Również w najbliższych sezonach w świecie mody znajdzie się miejsce dla biżuterii z bursztynem – czy to jako realizacja potrzeby obcowania z naturą, trendu na ekstrawagancję i formy przestrzenne czy też jego modne kolory żółte i miedziane.

Targi inhorgenta europe to tradycyjne miejsce prezentacji najnowszych trendów w modzie i biżuterii. Oferta tej ostatniej prezentowana przez wystawców tej imprezy była bardzo bogata i mocno zróżnicowana – pomocą w jej „uporządkowaniu” pod kątem trendów okazał się wykład Irmie Schüch-Schamburek / Trendvision. Przedstawiamy jego pierwszą część – trendy na najbliższe 3-5 lat.


TRENDY MAKRO– OK. 3-5 LAT

COMEBACK OF CLASSIC

Powrót klasyki – zainteresowanie wartościowymi materiałami, klasycznymi liniami i ponadczasowym stylem.

Moda
– połączenie elegancji i biznesu stanowią sukienki prosto skrojone lub w kształcie trapezu stylizowane na lata 60. (shift dress), jak również biała bluzka we wszystkich wariantach. Trend ten jest reprezentowany także poprzez kostiumy i garnitury damskie podkreślające kobiecość sylwetki, ale też i luźne, trochę w stylu męskim – najważniejsze, żeby były wygodne i uszyte ze szlachetnych, dobrze układających się materiałów. Najmodniejsza długość spódnicy to klasyczne 10 cm powyżej lub poniżej kolana. Spodnie mogą być zarówno szerokie, jak i w formie tzw. rurek. Kolorystyka jest stonowana – od klasycznej czerni i szarości, poprzez beże i odcienie bieli, aż po ciepłe kolory ziemi i przypraw. Modne akcenty stanowią w tym nurcie ekstrawaganckie detale, jak również modna kolorystyka bluzki, koszuli, szala czy też akcesoriów. Świetnym dodatkiem będzie tu biżuteria: rzucająca się w oczy, dobrej jakości, współgrająca z aktualnymi trendami (tzw. modowa).

Casual fashion czerpie ze stylu sportowego (przede wszystkim rodem z lat 50. i 80.), jak również z Basic – T-shirty i dżinsy. Na atrakcyjności zyskują nie tyle dzięki grafikom (prints) czy przykuwającym uwagę detalom, m.in. haftom, koronkom i różnego rodzaju aplikacjom, co przede wszystkim za sprawą szczególnie szlachetnych materiałów – jak satyna, jedwab, kaszmir czy wysokogatunkowy dżersej.

Jeśli strój rzuca się w oczy, powinien on być połączony z bardzo klasycznym wzornictwem biżuterii. Jeśli jednak strój jest bardziej w stylu basic, można go połączyć z modnymi, zwracającymi uwagę dodatkami.

Biżuteria – w tym trendzie dominują klasyczne, ponadczasowe ozdoby, np. masywne naszyjniki, diamenty (zwłaszcza solitaire) i perły oraz klasyczne materiały, np. żółte i białe złoto oraz platyna. Prym wiedzie ponadczasowe wzornictwo i linie, jednak w mocno zindywidualizowanej formie – najbardziej pożądane są efekty trójwymiarowości w biżuterii oraz niezmiennie od kilku sezonów poruszające się elementy, zawieszki etc. – a to wszystko najlepiej w wersji XXL! Nadrzędnym warunkiem jest jednak ekstrawagancja w łączeniu materiałów i kreowaniu biżuterii tak, by pasowała jednocześnie zarówno do dżinsów, stroju eleganckiego, jak i do sukni koktajlowej. Największe pole do popisu stanowią tu bransolety, którym wróżony jest wielki powrót. Niemniej modne są perły, jednak w dalekiej od klasycznej formie: barokowe, wielokolorowe i łączone z kolorowymi kamieniami.


