Wywiady

Zainteresowanie bursztynem w Chinach mocno spada. Szansą dla firm jubilerskich, które dotychczas oferowały na tamtejszym rynku biżuterię z bursztynem, jest biżuteria artystyczna. Co może uczynić ją pożądaną, tłumaczy Sebastian Tajl.

Biżuteria symbolicznie podkreśla tożsamość osoby ją noszącej, ale czy może mieć także swoją własną tożsamość? Może – przekonuje włoski artysta Konrad Laimer, który tworzy ozdoby głęboko zakorzenione w tradycji i kulturze, a jednocześnie zgodne z duchem czasu. Także z bursztynem.

W czasach szybkiej biżuterii – stworzonej tylko po to, by ją szybko sprzedać, często bylejakiej, napędzanej wyłącznie siłą Facebooka i Instagrama – coraz trudniej o ozdoby będące ekspresją emocji jej twórcy. Śpieszmy się dostrzegać artystów takich jak Anna Betley, dla której emalia stała się idealnym narzędziem komunikacji ze światem.

Otwarte w 2014 r. Muzeum Bursztynu w Jarosławcu było tylko pierwszym elementem szerzej zakrojonej koncepcji Maksymiliana Kwiatkowskiego zakładającej także stworzenie linii jakościowych kosmetyków pod marką Succinite i Hotelu Szlak Bursztynowy. Na ile udało się te pomysły zrealizować?

Szczególnie w czasach nadmiaru osiągnięcie sukcesu w branży jubilerskiej staje się coraz trudniejsze. Ale nie niemożliwe. O sprawdzonych drogach do tego celu opowiada Cyprian Chorociej, utalentowany projektant i jubiler, który szansę na rozwój znalazł w firmie S&A. 

Od 13 lat zachwyca swoim charakterystycznym podejściem do biżuterii – czy to prostymi formami w srebrze, czy też eleganckimi kompozycjami z kamieni naturalnych. W czym tkwi tajemnica sukcesu projektantki i artystki Izy Krauzy? 

Gdyby w polskim prawie karnym istniał precedens, ten wyrok sądowy skazujący za kradzież praw autorskich z całą pewnością byłby określany takim mianem. Dlaczego? O tym opowiada Marcin Wesołowski z NAC Amber, któremu po 5 latach udało się udowodnić przed sądem swoje racje.  

Czy 4 lata to wystarczająco dużo czasu, by zrozumieć bursztyn i lepiej poznać świat twórców bursztynowej biżuterii? A może wcale nie o to chodzi w byciu kuratorem Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem?

35 lat w branży bursztynniczej to może nie jest nic wielkiego, ale 35 lat aktywnego działania bez wytyczania celów i tworzenia planów strategicznych, zdając się głównie na opatrzność, a przy tym stworzywszy rozpoznawalne wzornictwo na wysokim poziomie – to na pewno jest sukces. Jak to działa – opowiada Wojciech Kalandyk, właściciel Art7

Doniesienia mediów na temat Bursztynowego Ołtarza od samego początku jego powstawania były przesadzone. Mariusz Drapikowski, współtwórca Ołtarza i twórca wielu znaczących dzieł bursztynowych o tematyce sakralnej, prostuje: projekt jest zrealizowany zaledwie w połowie. 

Bursztynowy boom, który stworzył ogromny popyt na luksusową biżuterię z tym kamieniem, okazał się fantastyczną szansą dla utalentowanych projektantów i mistrzów sztuki jubilerskiej. Takich jak Ireneusz Glaza.

Życie i malarstwo meksykańskiej artystki Fridy Kahlo to źródło nieustających inspiracji – mniej lub bardziej udanych. W przypadku biżuterii Margity tajemnica sukcesu tkwi w braku dosłowności i przemyślanej kompozycji. 

Digitalizacja zbiorów, organizowanie bieżących wystaw a w dalszej perspektywie przeniesienie kolekcji Muzeum Bursztynu do nowej siedziby w Wielkim Młynie – to najważniejsze „bursztynowe” cele dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska Waldemara Ossowskiego na najbliższe miesiące i lata.

Razem zostali ostatnio laureatami Konkursu na Najatrakcyjniejszą Biżuterię z Bursztynem prezentowaną na targach Ambermart. Razem wyznaczają nowe cele i razem budują nowy wizerunek firmy A2 Studio Biżuterii jako producenta wyrobów jubilerskich z najwyższej półki. 

Kilka milionów sztuk gotowej biżuterii, kilka tysięcy projektów do zrealizowania, nagrody w prestiżowych konkursach, m.in. Nagroda Główna Amberif Design Award 2017, i ambitne plany rozwojowe – Marcin Tymiński, znany przede wszystkim jako twórca biżuterii, ale mający znaczące osiągnięcia również w innych dziedzinach, obchodzi w tym roku 20. rocznicę działalności.

