Jako członek Kapituły Nagrody Ministra Gospodarki na Najlepszy Wyrób na Targach Złoto Srebro Czas w Warszawie najchętniej przyznałbym za Paszport Bursztynowy nagrodę, ale regulamin przewiduje nagrody za wyrób. Dlatego musieliśmy znaleźć inne rozwiązanie, którym jest wyróżnienie dla Fundacji Gdańskiej, Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta UM w Gdańsku oraz Krajowej Izby Gospodarczej Bursztynu. Jest to szczególnie ważne w obliczu zagrożenia imitacjami, ponieważ Paszport pełni rolę swego rodzaju certyfikatu i jest elementem akcji edukacyjnej o bursztynie bałtyckim.

Chciałbym przypomnieć, że jubilerstwo i bursztynnictwo to jedna z 15 branż, które Ministerstwo Gospodarki będzie szczególnie wspierać w ciągu najbliższych pięciu lat. Tym bardziej więc jest to inicjatywa godna wsparcia. Wydaje mi się, że akurat polski bursztyn może być produktem szerzej kojarzonym z Polską, nie tylko dlatego, że jesteśmy bardzo dobrzy w dziedzinie wzornictwa i mało kto nas może przebić na tym polu, ale także dlatego, że targi Amberif urosły do rangi imprezy o znaczeniu światowym. Trzeba przy tym pamiętać, że każdy produkt, który ma budować wizerunek kraju, musi mieć jakąś legendę – bursztyn już ma wspaniałą legendę sięgającą czasów Imperium Rzymskiego i to się świetnie sprzedaje. Teraz trzeba go tylko dobrze wypromować na świecie.