8 udokumentowanych złóż bursztynu szacowanych na ponad 1100 ton, 1842 bursztynu wydobytego w trakcie prac poszukiwawczych, 33 nowe zatwierdzone projekty robót geologicznych, 7,5 tys. zatrzymanego surowca na granicach – to najkrótsze podsumowanie „Bilansu zasobów złóż kopalin w Polsce” za 2016 r. opublikowanego przez Państwowy Instytut Geologiczny.

Wykonane w S&A Jewellery Design kolia z żółtym bursztynem oraz spinki mankietowe z wiśniowym bursztynem to oficjalne prezenty wręczone książęcej parze przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Grupa Gdańszczan, miłośników Gdańska wyrażających probrytyjskie sympatie, jest fundatorem Gdańskiego Wiatrowskazu Wolności – statuetki, która już we wtorek podczas oficjalnego spotkania w Teatrze Szekspirowskim zostanie przekazana brytyjskiej parze książęcej: księżnej Kate i księciu Williamowi.

Ponad 100 artystów z Austrii, Brazylii, Danii, Francji, Niemiec, Izraela, Włoch, Łotwy, Litwy, Polski i Rosji zgłosiło 180 prac na 7. Międzynarodowe Biennale Sztuki Bursztynniczej „Ałatyr”, którego temat brzmiał „Architektoniczna kronika świata”.

Jeśli chcemy dotrzeć z bursztynem do ludzi młodych, musimy zacząć mówić ich językiem - taka jest konkluzja dyskusji towarzyszącej wykładowi pod tym tytułem. Bez Facebooka i Instagrama ani rusz.

Spółka Discovery, poszukująca bursztynu w okolicach Możdżanowa od października 2016 r., nie odpowiada na wezwanie do złożenia raportu z prowadzonych prac – twierdzi Michał Kowalski, geolog wojewódzki w Gdańsku.

Kilka milionów sztuk gotowej biżuterii, kilka tysięcy projektów do zrealizowania, nagrody w prestiżowych konkursach, m.in. Nagroda Główna Amberif Design Award 2017, i ambitne plany rozwojowe – Marcin Tymiński, znany przede wszystkim jako twórca biżuterii, ale mający znaczące osiągnięcia również w innych dziedzinach, obchodzi w tym roku 20. rocznicę działalności.

Wystawa „Bursztynowy herb Gdańska” jest częścią większej ekspozycji „Pod królewską koroną. Kazimierz Jagiellończyk a Gdańsk w 560. rocznicę wielkiego przywileju” i prezentuje herb Gdańska w bursztynowym kontekście.

W ramach Legnickiego Festiwalu SREBRO swoją premierę będzie miała wyjątkowa wystawa prac z bursztynem bałtyckim stworzonych przez 29 artystów z 15 krajów - Gdańsk Baltic Amber Biennale. Temat tegorocznej 2. edycji wystawy brzmi Bursztynowy Szlak.

4 piętra w wieży XII-wiecznego zamku w szwajcarskim Rapperswilu wypełnione bursztynem – „Złoto Północy” jest pierwszą tak dużą wystawą w Szwajcarii poświęconą temu kamieniowi. Imponuje nie tylko rozmiarami, ale i zakresem tematycznym. I koncepcją pozwalającą odwiedzającym doświadczać bursztynu za pomocą prawie wszystkich zmysłów.  

Nie pcha się na afisz, chociaż naprawdę wiele potrafi. W trakcie ponad 30-letniej kariery złotniczej otrzymał wiele nagród za nowatorstwo w dziedzinie designu – ostatnio Złoty Medal za mistrzostwo jubilerskie w konkursie Mercurius Gedanensis 2017. Przekonuje, że designer może żyć w cieniu – i przeżyć. 

Gdańsk już od kilku lat interesuje się lubelskimi złożami bursztynu: stawia na współpracę, by surowiec pozostał w Polsce i posłużył do rozwoju krajowego bursztynnictwa i regionu lubelskiego. W tym celu w lipcu 2014 r. podpisano list intencyjny z władzami Parczewa, w kwietniu br. – z władzami woj. lubelskiego. O dotychczasowej współpracy i planach na przyszłość opowiada Zbigniew Strzelczyk, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu, będącej jednym z sygnatariuszy listu.

