plzh-CNenetdelvltnorues

Wiadomości, informacje, wydarzenia...
W tym dziale znajdą Państwo na bieżąco uaktualniane informacje dotyczące bursztynu i branży bursztynniczej.

Muzeum Gdańska właśnie się pochwaliło rekordową liczbą 512 tys. odwiedzających – w minionym roku najchętniej odwiedzano Ratusz Głównego Miasta, Muzeum Bursztynu, Dwór Artusa i Westerplatte. Samo Muzeum Bursztynu odnotowało rekordowe zainteresowanie 123 tysięcy osób!

Coquillettidia adamowiczi – taką nazwę nadali badacze z Uniwersytetu Gdańskiego inkluzji komara w bursztynie bałtyckim, by uczcić prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, który wniósł nieoceniony wkład w promowanie bursztynu bałtyckiego w Polsce i na świecie.

Ukraiński parlament przyjął projekt ustaw regulujących zasady wydobycia bursztynu. Przewiduje on m.in. wprowadzenie jednego pozwolenia na wydobycie surowca, obniżkę podatków dla firm legalnie wydobywających bursztyn oraz kryminalizuje nielegalne wydobycie.

Świat wokół się zmienia, więc biżuteria też nie jest już tym, czym jeszcze niedawno była. Czym więc jest – lub powinna być – dziś, jeśli nie ozdobą? Jakie komunikaty przekazują nam artyści za jej pośrednictwem?

Do końca kwietnia 2020 r. w Galerii Palowej w Ratuszu Głównego Miasta Gdańska można oglądać wystawę poświęconą działalności złotniczej gdańskiej rodziny Stumpfów, która zasłynęła m.in. rekonstrukcją Bursztynowej Komnaty. O działalności pokoleń jubilerów opowie ponad 350 eksponatów – także zdobionych bursztynem. 

Prof. Andrzej Januszajtis – fizyk, którego pasją jest historia Gdańska i jego zabytki – został laureatem nagrody Bursztynowe Usta wręczanej osobom, które mają odwagę otwarcie mówić o ważnych sprawach i o ważnych ludziach.

Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2019 r. wartość segmentu biżuterii szlachetnej w 2019 r. może wynieść ponad 268 mln zł. W segmencie tym dominują wyroby przeznaczone dla kobiet (78% udziału) i biżuteria wykonana ze szlachetnych materiałów (66%).

Biżuteria to nie tylko ozdoba, ale też i środek wyrazu, za pomocą którego artysta komentuje rzeczywistość – twierdzi prof. Andrzej Boss. Jego wystawa „5 x 8” w Muzeum Biżuterii Współczesnej to komentarz do zagrożeń współczesnego świata jak zakupoholizm, ochrona środowiska, napływ imigrantów czy permanentna inwigilacja obywateli.

Tak brzmi temat 24. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award, którego celem jest promocja bursztynu jako źródła wyrazu artystycznego, zaś przedmiotem – zaprojektowanie autorskiej biżuterii artystycznej z bursztynem.

Obchodząca w tym roku 30-lecie istnienia Galeria Milano zorganizowała 23 wystawy biżuterii, w tym 17 konkursowych, stale motywując twórców do jeszcze większej kreatywności – by móc odbiorcom zaoferować coś naprawdę unikatowego. Na czym polega wyjątkowość biżuterii artystycznej?

Kwotą niespełna 2,3 mln euro unijnej dotacji został dofinansowany projekt „Połączeni bursztynem”, który m.in. umożliwi adaptację Wielkiego Młyna – nowej siedziby Muzeum Bursztynu. Planowany termin jej otwarcia to 28 czerwca 2021 r. – czy można lepiej uczcić Światowy Dzień Bursztynu?

30 artystów zostało zaproszonych do udziału konkursie złotniczym zorganizowanym przez warszawską Galerię Milano z okazji jubileuszu jej 30-lecia. Jego tytuł brzmiał „Kolekcja”.

Mało kto zna nazwisko i dokonania Mieczysława Różyckiego – architekta wnętrz, rzeźbiarza, malarza, witrażownika, kowala, brązownika, rusznikarza, jubilera i bursztynnika. Tym bardziej więc warto obejrzeć wystawę mu poświęconą zorganizowaną przez Muzeum Bursztynu w Gdańsku, które z ogromną pieczołowitością dokumentuje bursztynową spuściznę regionu pomorskiego.

Kilkadziesiąt nowych eksponatów, o które wzbogaciło się Muzeum Bursztynu w Gdańsku w 2019 r., pozyskanych jako dary, wypożyczenia i zakupy – najlepsze prace polskich i zagranicznych artystów tworzących w bursztynie – będzie można oglądać na specjalnej wystawie trwającej od 22 listopada 2019 do 28 czerwca 2020 r.