OUTSTANDING STYLES
Wyrafinowany styl – co nie jest modą, nie może być też niemodne

Moda – dzięki bardziej wyrafinowanym krojom i ekstrawaganckim detalom klasyczne style zyskują zupełnie nowy wygląd. I tak na przykład klasyczna suknia koktajlowa zmienia się dzięki zastosowaniu ekscentrycznych sposobów drapowania materiału czy też ekstrawaganckich koronek i haftów. Aktualne sezonowe trendy są świadomie negowane, a proporcje przesadzone. Dzięki tej ponadczasowości nie ma tu podziału na pory roku – ubiór taki przede wszystkim przyciąga wzrok i może być noszony niezależnie od mody czy sezonu. Najlepiej pasuje doń albo wyjątkowo przyciągająca uwagę biżuteria dopasowana do stroju (ewentualnie unikat), albo tak delikatna, że jej zadaniem jest jedynie subtelne podkreślenie stylu.

Biżuteria
– skupiające uwagę pojedyncze sztuki, które mają za zadanie podkreślać minimalistyczny styl ubioru, nawet w przesadny sposób – a więc ma być ona odważna, sprawiająca wrażenie luksusowej. Również biżuteria nie podlega sezonowym modom – ma być ekstrawagancka i ponadczasowa, ma za zadanie podkreślać osobowość osoby ją noszącej i uczynić jej wizerunek perfekcyjnym. Nieważne, czy za sprawą romantycznych motywów kwiatowych, geometrycznego wzornictwa czy też orientalnego przepychu. W ten trend świetnie wpisują się proste rzeźbiarskie formy, graficzne motywy i dające wrażenie ruchu elementy.  


LOHAS

“Lifestyle of Health and Sustainability“ – zrównoważenie

Moda
– Lohas oznacza styl życia czy też typ konsumenta poszukującego wspólnego mianownika dla przyjemności, zdrowia, zrównoważonego rozwoju i trwałych wartości. Wyznawcy tego trendu preferują naturalne materiały i kroje, które powinny się wyróżniać szczególną elegancją lub zostać zaprojektowane przez kultowych designerów. Zgodnie ze swoją filozofią życiową szczególnym upodobaniem darzą oni ubiory „bliskie naturze”, ale także styl etno, demonstrując w ten sposób otwarcie na świat.

Biżuteria
– tutaj liczą się przede wszystkim takie cechy jak prawdziwość i autentyczność oraz rękodzieło. Dlatego szczególnie mile widziane są materiały naturalne, jak np. drewno, natomiast wszelkie sztuczne tworzywa nie znajdą akceptacji. Duże znaczenie ma sposób pozyskiwania surowców oraz technologia produkcji biżuterii – powinna być ekologiczna oraz politycznie poprawna. Dlatego poprawiane ani tym bardziej „krwawe” kamienie nie są trendy.    


LUXURY PLEASE
– potrzeba luksusu demonstrowana poprzez styling

Moda
– w czasie niepewnej sytuacji gospodarczej moda i biżuteria stają się sposobem na demonstrowanie bogactwa. Podczas gdy naprawdę zamożni zredukowali ilość na rzecz jakości (szycie na miarę, dobór prestiżowych marek dostępnych tylko dla najbogatszych etc.), to klasa średnia wręcz epatuje stylem glamour. Uzewnętrznia się to poprzez połyskujące materiały, aplikacje, detale w kolorze srebra i złota, jak również staranne stroje. Ważne wyznaczniki tego trendu to także: materiały najwyższej jakości, zamiłowanie do detali, duża waga przykładana do perfekcyjnego kroju.

Biżuteria
– ważniejsza od rzeczywistej wartości biżuterii jest jego przykuwająca uwagę optyka, np. duże kamienie kolorowe w wyjątkowych odcieniach barwnych. Większe znaczenie niż czystość kamienia ma jego masa, szlif i kolor. Może to być nawet imitacja, byle by nie była zbyt widoczna. Nic dziwnego, że jakościowo dobre imitacje cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów – podobnie jak dużych rozmiarów, dekoracyjna prawdziwa biżuteria.  


Zdjęcia (od góry): Art7 / Baltic Soul, Ostrowski Design, Power & Amber, NAC New Amber Collection (fot. firmy)