plzh-CNenetdelvltnorues
7 lutego w ramach projektu Ambasador Bursztynu w gimnazjum Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych Nr 1 w Gdańsku po raz pierwszy odbyła się lekcja poświęcona bursztynowi.

Lekcja składała się z dwóch części. W pierwszej dr Elżbieta Sontag, entomolog i specjalistka od inkluzji w bursztynie, opowiedziała o jego powstaniu, rodzajach oraz o tym, co ją najbardziej fascynuje, czyli inkluzjach w bursztynie. Ten dostosowany do poziomu gimnazjum wykład okazał się wyjątkowo interaktywną rozmową z uczniami, którzy nie szczędzili pytań. Szkoła mieści się w gdańskiej dzielnicy Brzeźno i jest oddalona od Zatoki Gdańskiej nie więcej niż 200 metrów, zatem uczniowie na co dzień są w bardzo bliskim kontakcie z Bałtykiem. Duże wrażenie zrobiła na nich informacja, że właściwie większość bryłek zawiera niewidoczne gołym okiem inkluzje mikroorganizmów mających po 40 milionów lat i że właściwie każdy z nich może mieć tak stary i dobrze zachowany organizm na własność, jeśli tylko wyjdzie na plażę po sztormie. W trakcie rozmowy wielu uczniów z dumą przyznało się do posiadania bursztynowych, posztormowych zbiorów.
Pod koniec prezentacji uczniowie mogli wygrać kilka bryłek bursztynu ze srebrnym herbem Gdańska, odpowiadając na pytania dotyczące bursztynu. Okazało się, że zapamiętanie i wytłumaczenie pojęć takich jak fosylizacja, tafocenoza czy pseudoinkluzja, nie sprawiło im większych problemów. Sama dr Sontag, która prowadziła już wielokrotnie bursztynowe prezentacje i warsztaty dla uczniów, była zaskoczona, jak uważnie i z wyjątkowym skupieniem przysłuchiwali się jej uczniowie.

W drugiej części Lidia Popiel, fotografka i specjalistka od mody oraz Ambasador Bursztynu, opowiedziała uczniom o biżuterii i o swojej roli ambasadora. Wyjątkowe wrażenie zrobiła na uczniach, pokazując im artystyczną biżuterię z niemodyfikowanym bursztynem, którą mogli też przymierzać. Nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele byli zaskoczeni, gdy pokazała, jak można samemu i bardzo małym kosztem zaprojektować bursztynowe ozdoby, wykorzystując kupione za 5 złotych w H&M bransoletki z czaszkami z metalu, muszli czy plastiku, sznurek, tworzywa sztuczne i dodając do nich znalezione na plaży surowe bryłki bursztynu. Efekt takiej operacji to młodzieżowa, niepowtarzalna, a przede wszystkim własna i wyjątkowa biżuteria.
Mimo iż duża cześć uczniów tej integracyjnej szkoły to dzieci z problemami wychowawczymi, niepełnosprawnością oraz w wielu przypadkach nadpobudliwością, prelegentki – jak podkreśliła dyrektor placówki – wykazały się doskonałymi „umiejętnościami opanowania tłumu”. Obie panie potrafiły przekazać swoją pasję i wyraźnie wpłynąć na zainteresowanie uczniów, a młodzież słuchała z zapartym tchem.

Na bursztynową lekcję przyszli także przedstawiciele lokalnej prasy, którzy w ostatnim czasie zaczęli się interesować tematem bursztynu. Robert Pytlos, doradca prezydenta Gdańska ds. bursztynu, wypytywany przez nich o pomysł na lekcję, zaznaczał, że Gdańsk musi pokazywać także najmłodszym, czym jest ta żywica i jakie znaczenie ma w kulturze naszego regionu, jeśli chce być Światową Stolicą Bursztynu. Gościem specjalnym lekcji była Ewa Kamińska, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej, która zapowiedziała kolejne bursztynowe lekcje i włączenie ich do przyszłej strategii miasta.

Zdjęcia: Elżbieta Sontag prowadząca lekcję oraz Ambasador Bursztynu Lidia Popiel (poniżej). Fot. Michał Kosior