazi myśl. 30-lecie pracy artystycznej niczego nie zmienia w jego podejściu niezmiennie relizuje plan, który obrał na początku drogi zawodowej. 

Od czasu spadku zainteresowania polskimi wyrobami z bursztynu bałtyckiego w Chinach producenci długo nie mogli się zdecydować, czyje oczekiwania wzornicze chcą teraz zaspokajać. Ostatecznie uznali, że warto postawić na dobrej jakości ponadczasową biżuterię – i taką będą oferować na najbliższej edycji targów AMBERMART.

Miłość nie zna granic – prawda stara jak świat. Czy sprawdza się również w stosunku do biżuterii? Tak, i to we wszystkich jej odsłonach. Z tej miłości narodziły się stale rozbudowywane kolekcje biżuterii współczesnej i etnicznej. Tę drugą, przywożoną z licznych podróży do najdalszych zakątków świata przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz, można oglądać na wystawie w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie.

Czym jest dzisiaj biżuteria? Traktujemy ją przede wszystkim jak element mody, ale tak naprawdę ma ona znacznie więcej funkcji, z których bardzo często nie zdajemy sobie sprawy. Jakich? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać na wystawie biżuterii etnicznej i fotografii z Azji i Afryki „Drogocenne podróże” w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Praskim Centrum Koneser.

Po sukcesie na Biennale Sztuki w Wenecji do Gdańska powraca wystawa „Bursztyn. Dziedzictwo i nowoczesność”. Od 17 lipca do 27 października eksponaty będzie można zobaczyć w siedzibie Muzeum Gdańska. Wernisaż poprzedzi uroczysta parada weneckich masek karnawałowych, która wyruszy z Muzeum Bursztynu do Ratusza Głównego Miasta.

Zasoby bilansowe w wysokości 1326 ton, 700 kg wydobytego surowca, 11 nowych zatwierdzonych projektów robót geologicznych w celu poszukiwania złóż oraz ponad 1200 kg bursztynu zatrzymanego podczas prób przemytu na granicach zewnętrznych Polski – to najważniejsze liczby z „Bilansu zasobów złóż kopalin w Polsce” podsumowującego 2018 r.

Wystawa Doroty Ceneckiej i Przemysława Kusia zapoczątkowała cykl wystaw pod hasłem „Dizajn w Domu Uphagena”. Wybór twórców jest nieprzypadkowy – obydwoje wyróżniają się świetnie opanowanym rzemiosłem i rozsławiają bursztyn na cały świat.

Na ile temat 8. Międzynarodowego Biennale Bursztynu Ałatyr „Botanica” okazał się inspirujący dla uczestników? W ponad 220 pracach zgłoszonych przez ponad 100 twórców dominowały bardzo bezpośrednie odwołania do tematu, ale na szczęście nie zabrakło również prac na wysokim poziomie artystycznym.

Od 15 czerwca w Galerie DOOR w Marieheide w Holandii jest prezentowana wystawa „Amber & Leonardo” – 30 dzieł międzynarodowych twórców zainspirowanych wspaniałym materiałem, jakim jest bursztyn, i genialnym włoskim artystą, jakim jest Leonardo da Vinci. Wystawa, która przenosi odbiorcę do XV-wiecznej Florencji – i z powrotem do naszych czasów.

Dlaczego tak mało jest pokazów, na których biżuteria nie byłaby tylko mało widocznym dodatkiem do mody, ale drugim po modzie głównym bohaterem? Czy projektanci są dla siebie „zagrożeniem”, czy jednak mogą być wsparciem i wzajemnie się inspirować? Mogą, ale nie jest to łatwe – twierdzą zgodnie, jak zwykle, projektantka mody Magdalena Arłukiewicz i projektant biżuterii Aleksander Gliwiński.

To już oficjalna informacja – Aleksander Gliwiński pokaże swoją kolekcję biżuterii bursztynowej na Fashion Week w Berlinie na początku lipca br. Tę samą, którą prezentował w czerwcu podczas Fashion Week w Monte Carlo wspólnie ze strojami Victorii Nosach pod nazwą „Satisfashion”.

Pierścień z bursztynem bałtyckim autorstwa Pawła Kaczyńskiego

Wystawa „Bursztyn bałtycki. Dziedzictwo i nowoczesność” prezentowana w galerii Spazio SV podczas Biennale Sztuki w Wenecji cieszy się dużym zainteresowaniem odwiedzających. Nic dziwnego: naturalne piękno oraz nowoczesny, oryginalny bursztynowy design fascynują nie od dziś.

Konferencja prasowa na stoisku PAIH-u

Po bursztynowej hossie po premierze filmu „Park Jurajski” pozostało już tylko miłe wspomnienie – amerykański rynek biżuterii jest uważany obecnie za jeden z trudniejszych. Mimo to rokrocznie kilkunastu producentów z Polski próbuje swoich sił na JCK Las Vegas. Podobnie było i w tym roku.

Wiele się ostatnio dzieje wokół Monstrancji Morskiej w Bazylice Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni – tyle że w aspekcie sponsora, jakim jest Port Gdynia, nie zaś samego dzieła wykonanego przez gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko.

Przez 40 lat pracy zawodowej stworzył wiele niezapomnianych kreacji jubilerskich, które wyróżniały się nowatorstwem zarówno w dziedzinie projektowania, jak i wykonania. Jest jednym z nielicznych twórców, którzy mogą sobie pozwolić na luksus robienia tego, co im w duszy gra. Co gra w duszy Jarosława Westermarka?

