Wywiady

Digitalizacja zbiorów, organizowanie bieżących wystaw a w dalszej perspektywie przeniesienie kolekcji Muzeum Bursztynu do nowej siedziby w Wielkim Młynie – to najważniejsze „bursztynowe” cele dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska Waldemara Ossowskiego na najbliższe miesiące i lata.

Razem zostali ostatnio laureatami Konkursu na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach Ambermart. Razem wyznaczają nowe cele i razem budują nowy wizerunek firmy A2 Studio Biżuterii jako producenta wyrobów jubilerskich z najwyższej półki. 

Kilka milionów sztuk gotowej biżuterii, kilka tysięcy projektów do zrealizowania, nagrody w prestiżowych konkursach, m.in. Nagroda Główna Amberif Design Award 2017, i ambitne plany rozwojowe – Marcin Tymiński, znany przede wszystkim jako twórca biżuterii, ale mający znaczące osiągnięcia również w innych dziedzinach, obchodzi w tym roku 20. rocznicę działalności.

Nie pcha się na afisz, chociaż naprawdę wiele potrafi. W trakcie ponad 30-letniej kariery złotniczej otrzymał wiele nagród za nowatorstwo w dziedzinie designu – ostatnio Złoty Medal za mistrzostwo jubilerskie w konkursie Mercurius Gedanensis 2017. Przekonuje, że designer może żyć w cieniu – i przeżyć. 

Gdańsk już od kilku lat interesuje się lubelskimi złożami bursztynu: stawia na współpracę, by surowiec pozostał w Polsce i posłużył do rozwoju krajowego bursztynnictwa i regionu lubelskiego. W tym celu w lipcu 2014 r. podpisano list intencyjny z władzami Parczewa, w kwietniu br. – z władzami woj. lubelskiego. O dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość opowiada Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, będącej jednym z sygnatariuszy listu.

Najbliższa, 24. edycja targów Amberif ma do spełnienia wiele oczekiwań wystawców – przede wszystkim powinna odpowiedzieć na pytanie o dalsze kierunki rozwoju po tym, jak spadło zainteresowanie polskim bursztynem w Chinach. Na ile jest to realne?

Uwaga niemal całego bursztynowego świata skupiona jest na Państwie Środka, tymczasem rośnie zainteresowanie biżuterią na rynkach europejskich i amerykańskim – z bursztynem, a nie jak dotychczas bursztynową.

W 2013 roku zobaczył bursztyn i od razu się w nim zakochał. Od ponad roku próbuje – jak dotychczas bez efektów– przekonać polskie firmy bursztynnicze, że rynek indyjski jest gotowy na ich wyroby. Czy ta „miłość” będzie miała szczęśliwe zakończenie? 

Powrót do koncesji łączonej na poszukiwanie i wydobycie bursztynu, możliwość ustanowienia zabezpieczenia roszczeń oraz zmiany w przepisach karnych – to propozycje geologa wojewódzkiego Michała Kowalskiego, które pomogą uregulować kwestie wydobycia bursztynu na Pomorzu. 

W 2013 roku został oskarżony w Rosji o wyłudzenia podatkowe. Ścigany listem gończym, schronił się w Polsce. Choć nie wie, jak skończy się ta historia, próbuje tutaj kontynuować swój bursztynowy biznes. 

Jak zwykle przed targami Amberif odczuwalne jest pewne napięcie – również w tym roku dotyczy ono przede wszystkim spadających cen surowca: na jakim poziomie się ustabilizują? Jak jest kondycja branży? Jaka będzie wyglądała jej najbliższa przyszłość?

2014 rok okazał się bardzo dobry dla litewskiej branży bursztynniczej, a w 2015 ma ruszyć wydobycie litewskiego bursztynu ze złóż zlokalizowanych na Mierzei Kurońskiej. Pierwszy w tym roku ważny sprawdzian kondycji tej branży to targi Amber Trip, które odbędą się w dniach 18-21 marca w Wilnie. 

Złoża bursztynu na Lubelszczyźnie i perspektywa ich wydobycia budzą niezmiennie wiele emocji. Nastroje podgrzewa brak rzetelnych, pogłębionych informacji w mediach. A studzi je Krzysztof Czuryłowicz, młody geolog, specjalista w dziedzinie złóż bursztynu.

Swoim ogromem i kulturową odmiennością rynek indyjski może zniechęcać producentów biżuterii bursztynowej, skoncentrowanej na Chinach i nieszukających nowych rynków zbytu. Zdaniem Neeraja Kayathwala, właśnie teraz jest dobry czas, by właśnie tam zainwestować. Dlaczego?

Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem amberif Design Award po 13 edycjach ma nowego kuratora. Jest nim Barbara Schmidt: projektantka, manager designu, wykładowca.

O Mariuszu Gliwińskim mówi się, że jest naczelnym polskim projektantem biżuterii w Chinach. Trwające już sześć lat wyjazdy na różnego rodzaju imprezy zaowocowały rozpoznawalną marką, kontaktami handlowymi, ale także ciekawymi spostrzeżeniami i inspiracjami.

Festiwal Bursztynu Bałtyckiego, którego jest organizatorką, ma pomóc w wypromowaniu bursztynu bałtyckiego, ale i marki Amberozia na chińskim rynku detalicznym. Jakie efekty dały dotychczasowe trzy edycje imprezy?

Tegoroczny sezon turystyczny branża bursztynnicza ocenia najsłabiej od wielu lat. Główne przyczyny spadku obrotów to bardzo wysokie ceny bursztynu oraz widocznie mniejsza frekwencja zagranicznych turystów.

Odbiorcy biżuterii bursztynowej nigdy jeszcze nie byli tak wymagający jak obecnie, więc już mało który producent jest w stanie poradzić sobie bez projektanta. Pytanie, na ile sobie to uświadamia? Jak ta współpraca wygląda z perspektywy projektanta?

Z chińskiej perspektywy globalny rynek bursztynu zdaje się wyglądać nieco inaczej niż z perspektywy europejskiej. Przede wszystkim dlatego, że ta perspektywa jest znacznie szersza…  


Choć udział w targach bursztynu w Gdańsku bierze od wielu lat, dopiero w tym roku sięgnęła po bursztyn. Na Amberifie jej kolekcja została sprzedana w całości tuż po otwarciu targów, na Ambermarcie podejmie kolejną próbę zaprezentowania jej publiczności. Co zobaczymy?

Rynek chiński jest wielką obietnicą i co najmniej tak samo dużym wyzwaniem dla polskich firm bursztynniczych. Radca konsulatu generalnego w Szanghaju Andrzej Pieczonka radzi, jak się na tym rynku bezpiecznie poruszać.  

Bursztyn jest fascynującym tematem, tylko trzeba wiedzieć, w jaki sposób dotrzeć z informacją o nim do świadomości odbiorców. A może nawet podświadomości…? Max Kwiatkowski, pomysłodawca prywatnego Muzeum Bursztynu w Jarosławcu, znalazł na to sposób. 

O tym, że bursztyn ma właściwości lecznicze, wiedzą wszyscy. Skąd? To tzw. mądrość ludowa. Naukowcy postanowili zbadać jego właściwości kosmetyczne. Do jakich wniosków doszli? 

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 następna > ostatnia >>
Strona 1 z 7