plzh-CNenetdelvltnorues

Wiadomości, informacje, wydarzenia...
W tym dziale znajdą Państwo na bieżąco uaktualniane informacje dotyczące bursztynu i branży bursztynniczej.

Wiele się ostatnio dzieje wokół Monstrancji Morskiej w Bazylice Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni – tyle że w aspekcie sponsora, jakim jest Port Gdynia, nie zaś samego dzieła wykonanego przez gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko.

Przez 40 lat pracy zawodowej stworzył wiele niezapomnianych kreacji jubilerskich, które wyróżniały się nowatorstwem zarówno w dziedzinie projektowania, jak i wykonania. Jest jednym z nielicznych twórców, którzy mogą sobie pozwolić na luksus robienia tego, co im w duszy gra. Co gra w duszy Jarosława Westermarka?

Wystawa „Wieczne więzi” promowała Polskę w Chinach, uświetniając rocznicę 70-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między tymi krajami. Dziś wzajemne relacje zacieśnia wymiana handlowa, w której Polska ma do zaoferowania przede wszystkim nowoczesną biżuterię z bursztynem – z której słynie na cały świat.

Tak można podsumować pokaz „Bursztynowy Szlak” ze strojami Joli Słomy & Mirka Trymbulaka oraz biżuterią Doroty Gulbierz, który uświetnił otwarcie towarzyszącej Biennale Sztuki w Wenecji wystawy „Bursztyn bałtycki – dziedzictwo i nowoczesność” w Galerii Spazio SV przy placu San Zaccaria we środę 29 maja.

Już we środę 29 maja w Wenecji – jako wydarzenie towarzyszące Biennale Sztuki – zostanie otwarta wystawa „BALTIC AMBER – Legacy & Modernity”, na której zostaną zaprezentowane wyselekcjonowane naturalne okazy bursztynu oraz biżuteria nim zdobiona autorstwa najlepszych polskich twórców.

„Bursztyn to pierwszy i jedyny powód, dla którego zaczęłam tworzyć biżuterię” – mówi Maria Fijałkowska, projektantka z Gdańska. Od 20 lat tworzy takie formy, w których bursztyn jest nie tylko niezastąpiony, ale także i niezastępowalny. Co ją tak zafascynowało?

Oszukiwanie zmysłów wrażeniem lekkości i ciężkości, akceptacja dla oznak starzenia się, zabawa funkcjami użytkowymi i estetycznymi, fascynacja nowoczesnymi technikami, odwrócenie wartości przedmiotów – to tylko niektóre z wielu pomysłów na prace inspirowane tematem 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO. 

Spośród 383 prac zgłoszonych przez 190 artystów z 33 krajów do konkursu SREBRO za najlepszą międzynarodowe jury uznało pracę Pawła Kaczyńskiego „Srebrna poduszka”, która zaskakuje dysonansem między wrażeniem ciężkości a faktyczną lekkością. Tych zaskoczeń w tej pracy jest więcej…

Kiedy słyszymy nazwisko Westermark, automatycznie myślimy: precyzja wykonania. Retrospektywna wystawa jego prac powstałych na przestrzeni 40 lat „Materializacje”, którą można oglądać w ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO, uświadomi nam, jak wiele innych skojarzeń może wywoływać jego biżuteria.

Nowa wystawa czasowa „Spółdzielnia ORNO. Biżuteria” przybliża działalność Spółdzielni Pracy Rękodzieła Artystycznego ORNO, która współtworzyła charakterystyczny styl powojennej polskiej biżuterii, tłumaczy jego źródła oraz fenomen. Otwarcie wystawy już 17 maja.

Koniakowy lub zielony bursztyn z łuskami i srebrna oprawa z motywem roślinnym – ten stereotyp bursztynu ciągle jeszcze pokutuje w Polsce. Wykładem na JazzArt Fashion Festival w warszawskim Koneserze projektanci Marcin Tymiński i Andrzej Kupniewski podejmą próbę przebicia się do świadomości odbiorcy z nowoczesnym wizerunkiem biżuterii bursztynowej.

Przypadający w tym roku jubileusz 40-lecia Ogólnopolskiego Przeglądu Form Złotniczych „Srebro” jest okazją do zaprezentowania korzeni współczesnego złotnictwa i przypomnienia jego interesującej historii. Historii pełnej ograniczeń, które zmotywowały twórców do eksperymentowania z nowymi materiałami i technikami oraz poszukiwania własnej drogi artystycznej.

Do Sądu Najwyższego Litwy trafiła skarga na nieuczciwego sprzedawcę bursztynowego naszyjnika, który miał być rzekomo wykonany z bursztynu naturalnego, jednak – jak wykazało badanie – był wykonany z bursztynu prasowanego. Sąd nakazał nieuczciwemu sprzedawcy zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę.

W nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze Ministerstwo Środowiska proponuje objęcie bursztynu prawem własności górniczej, podniesienie stawki opłaty eksploatacyjnej oraz zaostrzenie kar za nielegalne wydobycie. Czy są to dobre zmiany, wyjaśnia Michał Kowalski, geolog wojewódzki w urzędzie marszałkowskim w Gdańsku.

Do 6 maja br. firmy jubilerskie zainteresowane ekspozycją swoich materiałów promocyjnych na targach JCK Las Vegas mogą przesyłać stosowne materiały do siedziby PAIH-u w Warszawie.

Po dwóch latach ustawodawca przypomniał sobie o bursztynie – przygotował projekt zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze, które przewidują m.in. objęcie tej kopaliny prawem własności górniczej, podwyższenie opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększenie kar za jej nielegalne poszukiwanie i wydobycie.

Wypracowanie werdyktu 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO nie było łatwe głównie z uwagi na fakt, iż skład jury był zróżnicowany i międzynarodowy, a jurorzy wywodząc się z odmiennych środowisk mieli również odmienne oczekiwania względem prac.

Czy to nie zaskakujące, że w Polsce tak niewiele wiemy o dokonaniach litewskich twórców biżuterii? Choć dzieli nas „tylko” granica, za nią jest świat odmiennej, a więc tym bardziej fascynującej estetyki. Co zrobić, by ją odkryć? 

Co powoduje, że nasze serca biją szybciej? Zdaniem uczestników konkursu Random Rapid Heartbeats są to przede wszystkim miłość, natura, rywalizacja, wspomnienia, smaki, śmierć…

W 20. roku działalności artystycznej przewartościował swoje spojrzenie na biżuterię i postawił na biżuterię współczesną. Za kilka dni pokaże swoje prace w Muzeum Sztuki i Projektowania w Nowym Jorku na wystawie LOOT: MAD ABOUT JEWELLERY. 

12 marca odszedł Mieczysław Gryza, artysta, performer, projektant oryginalnej biżuterii, rzeźbiarz, metaloplastyk, laureat licznych nagród oraz autor niezapomnianych happeningów. Artysta, którego awangardowe podejście do życia i sztuki, stało się znakiem firmowym.

„To naprawdę bardzo ciekawy i dobrze nakręcony film o bursztynie, pokazujący jego wędrówkę od bryłki wyławianej z morza aż do cennej i cenionej biżuterii” – podsumowała Dorota Cenecka, projektantka biżuterii, która w filmie „Złoto Bałtyku” gra jedną z głównych ról.

„Świetny pomysł! Dobra robota! Takie miejsce jest bardzo potrzebne!” – pozytywnym komentarzom zachwyconych gości biorących udział w uroczystym otwarciu Muzeum Biżuterii Współczesnej w Centrum Koneser na warszawskiej Pradze nie było końca. Muzeum, którego nadrzędnym celem jest promowanie współczesnej polskiej biżuterii i jej twórców.

Dynamiczna, awangardowa, zaskakująca – taka była Gala GDAŃSK AMBER LOOK jewellery & style, wieńcząca 26. edycję  targów Amberif. To jedyne w swoim rodzaju wydarzenie modowe, które ma nie jednego, ale dwóch głównych bohaterów: modę i biżuterię. A dokładniej: modę i bursztyn – wyjątkowy i piękny kamień.

Targi Amberif rozpoczęły się fantastycznym, zapierającym dech w piersiach modowym akcentem, jakim był pokaz mody i biżuterii z bursztynem Amber in Fashion.

Aleksandra Kotyla, Grzegorz Tryjefaczka i Krzysztof Bondaruk – to laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Złotników i Jubilerów „Bursztynowe Rzemiosło”.

Niemałe napięcie poprzedza rokrocznie moment ogłoszenia laureata Bursztynowej Kuli – nagrody przyznawanej przez studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi za promowanie dobrego wzornictwa na targach Amberif. Nie inaczej było w tym roku…

Spośród 62 prac zgłoszonych przez wystawców Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF do Konkursu Mistrzostwa Jubilerskiego im. Bogdana Mirowskiego jury postanowiło nagrodzić dwie i wyróżnić cztery. Kto okazał się najlepszy w tej edycji konkursu?