Wystawa „Wieczne więzi” promowała Polskę w Chinach, uświetniając rocznicę 70-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między tymi krajami. Dziś wzajemne relacje zacieśnia wymiana handlowa, w której Polska ma do zaoferowania przede wszystkim nowoczesną biżuterię z bursztynem – z której słynie na cały świat.

Tak można podsumować pokaz „Bursztynowy Szlak” ze strojami Joli Słomy & Mirka Trymbulaka oraz biżuterią Doroty Gulbierz, który uświetnił otwarcie towarzyszącej Biennale Sztuki w Wenecji wystawy „Bursztyn bałtycki – dziedzictwo i nowoczesność” w Galerii Spazio SV przy placu San Zaccaria we środę 29 maja.

Już we środę 29 maja w Wenecji – jako wydarzenie towarzyszące Biennale Sztuki – zostanie otwarta wystawa „BALTIC AMBER – Legacy & Modernity”, na której zostaną zaprezentowane wyselekcjonowane naturalne okazy bursztynu oraz biżuteria nim zdobiona autorstwa najlepszych polskich twórców.

„Bursztyn to pierwszy i jedyny powód, dla którego zaczęłam tworzyć biżuterię” – mówi Maria Fijałkowska, projektantka z Gdańska. Od 20 lat tworzy takie formy, w których bursztyn jest nie tylko niezastąpiony, ale także i niezastępowalny. Co ją tak zafascynowało?

Oszukiwanie zmysłów wrażeniem lekkości i ciężkości, akceptacja dla oznak starzenia się, zabawa funkcjami użytkowymi i estetycznymi, fascynacja nowoczesnymi technikami, odwrócenie wartości przedmiotów – to tylko niektóre z wielu pomysłów na prace inspirowane tematem 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO. 

Spośród 383 prac zgłoszonych przez 190 artystów z 33 krajów do konkursu SREBRO za najlepszą międzynarodowe jury uznało pracę Pawła Kaczyńskiego „Srebrna poduszka”, która zaskakuje dysonansem między wrażeniem ciężkości a faktyczną lekkością. Tych zaskoczeń w tej pracy jest więcej…

Kiedy słyszymy nazwisko Westermark, automatycznie myślimy: precyzja wykonania. Retrospektywna wystawa jego prac powstałych na przestrzeni 40 lat „Materializacje”, którą można oglądać w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO, uświadomi nam, jak wiele innych skojarzeń może wywoływać jego biżuteria.

Nowa wystawa czasowa „Spółdzielnia ORNO. Biżuteria” przybliża działalność Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego ORNO, która współtworzyła charakterystyczny styl powojennej polskiej biżuterii, tłumaczy jego źródła oraz fenomen. Otwarcie wystawy już 17 maja.

Koniakowy lub zielony bursztyn z łuskami i srebrna oprawa z motywem roślinnym – ten stereotyp bursztynu ciągle jeszcze pokutuje w Polsce. Wykładem na JazzArt Fashion Festival w warszawskim Koneserze projektanci Marcin Tymiński i Andrzej Kupniewski podejmą próbę przebicia się do świadomości odbiorcy z nowoczesnym wizerunkiem biżuterii bursztynowej.

Przypadający w tym roku jubileusz 40-lecia Ogólnopolskiego Przeglądu Form Złotniczych „Srebro” jest okazją do zaprezentowania korzeni współczesnego złotnictwa i przypomnienia jego interesującej historii. Historii pełnej ograniczeń, które zmotywowały twórców do eksperymentowania z nowymi materiałami i technikami oraz poszukiwania własnej drogi artystycznej.

Do Sądu Najwyższego Litwy trafiła skarga na nieuczciwego sprzedawcę bursztynowego naszyjnika, który miał być rzekomo wykonany z bursztynu naturalnego, jednak – jak wykazało badanie – był wykonany z bursztynu prasowanego. Sąd nakazał nieuczciwemu sprzedawcy zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę.

W nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze Ministerstwo Środowiska proponuje objęcie bursztynu prawem własności górniczej, podniesienie stawki opłaty eksploatacyjnej oraz zaostrzenie kar za nielegalne wydobycie. Czy są to dobre zmiany, wyjaśnia Michał Kowalski, geolog wojewódzki w urzędzie marszałkowskim w Gdańsku.

Do 6 maja br. firmy jubilerskie zainteresowane ekspozycją swoich materiałów promocyjnych na targach JCK Las Vegas mogą przesyłać stosowne materiały do siedziby PAIH-u w Warszawie.

Po dwóch latach ustawodawca przypomniał sobie o bursztynie – przygotował projekt zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze, które przewidują m.in. objęcie tej kopaliny prawem własności górniczej, podwyższenie opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększenie kar za jej nielegalne poszukiwanie i wydobycie.

Wypracowanie werdyktu 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO nie było łatwe głównie z uwagi na fakt, iż skład jury był zróżnicowany i międzynarodowy, a jurorzy wywodząc się z odmiennych środowisk mieli również odmienne oczekiwania względem prac.

Czy to nie zaskakujące, że w Polsce tak niewiele wiemy o dokonaniach litewskich twórców biżuterii? Choć dzieli nas „tylko” granica, za nią jest świat odmiennej, a więc tym bardziej fascynującej estetyki. Co zrobić, by ją odkryć? 

Co powoduje, że nasze serca biją szybciej? Zdaniem uczestników konkursu Random Rapid Heartbeats są to przede wszystkim miłość, natura, rywalizacja, wspomnienia, smaki, śmierć…