Prezentacja statystyk, dyskusja nad wynikiem przeprowadzonych po targach wśród wystawców ankiet oraz podsumowanie targów i plany na kolejną edycję to główne tematy poruszone 30 kwietnia na spotkaniu Rady Konsultantów targów Amberif.

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele organizacji branżowych: Komisji Złotniczej ZRP, Cechu Rzemiosł Różnych, Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MŚP, Izby Bursztynu, Stowarzyszenia Rzeczoznawców Jubilerskich, Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników; prezes MTG Andrzej Spiker, dyrektor projektu Amberif i Ambermart Ewa Rachoń, komisarz techniczny Amberif Małgorzata Dopierała, wicedyrektor Joanna Czauderna-Szreter oraz kierownik marketingu Izabela Szopińska.

Prezes MTG Andrzej Spiker opowiedział o przygotowaniu imprezy z punktu widzenia organizatora oraz obawach związanych z sytuacją kryzysową na świecie, zwłaszcza w perspektywie zmniejszonej frekwencji na innych targach na początku roku 2009. Według prezesa statystyki odwiedzin na Amberifie nie potwierdziły pesymistycznych prognoz i mogą być oceniane jako dobre. Ewa Rachoń wspomniała, że tegoroczny Amberif to pierwsza w pełni zamknięta impreza, co z całą pewnością wpłynęło na komfort rozmów handlowych.

Ilość wystawców w porównaniu z ubiegłym rokiem wyglądała podobnie – część firm zmniejszyła powierzchnię wystawienniczą, niewielu się wycofało, ale też przybyła dość duża grupa wystawców zagranicznych z Turcji i Wielkiej Brytanii. Z zaprezentowanych statystyk wynika, że zmieniła się struktura narodowościowa przybyłych kupców: więcej osób przyjechało z krajów Unii Europejskiej, znacznie zmniejszyła się natomiast liczba kupców z USA. Wielu z przybyłych gości to osoby zupełnie nowe w sektorze handlu wyrobami z bursztynu, co jest sygnałem bardzo pozytywnym.

Ewa Rachoń podkreśliła bardzo dużą pomoc urzędu miasta Gdańska w przygotowaniu i sfinansowaniu wizyty studyjnej dziennikarzy z Francji i Hiszpanii oraz Antony’ego De Marco, dziennikarza z USA, który na czerwcowe, targowe (JCK Las Vegas) wydanie pisma JCK przygotowuje duży artykuł o biżuterii prezentowanej na targach Amberif.

Dyskusję wywołała prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród wystawców w miesiąc po targach. Na postawione w niej pytania odpowiedziała zaledwie jedna piąta wystawiających się firm. Wyniki ankiety wskazują, że zdecydowana większość wystawców chce utrzymania czterodniowych targów (od środy do czwartku). Za zamkniętą dla niefachowej publiczności imprezą opowiedziała się ponad połowa respondentów. Większość przedstawicieli organizacji branżowych przedstawiła opinię, że tylko targi z ograniczonym dostępem mogą zagwarantować dobre warunki dla rozwoju kontaktów handlowych.

Prezes Spiker poinformował także o wyniku konkursu organizowanego przez Agencję Rozwoju Pomorza, w której MTG brało udział z projektem „Kampania promocyjna produktów wykonanych z bursztynu oraz regionu gdańskiego na rynku arabskim – AMBERIF – Targi Dubaj 2009”. Prezentowany będzie tam region pomorski oraz złotnicza oferta bursztynników wraz z zaproszeniem do Gdańska na targi Amberif. 

Wśród postulatów uczestników spotkania dotyczących kolejnych edycji targów pojawiały się krytyczne uwagi dotyczące parkingu i sprzątania. Kwestia parkingów rozwiązana zapewne zostanie w sposób satysfakcjonujący dopiero w nowych obiektach, których budowa jest planowana w rejonie Letnicy i stadionu Baltic Arena – mają one zostać oddane do użytku w roku 2012.


Materiał targów Amberif