Wiadomości, informacje, wydarzenia...
W tym dziale znajdą Państwo na bieżąco uaktualniane informacje dotyczące bursztynu i branży bursztynniczej.

W połowie października została zorganizowana historyczna – bo pierwsza – aukcja bursztynu legalnie wydobytego w obwodzie wołyńskim na Ukrainie. Celu, jakim była sprzedaż 1 tony, nie udało się osiągnąć, ale organizator i tak nie krył zadowolenia.

Naturalne bryły i inkluzje w bursztynie, imponujące wyroby z bursztynu, które powstały na przestrzeni wieków, oraz współczesna sztuka bursztynnicza – zbiory gdańskiego Muzeum Bursztynu można już oglądać w sieci.

...a gdyby tak przy tworzeniu przestać myśleć o ekonomii i poświęconym czasie...? Gdyby dać się porwać wizji i namówić do tego innych...? Efektem tych rozważań jest projekt Gabinet Osobliwości stworzony przez artystkę Martę Norenberg, w którym 12 twórców prezentuje biżuterię wolną od ograniczeń.

Gdzie w Polsce wydobywa się bursztyn? Nie, nie na Mierzei Wiślanej! Od lipca tego roku na Lubelszczyźnie działa kopalnia bursztynu, która zaopatruje w surowiec nie tylko branżę bursztynniczą, ale także kosmetyczną i spożywczą.

Ostatnie lata pracy stały dla niego pod znakiem wytężonej pracy nad doskonaleniem wzornictwa i jakości – wysiłki te zostały zwieńczone Grand Prix Ministra Rozwoju w konkursie projektowym Amberif Selection w kategorii mistrzostwo jubilerskie.

Galeria Sztuki w Legnicy może się poszczycić jedną z bardziej spektakularnych kolekcji współczesnej biżuterii autorskiej, którą tworzą najciekawsze prace prezentowane i nagradzane w kolejnych edycjach Legnickiego Festiwalu SREBRO. Do 25 października br. można ją oglądać stacjonarnie, bezterminowo – na Instagramie.

W pracy rzemieślników-złotników od wieków najważniejsze są umiejętności manualne i zmysł estetyczny – to właśnie one są najwyżej premiowane w konkursie „Bursztynowe Rzemiosło”, w którym głównym środkiem wyrazu jest bursztyn bałtycki.

Zaszczytny tytuł Bursztynnika Roku przyznawany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników od roku 1999 otrzymał wieloletni dyrektor biura MSB Michał Kosior za aktywne inspirowanie wielu działań, które przyczyniły się do popularyzacji bursztynu bałtyckiego na arenie krajowej i międzynarodowej.

Organizowany od 1995 roku konkurs projektowy Mercurius Gedanensis doczekał się nowej odsłony pod nazwą Amberif Selection – jego celem jest niezmiennie poszukiwanie najlepiej zaprojektowanych i mistrzowsko wykonanych produktów oraz ciągłe inspirowanie autorów do poszukiwania ponadstandardowych rozwiązań użytkowych, technologicznych i stylistycznych.

„Bursztyn straciłby bardzo, gdyby nie rozkochała się w nim mistrzyni złotnik, jubiler Paulina Binek” – powiedział Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta ds. edukacji i usług społecznych, wręczając artystce Nagrodę Kulturalną Prezydenta Miasta Gdańska za biżuterię z bursztynu.

Muzeum Gdańska wzbogaciło się o kolejny cenny eksponat – bursztynowe szachy, które powstały w Gdańsku i liczą sobie prawie 330 lat! Podobnej klasy, kompletne i świetnie zachowane zestawy są tylko cztery i znajdują się w kolekcjach duńskiej rodziny królewskiej, Państwowego Muzeum Ermitażu w Sankt Petersburgu oraz muzeum jubilerstwa i złotnictwa Grünes Gewölbe w Dreźnie.

O bursztynie tak wiele się ostatnio mówi – głównie w kontekście wydobycia złóż na terenie przekopu Mierzei Wiślanej. O wiele bardziej interesującym aspektem jest jednak nowoczesna biżuteria z niego wykonana – w tej dziedzinie można dokonać wielu ciekawych i budzących gorące emocje odkryć.

Amberif to jedna z nielicznych imprez targowych dedykowanych branży jubilerskiej na świecie, która w tym roku odbędzie się w tradycyjnej formule – oczywiście przy zachowaniu wszelkich rygorów bezpieczeństwa. W dniach 26-29 sierpnia br. wystawcy i kupcy spotkają się na Amberifie po raz 27.