Bursztyn dominikański, sumatrzański, meksykański, kopal kauri – bursztyny i żywice kopalne z różnych zakątków świata i biżuterię nimi zdobioną można oglądać w Muzeum Bursztynu w Warszawie na wystawie „Bursztyn na świecie”. Inne niż powszechnie znany bursztyn bałtycki. 

Bursztynowa Kula, nagroda studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi przyznawana za najlepszy projekt biżuterii na targach Amberif, w tym roku trafiła – już po raz drugi – do Dariusza Zarańskiego. Dlaczego studenci nagradzają tych samych projektantów?

Jarosław Westermark, Dariusz Zarański, Wojciech Kalandyk, Ireneusz Glaza oraz Jolanta i Andrzej Kupniewscy – to laureaci tegorocznej edycji Konkursu Jubilerskiego im. Bogdana Mirowskiego na najciekawszą biżuterię prezentowaną na Międzynarodowych Targach Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif w Gdańsku. 

Zoja Kostiaszowa,wiodący badacz Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie, członkini Światowej Rady Bursztynu w Gdańsku i Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, została uhonorowana statuetką Bursztynnika Roku 2016. W ten sposób Kapituła doceniła jej bogaty dorobek naukowy w dziedzinie bursztynu. 

Kariera bursztynowego pierścienia autorstwa Pawła Kaczyńskiego, który w tym roku promuje Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich amberif, została zapoczątkowana właśnie w Gdańsku, tyle że 2 lata wcześniej: prezentowany na wystawie „Amber. Around the World”, zdobył także – w towarzystwie trzech innych z tej samej kolekcji – Grand Prix Mercurius Gedanensis w kategorii wzornictwo. A następnie nabrała rozpędu… 

Jeden z wykładów tegorocznego seminarium naukowego amberif będzie poświęcony głośnemu znalezisku pierwszego dinozaura zmumifikowanego w bursztynie birmańskim. Doskonale zachowany fragment ogona jest wielkości zapałki, a pokrywają go długie, rozgałęzione pióra. 

Natura to niewyczerpane źródło inspiracji. Potwierdzają to najnowsze wzory firmy Art7: Divehi oraz Andromeda i Pulsar – zrodzone z marzeń o podmorskich głębinach i… gwiazdce z nieba. Po premierze w Internecie, czas na możliwość obejrzenia tych wzorów na żywo - na targach amberif w Gdańsku. 

Najbliższa, 24. edycja targów amberif ma do spełnienia wiele oczekiwań wystawców – przede wszystkim powinna odpowiedzieć na pytanie o dalsze kierunki rozwoju po tym, jak spadło zainteresowanie polskim bursztynem w Chinach. Na ile jest to realne?

Ważną przestrzenią aktywności twórczej pozostaje poszukiwanie nowych możliwości użytkowych wynikających z zastosowania niestandardowych materiałów i kompozytów; użytkowanie produktów bazujących na biodegradowalnych, przyjaznych środowisku i poddających się recycklingowi tworzyw organicznych staje się światopoglądową manifestacją użytkownika. 

Przeciwieństwem cyfryzacji projektowania, a jednocześnie równoległym źródłem stylistycznych inspiracji jest trend nawiązujący do rzemieślniczej perfekcji, jakości kultury materialnej, nostalgii za trwałością wytwarzanych produktów i ich ponadczasowym charakterem, pozwalając użytkownikowi skupić uwagę na „istocie rzeczy” oraz stać się współkreatorem doświadczenia. 

 

W odpowiedzi na wciąż pojawiające się, nowe możliwości projektowania cyfrowego oraz innowacyjne metody rapid prototyping przy pomocy druku 3D powstała autorska seria produktów wykonana w technologii laserowego spiekania tytanu; konstrukcyjną inspiracją jest tytułowa mandala – zaczerpnięta zarówno z buddyjskiej tradycji dekoracyjnej, jak i współczesnej grafiki komputerowej. 

Trend obrazujący wyraźnie widoczną we wszystkich dziedzinach przemysłów kreatywnych tendencję do indywidualizującej dekonstrukcji i ekspresji formy oraz dążenie do akcentowania rzeźbiarskiego, unikatowego charakteru współcześnie projektowanych produktów, przedmiotów użytkowych, akcesoriów osobistych oraz autorskiej biżuterii. 

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>
Strona 1 z 37
Reklama

Komentarze