Znana z produkcji biżuterii srebrnej i złotej z bursztynem firma Zimmermann – Arkadiusz Zimmermann z Gdyni – została wyróżniona w regionalnej pomorskiej edycji plebiscytu Liderzy Eksportu. 25 września na uroczystej gali w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku przedstawiciele dziesięciu firm otrzymali z rąk Marszałka Województwa Pomorskiego Jana Kozłowskiego statuetki oraz dyplomy.

To już czwarta edycja rankingu Liderzy Eksportu w Województwie Pomorskim, a piąta o zasięgu ogólnopolskim. Do udziału w rankingu organizator zaprasza wszystkie firmy eksportujące z regionu. Na podstawie nadesłanych szczegółowych ankiet do wojewódzkiego finału zakwalifikowano kilkadziesiąt przedsiębiorstw startujących w dziesięciu różnych kategoriach. Kapituła rankingu wyłoniła dziesięć jej zdaniem najlepszych firm, po jednej z każdej kategorii. Firma Zimmerman otrzymała nagrodę w kategorii Osiągnięcia. Honorowy patronat nad ogólnopolskim finałem rankingu objęło Ministerstwo Gospodarki – jego zakończenie oraz uroczysta gala są przewidziane na koniec listopada. W finale gdyńska firma zmierzy się z siedmioma konkurentami swojej kategorii z pozostałych edycji regionalnych.

Z Arkadiuszem Zimmermannem, właścicielem firmy Zimmermann, o nagrodzie i firmie rozmawia Michał Kosior

W pomorskiej edycji konkursu Liderzy Eksportu otrzymał Pan wyróżnienie w kategorii Osiągnięcia – jakie więc są to osiągnięcia?
Na pewno wśród osiągnięć firmy mogę wymienić zastosowanie nowych technologii w produkcji i projektowaniu biżuterii oraz wzrost wydajności pracy. Doskonale przełożyło się to na wzrost i umocnienie sprzedaży u aktualnych partnerów zagranicznych i krajowych oraz pozyskanie nowych odbiorców. Osiągnięciem jest także budowa marki firmy, co wiązało się z wieloma nowymi działaniami, jak choćby zastrzeżeniem nazwy „Zimmermann” na rynku krajowym. Inne ważne osiągnięcia to wyróżnienie w konkursie „Amberif Stand Award” w kategorii Bursztynowa Ekspozycja oraz pozyskanie certyfikatu i rekomendacji Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. Docenienie naszej dotychczasowej pracy przez niezależną kapitułę rankingu „Liderzy Eksportu” daje nam wielką satysfakcję, ale jednocześnie dodaje nowych sił do realizacji kolejnych wyzwań i celów firmy.

Od dwóch lat możemy obserwować zmianę image’u firmy i przejście w segment biżuterii raczej ekskluzywnej – jak są dalsze plany?
Pracujemy obecnie wyłącznie w segmencie biżuterii ekskluzywnej. Jest to aktualna strategia i cel firmy – chcemy pracować i budować markę przede wszystkim w tym segmencie rynku. Nasza biżuteria jest już kojarzona z luksusem, tzn. z ekskluzywnym wzornictwem, bardzo wysoką jakością wykonania oraz wyjątkową obsługą klienta. Umacniamy się szczególnie w dziedzinie wzornictwa, które cieszy się ogromnym powodzeniem u naszych klientów na całym świecie oraz w Polsce. Zastosowaliśmy nowe technologie w projektowaniu, co pozwala nam na tworzenie bardzo skomplikowanych wzorów, z czego my jesteśmy dumni a nasi klienci zadowoleni. To właśnie dzięki wzornictwu mamy bardzo duży wzrost wolumenu po stronie zamówień.

W tym roku firma świętuje 15-lecie – jak ocenia Pan jej dzisiejszy potencjał?
Świętuję piętnastolecie pracy w branży, a moja firma działa od 10 lat – została założona w 1997 roku i od samego początku osiąga stały wzrost na poziomie 20-30% rocznie. Była i jest to zasługa wytrwałej pracy wszystkich pracowników związanych z firmą. Te wszystkie lata były bardzo dobrze przepracowane, bo cały czas obserwujemy zachowanie rynku jubilerskiego zarówno w Polsce, jak i na świecie. Stosujemy również niekonwencjonalne formy marketingowe, inne niż konkurencja, co nas na pewno wyróżnia. Firma ma zawsze opracowany szczegółowy plan rozwoju, który jest precyzyjnie i ze spokojem realizowany. Stosujemy do tego różne analizy rynkowe i marketingowe. Aktualny potencjał firmy umożliwia ciągły wzrost na określonym poziomie, co moim zdaniem dobrze wróży dalszemu rozwojowi firmy oraz zaznaczeniu coraz wyraźniejszej pozycji na rynku.

W 2007 roku do kolekcji firmy doszło wzornictwo łączące bursztyn ze złotem i diamentami, ale także złoto z diamentami – czy to odejście od czysto bursztynowego wzornictwa?
Był to jeden z naszych nowych marketingowo-produkcyjnych planów, który nie stanowi o całościowym potencjale sprzedaży. Jest to forma wzornictwa z najwyższej półki, która podkreśla przede wszystkim prestiż sprzedawcy. W tej chwili najważniejszym produktem firmy jest biżuteria srebrna i złota z bursztynem. Jednocześnie pracujemy nad całkowicie nowym pomysłem w naszej branży, którego premierę planujemy na targach Amberif 2008, ale to jest ścisła tajemnica, z której, mam nadzieję, będą zadowoleni przyszli nabywcy, a my być może wyznaczymy nowy kierunek w branży.

Zatem życzę powodzenia w ogólnopolskiej części konkursu Liderzy Eksportu i z niecierpliwością czekam na odkrycie tajemnicy na Amberifie.

Foto: Zimmermann / organizator