To druga odsłona jubileuszowej wystawy prac Jarosława Westermarka zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy z okazji przypadającego w ubiegłym roku 40-lecia pracy artystycznej twórcy, która umożliwia prześledzenie jego zawodowej drogi – od pierwszych kompletów biżuterii wykonanych ze srebra w latach 80. poprzez liczne realizacje konkursowe po współczesne prace, wśród których dominuje bursztyn.

W połowie lipca w Ukrainie odbyły się dwa elektroniczne przetargi na sprzedaż licencji na wydobycie bursztynu w obwodzie rówieńskim – to pokłosie uchwalonej w grudniu ubiegłego roku specjalnej ustawy regulującej odbywające się dotychczas głównie nielegalnie wydobycie.

Geologiczne zasoby bilansowe bursztynu na koniec 2019 r. zwiększyły się o 220.24 ton, tj. o 16.6% w stosunku do roku poprzedniego i wynoszą 1 546.65 ton. Nie licząc bursztynu zbieranego na plażach, w ubiegłym roku z rodzimych złóż wydobyto zaledwie ok. pół tony surowca.

Złoża bursztynu na przekopie Mierzei Wiślanej znowu rozpalają wyobraźnię i emocje polityków oraz mediów. Jak się okazuje, zupełnie bezpodstawnie.

Specjalnie dla bursztynowego Titanica w Księdze Rekordów Guinnessa została stworzona nowa kategoria: największej na świecie rzeźby z bursztynu. I udało się – po miesiącach oczekiwania spełniły się marzenia Tomasza Ołdziejewskiego o światowym rekordzie.



Wystawa „Bursztyn bałtycki – trendy” jest retrospektywnym podsumowaniem całej dekady intensywnego poszukiwania awangardowej natury bałtyckiego bursztynu. Na ile te poszukiwania okazały się efektywne – i efektowne – można się przekonać w Domu Uphagena w Gdańsku, gdzie jest ona prezentowana do końca października.

Imitacje były, są i będą – i to coraz trudniejsze do rozpoznania. Jedyną szansą, by się przed nimi uchronić, jest wiedza. Można ją pozyskać m.in. na wystawie „Bursztyn i jego imitacje” prezentowanej w Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku.

O tym, że nalewka bursztynowa działa leczniczo, słyszeliśmy od zawsze. Być może już niedługo uda się to potwierdzić naukowo – dzięki badaniom Igora Kaczmarczyka, który wykazał, że uzyskane z bałtyckiego bursztynu oraz innych żywic kopalnych substancje czynne mogłyby zwalczać chorobotwórcze bakterie.

Unikatowej bryłce bursztynu bałtyckiego o masie 2,48 kg znalezionej pod koniec maja w Kopalni Bursztynu w Kaliningradzie pracownicy nadali nazwę „Zwycięzca” – jako symbol nadziei na wczesne i bezwarunkowe zwycięstwo Rosji i całego świata nad pandemią koronawirusa.

View the embedded image gallery online at:
https://www.amber.com.pl/aktualnosci?start=200#sigProId1ff490230f

Tylko cisza i samotność umożliwiają twórcy doskonalenie siebie i swojego dzieła – twierdzi projektant. Właśnie w takich warunkach bezpiecznego projektowania powstaje jego biżuteria – subtelny ale bardzo istotny akcent wspomagający kobiecość oraz możliwy do zrealizowania doskonały styl kobiety.

Drugi sezon serialu „Złoto Bałtyku”, który cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem polskiej widowni niż pierwszy, jeszcze w tym roku zostanie wyemitowany w aż 30 krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Czy dotychczasowy sukces będzie wystarczającą zachętą do nakręcenia trzeciego sezonu?

Poszukiwania wspólnej płaszczyzny dla doświadczeń płynących z malarstwa i biżuterii – dwóch dziedzin, w których jest aktywna od wielu lat – zaowocowały ujarzmieniem żywic poliuretanowych i zastosowaniem ich z zaskakującym efektem w biżuterii stworzonej na potrzeby rozprawy doktorskiej. Zainspirowana gestem malarskim intuicyjną spontaniczność przekłada obecnie na biżuterię artystyczną.

Musimy oswoić druk 3D, nadać mu indywidualny charakter, zaadoptować do świata sztuki. Odwołując się do matematycznego terminu TOPOLOGII, chcemy wkroczyć w obszar, który do niedawna wydawał się pozostawać poza zasięgiem designerów.

ZEN to trend będący bezwarunkowym zwrotem w kierunku metafizyki, medytacji i skupienia. Poprzez odniesienie do kamiennych ogrodów Kioto chcieliśmy przenieść się na chwilę w świat starożytnej Japonii, ponownie odkrywając niewidoczne DNA dalekowschodniej stylistyki.

