"Kryzys", "słaby dolar", "podróbki z Azji", "rosnące koszty pracy" – takie głosy można było usłyszeć wśród wystawców tuż przed otwarciem targów J.O.G.S. Nerwowy nastrój, pesymistyczna atmosfera, emocje i stres.

Dla wielu firm przyjazd do USA w czasie zimy to duży wysiłek finansowy, ale jak mówi L. Herlikiewicz z Amber Buton "w Polsce i tak mamy w tej chwili martwy sezon, warto więc zaryzykować przyjazd do Tucson". Na tegorocznej edycji J.O.G.S swą ofertę prezentuje 20 wystawców z Polski, m.in. Ambermoda, Silvam, Art Jewellers Studio (w zasadzie są to te same firmy co w roku ubiegłym). W bursztynowym pawilonie JOGS przybyło natomiast wystawców z innych krajów: z Tajwanu, USA, Litwy i Rosji. W tym roku, oprócz bursztynu bałtyckiego na targach J.O.G.S pojawiło się dość dużo kopalu dominikańskiego i meksykańskiego bursztynu z Chiapas.
Pierwszy dzień, wbrew pesymistycznym prognozom, należy zaliczyć do udanych. Wielka kolejka kupców ustawiła się przed wejściem jeszcze przed oficjalnym otwarciem targów i byli to głównie kupcy amerykańscy. Na razie nie wygląda więc na to, że Amerykanie odczuwają kryzys ekonomiczny. Targi J.O.G.S. nadal dynamicznie się rozwijają, o czym świadczy zdecydowany wzrost liczby wystawców i odwiedzających (w zeszłym roku było ich ponad 20.000). Budynek targów (Tucson Expo Center) został wyremontowany, podniósł się także standard ekspozycji oraz wyposażenia stoisk. Oprócz sekcji bursztynowej, na targach Petera Brodetzky'ego znajduje się także w tym roku pawilon biżuterii Southwest – grupa wystawców indonezyjskich, tajskich, meksykańskich oraz pawilon międzynarodowy. Specjalnymi atrakcjami tegorocznej edycji J.O.G.S są także kamienny ogród feng shui, wystawa wykopalisk z epoki lodowcowej oraz kilkadziesiąt wykładów i seminariów. Targi w Tucson Expo Center potrwają do 12 lutego.

2 lutego otwiera się kilka kolejnych dużych imprez targowych w Tucson, min. Gem Mall, Howard Johnson, A.B.C. Direct, Mineral & Fossil Show, Spectrum of Stones, Fine Mineral International, American Indian Exposition, AKS Tucson Gem Stones, Arizona Mineral & Fossil Show, Jewellery Gem & Mineral Exposition, Mineral & Fossil Co-op, Gem & Lapidary Wholesales, Tucson Electric Park Gem & Mineral Show, RV Gem Show. Następne centra targowe ruszają w ciągu najbliższego tygodnia. W tym roku na liście oficjalnego katalogu Tucson Gem Show znajduje się ok. 50 dużych imprez targowych, skupiających od kilkudziesięciu do kilkuset wystawców. Transport pomiędzy poszczególnymi imprezami i halami targowymi znajdującymi się na terenie całego miasta odbywa się za pomocą "shuttle busów" na 9 trasach.
Pojedyncze polskie firmy związane z bursztynem wystawiają się również w Tucson na targach Holidome, Pueblo, Riverpark, Rodeway, GJX i WGJ (Arizona Hotel). Relacja na temat bursztynu i żywic kopalnych prezentowanych w Tucson oraz rozmowy z wystawcami juz wkrótce na portalu.


Fot. Małgorzata Gliwińska