To nie był łatwy temat – zgodnie przyznają członkowie jury. Ale z całą pewnością inspirujący i motywujący do głębszych przemyśleń w kontekście biżuterii. Kto najlepiej poradził sobie z tym artystycznym wyzwaniem?

Chińczycy stali się liderami w wydatkach wśród cudzoziemców przybywających do Rosji. Najczęściej kupowane przez nich towary to wyroby z bursztynem i kosmetyki, które stanowią 30% wszystkich zakupów w rosyjskich sklepach korzystających z chińskich aplikacji płatniczych. Część oferowanej w Rosji biżuterii bursztynowej pochodzi z Polski. 

Bryła bursztynu znaleziona ostatnio na plaży w Kołobrzegu wzbudziła ogromne emocje – to zrozumiałe, ponieważ bryły o wadze ponad pół kilograma nie zdarzają się zbyt często. Jeszcze rzadziej te ważące ponad kilogram, a już prawdziwym rarytasem są te o wadze przekraczającej 3 kg. Gdzie ich szukać?

Wszelkie próby zdefiniowania jej biżuterii są z góry skazane na niepowodzenie – kiedy już się wydaje, że znaleźliśmy właściwy algorytm, ona właśnie pokazuje światu najnowszą kolekcję… zupełnie niepodobną do poprzednich. A przy tym, podobnie jak poprzednie, dokładnie przemyślaną i perfekcyjnie przygotowaną.

Rzemiosło bursztynnicze – i to w najlepszym wydaniu – pojawiło się na wystawie współorganizowanej przez UNESCO w chińskim Chengdu, na której prezentowane były prace twórców reprezentujących ginące zawody.

Pokaz biżuterii pod własną marką na Fashion Week w Monte Carlo, Berlinie i Mediolanie – to największe dotychczas zagraniczne modowe sukcesy Aleksandra Gliwińskiego odniesione w ciągu ostatnich miesięcy. Przed nim pokaz na Fashion Week w Paryżu oraz na AltaRoma w Rzymie.

Nielegalne wydobycie bursztynu na Ukrainie waha się od 70 do 350 ton rocznie, podczas gdy legalnie wydobywa się tylko 2,5 tony surowca. Gabinet Ministrów na polecenie prezydenta przygotował pakiet projektów, które zalegalizują wydobycie i ograniczą wywóz surowca.

To już 12. odsłona wystawy „Moim zdaniem…”, która – w dość nietypowy sposób – przedstawia opinie, emocje, przemyślenia i doświadczenia twórców biżuterii i obiektów złotniczych. Przez ponad rok na wystawę zgłoszono ponad 200 prac poruszających ważne dla autorów tematy.

Biżuteria to bardzo dobre narzędzie do przekazywania ważnych społecznie komunikatów – przekonuje Monika Szpatowicz, komisarz konkursu PREZENTACJE. I wyjaśnia, co stoi za tegorocznym tematem, który brzmi „Protezeusze”.

Sebastian Tajl, promotor polskiej kultury i biżuterii w Chinach, poszukuje wyrobów na wystawę „Ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dziś”, planowaną w Muzeum Narodowym Oddział Prowincji Yunnan w przyszłym roku. Każdy ma szansę wziąć w niej udział.

W styczniu 2020 roku ma zostać uruchomiona kopalnia bursztynu bałtyckiego na Lubelszczyźnie. Firma White Amber uzyskała koncesję na wydobycie surowca, którego spodziewa się pozyskać ok. 100 ton w ciągu 5-7 lat.

Tak duże, że nawet po pierwszym spotkaniu z bursztynem można zostać laureatem prestiżowego konkursu złotniczego PREZENTACJE. To właśnie stało się udziałem belgijskich jubilerów, których prace można oglądać do 6 października w Muzeum Nadwiślańskim w Kazimierzu Dolnym.

Wisior Breath of Amber autorstwa Marcina Bogusława i wisior DUO 2 Elżbiety i Marka Pawłowskich – to zwycięzcy rywalizacji o tytuł Najlepszego Produktu Targów Ambermart.

Ostatnich kilka miesięcy to czas niepewności co do przyszłości odbywających się w Gdańsku targów Amberif i Ambermart, a więc i przyszłości całej branży bursztynniczej. Prof. Sławomir Fijałkowski, kurator i koordynator programowy obu imprez, przedstawia zarys długofalowej koncepcji rozwoju, która pozwoli efektywniej niż dotychczas wypromować bursztyn, branżę, targi i Gdańsk.

Jego biżuteria to efekt wieloletnich eksperymentów z technikami złotniczymi, poszukiwań nowych możliwości zastosowania metalu, ale też dążenia do formy idealnej – takiej, która w najprostszy sposób wyrazi myśl. 30-lecie pracy artystycznej niczego nie zmienia w jego podejściu niezmiennie relizuje plan, który obrał na początku drogi zawodowej. 

Od czasu spadku zainteresowania polskimi wyrobami z bursztynu bałtyckiego w Chinach producenci długo nie mogli się zdecydować, czyje oczekiwania wzornicze chcą teraz zaspokajać. Ostatecznie uznali, że warto postawić na dobrej jakości ponadczasową biżuterię – i taką będą oferować na najbliższej edycji targów AMBERMART.

Miłość nie zna granic – prawda stara jak świat. Czy sprawdza się również w stosunku do biżuterii? Tak, i to we wszystkich jej odsłonach. Z tej miłości narodziły się stale rozbudowywane kolekcje biżuterii współczesnej i etnicznej. Tę drugą, przywożoną z licznych podróży do najdalszych zakątków świata przez Marię Magdalenę Kwiatkiewicz, można oglądać na wystawie w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie.

Czym jest dzisiaj biżuteria? Traktujemy ją przede wszystkim jak element mody, ale tak naprawdę ma ona znacznie więcej funkcji, z których bardzo często nie zdajemy sobie sprawy. Jakich? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać na wystawie biżuterii etnicznej i fotografii z Azji i Afryki „Drogocenne podróże” w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Praskim Centrum Koneser.

Po sukcesie na Biennale Sztuki w Wenecji do Gdańska powraca wystawa „Bursztyn. Dziedzictwo i nowoczesność”. Od 17 lipca do 27 października eksponaty będzie można zobaczyć w siedzibie Muzeum Gdańska. Wernisaż poprzedzi uroczysta parada weneckich masek karnawałowych, która wyruszy z Muzeum Bursztynu do Ratusza Głównego Miasta.

Zasoby bilansowe w wysokości 1326 ton, 700 kg wydobytego surowca, 11 nowych zatwierdzonych projektów robót geologicznych w celu poszukiwania złóż oraz ponad 1200 kg bursztynu zatrzymanego podczas prób przemytu na granicach zewnętrznych Polski – to najważniejsze liczby z „Bilansu zasobów złóż kopalin w Polsce” podsumowującego 2018 r.

Wystawa Doroty Ceneckiej i Przemysława Kusia zapoczątkowała cykl wystaw pod hasłem „Dizajn w Domu Uphagena”. Wybór twórców jest nieprzypadkowy – obydwoje wyróżniają się świetnie opanowanym rzemiosłem i rozsławiają bursztyn na cały świat.

Na ile temat 8. Międzynarodowego Biennale Bursztynu Ałatyr „Botanica” okazał się inspirujący dla uczestników? W ponad 220 pracach zgłoszonych przez ponad 100 twórców dominowały bardzo bezpośrednie odwołania do tematu, ale na szczęście nie zabrakło również prac na wysokim poziomie artystycznym.

Od 15 czerwca w Galerie DOOR w Marieheide w Holandii jest prezentowana wystawa „Amber & Leonardo” – 30 dzieł międzynarodowych twórców zainspirowanych wspaniałym materiałem, jakim jest bursztyn, i genialnym włoskim artystą, jakim jest Leonardo da Vinci. Wystawa, która przenosi odbiorcę do XV-wiecznej Florencji – i z powrotem do naszych czasów.

Dlaczego tak mało jest pokazów, na których biżuteria nie byłaby tylko mało widocznym dodatkiem do mody, ale drugim po modzie głównym bohaterem? Czy projektanci są dla siebie „zagrożeniem”, czy jednak mogą być wsparciem i wzajemnie się inspirować? Mogą, ale nie jest to łatwe – twierdzą zgodnie, jak zwykle, projektantka mody Magdalena Arłukiewicz i projektant biżuterii Aleksander Gliwiński.

To już oficjalna informacja – Aleksander Gliwiński pokaże swoją kolekcję biżuterii bursztynowej na Fashion Week w Berlinie na początku lipca br. Tę samą, którą prezentował w czerwcu podczas Fashion Week w Monte Carlo wspólnie ze strojami Victorii Nosach pod nazwą „Satisfashion”.

Pierścień z bursztynem bałtyckim autorstwa Pawła Kaczyńskiego

Wystawa „Bursztyn bałtycki. Dziedzictwo i nowoczesność” prezentowana w galerii Spazio SV podczas Biennale Sztuki w Wenecji cieszy się dużym zainteresowaniem odwiedzających. Nic dziwnego: naturalne piękno oraz nowoczesny, oryginalny bursztynowy design fascynują nie od dziś.