Nie pcha się na afisz, chociaż naprawdę wiele potrafi. W trakcie ponad 30-letniej kariery złotniczej otrzymał wiele nagród za nowatorstwo w dziedzinie designu – ostatnio Złoty Medal za mistrzostwo jubilerskie w konkursie Mercurius Gedanensis 2017. Przekonuje, że designer może żyć w cieniu – i przeżyć. 

Gdańsk już od kilku lat interesuje się lubelskimi złożami bursztynu: stawia na współpracę, by surowiec pozostał w Polsce i posłużył do rozwoju krajowego bursztynnictwa i regionu lubelskiego. W tym celu w lipcu 2014 r. podpisano list intencyjny z władzami Parczewa, w kwietniu br. – z władzami woj. lubelskiego. O dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość opowiada Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, będącej jednym z sygnatariuszy listu.

Najbliższa, 24. edycja targów Amberif ma do spełnienia wiele oczekiwań wystawców – przede wszystkim powinna odpowiedzieć na pytanie o dalsze kierunki rozwoju po tym, jak spadło zainteresowanie polskim bursztynem w Chinach. Na ile jest to realne?

Uwaga niemal całego bursztynowego świata skupiona jest na Państwie Środka, tymczasem rośnie zainteresowanie biżuterią na rynkach europejskich i amerykańskim – z bursztynem, a nie jak dotychczas bursztynową.

W 2013 roku zobaczył bursztyn i od razu się w nim zakochał. Od ponad roku próbuje – jak dotychczas bez efektów– przekonać polskie firmy bursztynnicze, że rynek indyjski jest gotowy na ich wyroby. Czy ta „miłość” będzie miała szczęśliwe zakończenie? 

Powrót do koncesji łączonej na poszukiwanie i wydobycie bursztynu, możliwość ustanowienia zabezpieczenia roszczeń oraz zmiany w przepisach karnych – to propozycje geologa wojewódzkiego Michała Kowalskiego, które pomogą uregulować kwestie wydobycia bursztynu na Pomorzu. 

W 2013 roku został oskarżony w Rosji o wyłudzenia podatkowe. Ścigany listem gończym, schronił się w Polsce. Choć nie wie, jak skończy się ta historia, próbuje tutaj kontynuować swój bursztynowy biznes. 

Jak zwykle przed targami Amberif odczuwalne jest pewne napięcie – również w tym roku dotyczy ono przede wszystkim spadających cen surowca: na jakim poziomie się ustabilizują? Jak jest kondycja branży? Jaka będzie wyglądała jej najbliższa przyszłość?

2014 rok okazał się bardzo dobry dla litewskiej branży bursztynniczej, a w 2015 ma ruszyć wydobycie litewskiego bursztynu ze złóż zlokalizowanych na Mierzei Kurońskiej. Pierwszy w tym roku ważny sprawdzian kondycji tej branży to targi Amber Trip, które odbędą się w dniach 18-21 marca w Wilnie. 

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 następna > ostatnia >>
Strona 1 z 7
Reklama

Komentarze

  • kasandra Jestem laikiem w tym temacie ale mieszkam nad morzem i lubie zbierac bursztyn i tak nazbieralam przez 40 lat ponad kilogram i zalany mam wodą przez te wszystkie lata i… Skomentowane przez kasandra
    To się nigdy nie skończy… - rozmowa z prof. Barbarą Kosmowską-Ceranowicz
  • Jar-Jan Witam. Moja przygoda z bursztynem i biżuterią zaczęła się 25 lat temu, idąc od pracowni do pracowni nabywałem doświadczenia i umiejętności z czasem fascynacja tym zawodem przeobraziła się w coś… Skomentowane przez Jar-Jan
    Wykwalifikowani bursztynnicy pilnie poszukiwani
  • Sławomir Fijałkowski ...a jaką ofertę zatrudnienia mają dla absolwentów wzornictwa (nie tylko gdańskiej ASP) bursztyniarze? chętnie przekażę potencjalnie zainteresowanym (poproszę tylko o poważne oferty - konkurencyjne wobec architektury, projektowania gier komputerowych, produktu,… Skomentowane przez Sławomir Fijałkowski
    Niczego nie planowałem – rozmowa z Wojciechem Kalandykiem
  • Henryk trzy razy pracodawcy mi nie zapłacili 5000 w plecy za wykonaną pracę , zwalniali z dnia na dzień jak nie mieli zamówień , za 20 letnie doświadczenie śmieszne wynagrodzenie .… Skomentowane przez Henryk
    Wykwalifikowani bursztynnicy pilnie poszukiwani
  • Trzezbor Piekutowski Mnie interesuje jedna rzecz: Dlaczego, ježeli istnieja arhiwalne zdjecia na ktorych nawet w internetowej formie mozna rozpoznać kształty poszczegolnych kawalkow bursztynow w panelach, nie zrobiono tego wiernie? W kopi nie… Skomentowane przez Trzezbor Piekutowski
    Rekonstrukcja zaginionej Komnaty