plzh-CNenetdelvltnorues

Im mniejsza dostępność bursztynu, tym więcej się o nim dyskutuje. W ostatnich latach powstało mnóstwo strategii jego lokalnej i międzynarodowej promocji, ważnym aspektem wpływającym na rozpoznawalność bursztynu i generowanie wiedzy o jego właściwościach jest także szeroka dostępność zasobów naukowych z zakresu nauk przyrodniczych, ale także tekstów publicystycznych. Krótko mówiąc, nie możemy narzekać na deficyt wiedzy o bursztynie: stała się ona powszechnie dostępna.

Publikacja Trend Book stawia sobie za zadanie odkrywanie awangardowej natury bałtyckiego bursztynu, przedstawiając unikatową biżuterię polskich designerów w kontekście trendów stylistycznych autorskiego wzornictwa i sztuk projektowych. Poprzednie dwie edycje – 2011+ oraz 2012+ – wydane dzięki zaangażowaniu Urzędu Miasta Gdańska przyczyniły się do zauważalnego wzrostu zainteresowania fachowej publiczności prehistoryczną, skamieniałą żywicą, inspirując kilka istotnych wystaw.

Formuła obecnej edycji 2013+ nieco się zmieniła. Trend Book został wpisany do programu promocji polskiej branży bursztynniczo-jubilerskiej w ramach programu Innowacyjna Gospodarka współfinansowanego przez Ministerstwo Gospodarki RP. Sama publikacja oraz wybrane obiekty składające się na wystawę Amber Trends będą prezentowane szerokiej publiczności podczas najważniejszych wydarzeń branży jubilerskiej na świecie. Przeformułowanie adresata zawartości publikacji nie spowodowało rewizji jej celów promocyjnych: wciąż zależy nam na ukazywaniu zorientowanych w przyszłość rozwiązań projektowych, stylistycznych i użytkowych.

Autorami zdecydowanej większości obiektów są studenci Pracowni Projektowania Biżuterii i Form Użytkowych, funkcjonującej na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, i skromna reprezentacja studentów łódzkiej ASP. Formułując makrotrendy, które będą obowiązywały w 2013 roku oraz określając na ich podstawie cele projektowe, staraliśmy się pogodzić „odwieczną sprzeczność” – artystyczną niezależność z koniecznością marketingową. Mamy nadzieję, że efekt naszych wysiłków będzie satysfakcjonujący zarówno dla konsumentów poszukujących rozwiązań w zakresie komercyjnej oferty, jak również na poziomie kryteriów aspirujących do rangi unikatowej sztuki biżuterii.

Współczesne pokolenie konsumentów, wychowane w kulturze „przeglądarek”, w mniejszym stopniu niż generacja X przywiązuje wagę do trwałości określonych rozwiązań. Także dzisiejsi projektanci nie mają żadnych kompleksów w przełamywaniu dotychczasowych schematów użytkowych i historycznych kanonów dotyczących użycia określonych technik złotniczych, bądź materiałów uznawanych do niedawna za „szlachetne”.  Niezależnie od zastosowanych środków wszystkie obiekty mają wspólną cechę: stylistyczną wiarygodność i autorski charakter. Pozwala to zachować nadzieję, że nawet w czasach tak bezlitośnie zdeterminowanych przez ekonomię zysku projektant może pozostać swoistym „rzecznikiem praw konsumenta”, który niezależnie od ceny produktu i jego przeznaczenia ma prawo oczekiwać wysokiej jakości. Liczymy, że towarzysząca nam intencja będzie czytelna także dla wszystkich osób, które dzięki wydawnictwu Trend Book 2013+ odkryją nowy wizerunek bałtyckiego bursztynu.

Sławomir Fijałkowski jest projektantem, dziekanem Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.

Polecamy:
Sławomir Fijałkowski: Skamieniały uśmiech
Unikatowy a nie magiczny - rozmowa ze Sławomirem Fijałkowskim
Design ma przyszłość - rozmowa ze Sławomirem Fijałkowskim