Urzędnicy państwowi prześcigają się w szacunkach, ile bursztynu będzie można wydobyć w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej i mówią nawet o 900 mln zysku. Wszyscy czekamy w wielkim napięciu na wyniki kolejnych ekspertyz, ale też z pewną obawą, ponieważ rzeczywistość zdaje się mocno odbiegać od roztaczanych wizji…

Spojrzenie na bursztyn z perspektywy innego kraju czy choćby innej branży kreatywnej jest zawsze fascynujące, ponieważ – dzięki temu, że nie jest obarczone stereotypami – wnosi tak potrzebny powiew świeżości.  Projektantka Monika Błaszkowska przekonuje, że nowoczesne  spojrzenie na bursztyn jest warunkiem niezbędnym do pozyskania odbiorcy.

Ponad 30 eksponatów zobaczymy w Muzeum Bursztynu w Gdańsku na pierwszej autorskiej wystawie Janusza Wosika, mało znanego i bardzo cenionego twórcy biżuterii. Wystawie wyjątkowej i z pewnością niepowtarzalnej, ponieważ eksponaty w dużej części pochodzą od osób prywatnych. Być może będzie to jedyna okazja, by poznać jego dokonania artystyczne.  

upside-down, vintage tools, urban jungle, translucency i teddy bear – to makrotrendy stylistyczne, którym poświęcona jest 9. edycja wydawnictwa „Trend Book”. Jego światowa premiera odbędzie się tradycyjnie na targach Amberif w Gdańsku, a będzie jej towarzyszyła wystawa biżuterii inspirowanej tymi trendami.

Zaprzysiężona na prezydentkę Gdańska Aleksandra Dulkiewicz otrzymała wyjątkowy atrybut swojej władzy: specjalnie dla niej zaprojektowany łańcuch z bursztynu i srebra, który mimo swej dostojności emanuje delikatnością. I oczywiście podkreśla związki Gdańska z bursztynem.

Pierwszy z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to UPSIDE-DOWN: koncentrujemy się na najczęściej pomijanym szczególe – rewersie, świadczącym o nadzwyczajnym parametrze jakościowym produktu. Tzw. „lewa strona” to także pole do intrygujących ingerencji projektowych oraz odniesień do archetypu biżuterii jako indywidualnego amuletu i talizmanu ściśle związanego z użytkownikiem z zakodowanym znaczeniem niewystawianym na zewnętrzny pokaz.

Drugi z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to VINTAGE TOOLS: makrotrend odwołujący się do nostalgii za pierwotną funkcjonalnością pozbawioną zbędnej dekoracji, ideą naprawiania rzeczy i filozofią re-use, powrotem do prostoty, wiarygodności oraz wykonawczej rzetelności „hand made”, elementarnymi rozwiązaniami użytkowymi – charakterystycznymi dla dawnych narzędzi zastępowanych obecnie coraz częściej poprzez ich cyfrowe aplikacje i imitacje.  

Trzeci z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to URBAN JUNGLE: miejska dżungla vs dżungla w mieście – konflikt na styku urbanistycznego chaosu i katastroficznego Jumanji, a pomiędzy nimi koncepcje architektoniczne duńskiego urbanisty Jana Gehla oraz postulaty miejskich aktywistów, dla których warunki przetrwania pszczół są równie ważne jak komfort mieszkańców żywiołowo rozrastających się megalopolis, w których wkrótce mieszkać będzie 2/3 populacji.   

Czwarty z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to TRANSLUCENCY: bezpośrednim punktem odniesienia stała się zjawiskowa wystawa studia projektowego NENDO podczas ubiegłorocznego Milan Design Week skoncentrowana na misterium dyspersji światła, ale również sensualne doświadczenia związane z obiektami kultury materialnej, których wyróżnikiem jest przezroczystość, półprzezroczystość, rastrowość, luminescencja, relacje: błysk / mat.

Piąty z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to TEDDY BEAR: „Miś na miarę naszych marzeń” – w każdej możliwej interpretacji: naturalistycznej, figuratywnej, literackiej, symbolicznej, komiksowej, kawaai, przesłodzonych cuteness, pluszaków w klimacie horroru i makabreski, autorskiej interpretacji cytatów pop-kultury oraz wizerunkowych ikon z kultowych kreskówek: Winnie de Pooh, rodzimy Uszatek, Kung-fu Panda, Gloomy Bear, Rilakkuma, itp.

Tytuł tegorocznego, 28. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO brzmi… „Srebro”, W ten sposób organizator pragnie podkreślić jubileuszowy charakter obchodzącego w tym roku 40-lecie Legnickiego Festiwalu SREBRO, którego konkurs jest najważniejszym wydarzeniem.

Niespełna 100 prac polskich twórców powstałych na przestrzeni ostatniej dekady zachwyca i promuje Polskę na wystawie współczesnej polskiej biżuterii z bursztynem „Simply beautiful” w Polskim Instytucie w Bratysławie.