plzh-CNenetdelvltnorues
Galeria Ambermoda serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy prof. Andrzeja Szadkowskiego "Art Systemy", który odbędzie się w piątek, 14 marca o godz. 20.00 w Sopocie, przy ul. Grunwaldzkiej 12-16.

Na wystawie będzie prezentowana kolekcja kilkunastu obiektów biżuteryjnych – bajecznie kolorowych broszek wykonanych według bardzo przemyślanej, mobilnej konstrukcji. Podczas wernisażu planowana jest specjalna niespodzianka muzyczna z udziałem gwiazdy.
Profesor Andrzej Szadkowski to jeden z największych w Polsce autorytetów zajmujących się biżuterią. Jest nie tylko projektantem, ale także naukowcem i intelektualistą (profesor zwyczajny na ASP w Łodzi, kierownik Katedry Biżuterii i kierownik Pracowni Projektowania Biżuterii). Brał udział w ponad 120 wystawach zbiorowych, a ekspozycja w galerii Ambermoda będzie jego 10. wystawą indywidualną. Andrzej Szadkowski jest uczestnikiem wielu międzynarodowych sympozjów dotyczących biżuterii, a także członkiem Rady Polskiej Akademii Nauk, Gesellschaft für Goldschmiedekunst Hanau, członkiem honorowym Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, stałym członkiem komitetu organizacyjnego konkursów "Image and Form" w Sankt Petersburgu, a także kuratorem wystaw konkursowych "Schmuck" w Monachium. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeów w Polsce i zagranicą.
Dowodem szczególnego uznania dla jego twórczości była ekspozycja prac z kolekcji "Art Systemy" na wystawie pokonkursowej "Schmuck", która odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Rzemiosła (IHM, 28.02 – 05.03.08) w Monachium. Spośród ponad 500 zgłoszeń wyselekcjonowano i zaprezentowano na wystawie jedynie ok. 35 prac finałowych. Specjalnym gościem imprezy był m.in. słynny austriacki projektant Peter Skubic, zwany "klasykiem modernizmu", który na targach IHM odbierał państwową nagrodę za wyjątkowe zasługi w dziedzinie designu i technologii jubilerskiej. Peter Skubic ma także ogromne zasługi dla nauki i kultury – jako organizator i animator stałej wystawy zbiorów współczesnej biżuterii w Pinakotece Sztuki Nowoczesnej w Monachium. Dzięki prof. Szadkowskiemu, wystawa "Schmuck" z IHM już niedługo zawita w Łodzi, a jej główną atrakcją będzie spotkanie z pracami Petera Skubica (wydarzenie uświetni także obecność autora). "Bardzo się cieszę, że na świecie tworzenie biżuterii zaczyna się uważać za pełnoprawną sztukę, a nie tylko jako rzemiosło. Obiekty biżuteryjne nierzadko można porównać do małych form rzeźbiarskich. Ich niewielka forma zawiera skondensowany ładunek emocjonalny, intelektualny, a nierzadko i metafizyczny. Biżuteria to zaproszenie do rozmowy – często jest to rozmowa wewnętrzna, rozmowa z samym sobą" – mówi prof. Szadkowski. Tak jest w przypadku kolekcji "Art Systemy" – formy zaproponowane przez autora są zaproszeniem do zabawy z kolorem, dają możliwość ekspresji osobowości i emocji.
Kolekcja wykonana jest z kolorowych papierów szlachetnych i fotograficznych. "Cytując w moich pracach fragmenty rzeczywistości, chciałbym zwrócić uwagę na rolę koloru w codziennym życiu. Poprzez wybór danej gamy barwnej określamy swój nastrój, informujemy otoczenie o naszych przeżyciach i emocjach." Ulotność materiałów, z jakich wykonano obiekty, jest także symboliczna. Prezentowane w galerii Ambermoda prace to kilkanaście broszek o kolistej formie, skomponowanych z ruchomych, różnokolorowych klinów umieszczonych na osi w środku koła. Każdy obiekt składa z dwóch lub kilku okręgów, które można samodzielnie "ustawić" w dowolny zestaw barwny. "Każda z broszek jest małym obrazem” – mówi autor – "gdyby je powiększyć, mogłyby zawisnąć na ścianie, przypominając obrazy konstruktywistów". Można się w nich także dopatrzyć inspiracji op-artem i malarstwem Kennetha Nolanda.
Metafizyka i "odkrywanie samego siebie" są propozycją zawartą w wielu pracach profesora. Nie brakuje wśród nich także tych wykonanych z bursztynu: jedną z najbardziej tajemniczych jest bursztynowa bryła wpisująca się w formę dłoni, zaopatrzona w "trójwarstwowe koło danych". Po wprowadzeniu podstawowych informacji o użytkowniku, może on dowiedzieć się o swoim stanie emocjonalnym i psychicznym, a kluczem do wywołania energii jest surowy "elektronos", który badana osoba trzyma w ręce. Praca jest pięknym nawiązaniem do neolitycznych wierzeń w nadnaturalną moc bursztynu i szkoda, że nie znajduje się na ekspozycji dostępnej szerszej grupie odbiorców.
Pomimo ładunku emocjonalnego i symbolicznego, jaki niesie ze sobą biżuteria profesora Szadkowskiego, autor podkreśla rolę logiki, konstrukcji i umiejętności wykorzystania technologii w projektowaniu. Jak mówi profesor, biżuteria nie jest ozdobą, nie jest "zawieszką" dodaną do ubrania, a raczej esencją osobowości stanowiącą integralną część stroju, harmonijnie współgrającą z charakterem osoby, która ją nosi. Profesor opowiada o ciekawych eksperymentach, jakie przeprowadza na łódzkiej ASP: są to ćwiczenia mające na celu integrację nie tylko biżuterii i ubioru, ale także przestrzeni. "Moja zabawa z „Art Systemami” to dopiero początek nowych poszukiwań. W najbliższym czasie będę kontynuował temat oddziaływania biżuterii na emocje i wyrażania emocji poprzez biżuterię, kolor i geometrię" – mówi profesor Szadkowski.