Stylistyka baniek mydlanych zgrupowanych w gęsty klaster to jeden z najbardziej odkrywczych śladów projektowych, które pojawiają się w ostatnim czasie na wszystkich znaczących festiwalach designu i wydarzeniach wystawienniczych na świecie.

Trend STREFA ZGNIOTU to afirmacja ekspresjonistycznej intuicji, śladów zużycia, ingerencji sił natury i potrzeba poddania się ich żywiołom. To także fascynacja destrukcją, która zawsze jest początkiem Nowego. 

Trend KALIGRAFIA odwołuje się do nostalgii za manualnymi umiejętnościami, wykonawczą perfekcją, dbałością o każdy szczegół. Jest również ukłonem w kierunku unikatowości, indywidualnego „charakteru pisma”, rozpoznawalnego autorstwa – podobnie jak ma to miejsce w odręcznej kaligrafii. 

To już 10. edycja corocznej publikacji Trend Book niezmiennie koncentrującej się na prognozowaniu trendów stylistycznych, które – zdaniem autorów – kształtować będą kierunek ewolucji przemysłów kreatywnych w nadchodzącym sezonie, oraz prezentującej autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.

W jej biżuterii nie ma przypadku – wszystko jest po coś. Wszystkie elementy – forma, materiały czy kolory – są starannie przemyślane i dobrane tak, by jak najlepiej wyrazić ideę, którą chce przekazać. W ten sposób uwalnia swoje emocje i bez słów – jej zdaniem niepotrzebnych – komunikuje ze światem zewnętrznym.

Zanieczyszczone oceany, płonące lasy amazońskie, niezdolne do oddychania metropolie, brak wody pitnej… W niespełna setce prac nadesłanych na konkurs jubilerski „Ecosight” twórcy z całego świata zawarli swoje obawy o przyszłość Ziemi.

Pamiętacie bohaterów „Złota Bałtyku” z pierwszej części? 24 marca na HISTORY startuje druga część, w której pojawią się także nowe osoby – m.in. projektantka biżuterii, rzeźbiarz i właściciel galerii – których życie zawodowe lub pasja nierozerwalnie połączyły z bursztynem.

Nie ma chyba branży, na której koronawirus nie odcisnąłby swojego piętna. Także branża bursztynnicza, której produkty trafiają głównie na eksport, mocno ucierpi – głównie z powodu zamarcia ruchu turystycznego, ale także spodziewanej recesji w Chinach, które są niezmiennie największym rynkiem zbytu polskich wyrobów z bursztynem.

Kolekcja masek weneckich zdobionych bursztynem oraz stroje inspirowane komedią dell’arte autorstwa Joli Słomy i Mirka Trymbulaka oraz biżuterią Doroty Ceneckiej, która miała swoją premierę w tym roku w Wenecji, to spektakularne pożegnanie projektantów z tematem karnawału w modzie. Ale nie z bursztynem!

Po konsultacjach z przedstawicielami wystawców oraz głębokich analizach biznesowych aspektów uczestnictwa międzynarodowych wystawców i kupców Zarząd Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. w dn. 4 marca – na 2 tygodnie przed planowanym terminem targów Amberif – podjął decyzję o przełożeniu terminu imprezy na sierpień 2020.

Patrząc na rozrastającą się i coraz bardziej imponującą kolekcję gdańskiego Muzeum Bursztynu, mało kto zadaje sobie pytanie, w jaki sposób jest ona gromadzona. Mało kto wie, że ogromny wkład w jej budowanie ma gdański antykwariusz, który skrupulatnie przeczesuje giełdy staroci w całej Europie w poszukiwaniu bursztynowych antyków. Dotychczas Muzeum zakupiło od niego aż 146 przedmiotów, głównie datowanych na XIX i XX wiek.

Światowe trendy na rynku biżuterii i bursztynu, najnowocześniejsze technologie jubilerskie oraz najnowsze dokonania jubilerów, złotników i projektantów biżuterii, liczne atrakcje dla gości branżowych oraz publiczności – to tylko kilka powodów, dla których warto odwiedzić 18. Międzynarodowe Bałtyckie Targi Jubilerskie Amber Trip w dniach 11-14 marca br. w Wilnie.

Marcin Tymiński to jedna z dwóch osób, które w dotychczasowej, 24-letniej historii Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award dwukrotnie otrzymały Nagrodę Główną. Po raz pierwszy dokonał tego w 2017 roku, kiedy temat brzmiał „Peryferia”.