Forum Miast na Szlaku Bursztynowym pozwala przede wszystkim na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie wykorzystania dziedzictwa bursztynowego, także wspiera rozwój turystyczny miast i regionów. Spotkania i rozmowy to wzajemna motywacja do podejmowania coraz to nowszych wyzwań, a także inspiracja dla inicjowania odważniejszych działań czy stosowania kreatywnych rozwiązań.

Integracja, czyli spójna wizja, to podstawa w dążeniu do budowania międzyregionalnej sieci współpracy owocującej wypracowaniem spójnego stanowiska co do zasad funkcjonowania i zarządzania Szlakiem Bursztynowym. Ważnym krokiem jest z pewnością porozumienie, jakie udało się wypracować ze wszystkimi regionami, przez które docelowo przebiegać będzie autostrada A1, zwana „Autostradą Bursztynową”. Formalna akceptacja wniosku przez Ministerstwo Infrastruktury pozwala nam na wprowadzenie spójnego systemu oznakowania trasy na całym jej odcinku, co pozytywnie wpływać będzie na wizerunek kraju. Jeszcze w tym roku PROT wspólnie z samorządem województwa pomorskiego i przy wsparciu ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki zlokalizuje w obrębie pomorskich węzłów A1 bursztynowe pylony – wielkogabarytowe konstrukcje, które wpłyną na podniesienie atrakcyjności przestrzeni turystycznej trasy będącej główną drogą dotarcia turystów zmotoryzowanych przyjeżdżających na wypoczynek do województwa pomorskiego. Będą one także pełnić funkcję edukacyjną w kontekście informacji – autostrada nawiązuje bowiem swoim przebiegiem do historycznej trasy szlaku handlowego.

Nie bez znaczenia są także nawiązywane w czasie Forum kontakty międzynarodowe – jest to szczególnie perspektywiczne w kontekście planowanego wpisania Szlaku Bursztynowego na listę Europejskich Szlaków Kulturowych. Zarządzanie takim produktem jest bardzo skomplikowane, jednak z punktu widzenia możliwości rozwoju funkcji turystycznej jest to  niezwykle perspektywiczne zadanie, jakie powinniśmy postawić sobie do zrealizowania. Turystyka kulturowa od zawsze stanowiła jeden z głównych motywów przyjazdu do naszego kraju, a bursztyn zyskuje nowy wizerunek i uznanie zarówno wśród turystów krajowych, jak i zagranicznych. W regionie pomorskim pojawia się coraz więcej ofert i produktów turystycznych z bursztynem w roli głównej, które poprzez swoją dostępność pozwalają na przełamanie zjawiska sezonowości i obsługę ruchu turystycznego praktycznie przez cały rok. Jego wielowymiarowość stwarza możliwość kreacji szeregu ofert dedykowanych dla różnych grup odbiorców.

Wszystkie te elementy sprawiają, że mamy szansę wykreowania silnej, rozpoznawalnej marki Polski jako destynacji bursztynowej – musimy tylko uwierzyć, że to naprawdę jest w zasięgu naszych możliwości.


Krystyna Hartenberger-Pater jest zastępcą dyrektora biura Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej