Jak wynika z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” w 2019 r. wartość segmentu biżuterii szlachetnej w 2019 r. może wynieść ponad 268 mln zł. W segmencie tym dominują wyroby przeznaczone dla kobiet (78% udziału) i biżuteria wykonana ze szlachetnych materiałów (66%).

Kwotą niespełna 2,3 mln euro unijnej dotacji został dofinansowany projekt „Połączeni bursztynem”, który m.in. umożliwi adaptację Wielkiego Młyna – nowej siedziby Muzeum Bursztynu. Planowany termin jej otwarcia to 28 czerwca 2021 r. – czy można lepiej uczcić Światowy Dzień Bursztynu?

Chińczycy stali się liderami w wydatkach wśród cudzoziemców przybywających do Rosji. Najczęściej kupowane przez nich towary to wyroby z bursztynem i kosmetyki, które stanowią 30% wszystkich zakupów w rosyjskich sklepach korzystających z chińskich aplikacji płatniczych. Część oferowanej w Rosji biżuterii bursztynowej pochodzi z Polski. 

Bryła bursztynu znaleziona ostatnio na plaży w Kołobrzegu wzbudziła ogromne emocje – to zrozumiałe, ponieważ bryły o wadze ponad pół kilograma nie zdarzają się zbyt często. Jeszcze rzadziej te ważące ponad kilogram, a już prawdziwym rarytasem są te o wadze przekraczającej 3 kg. Gdzie ich szukać?

Nielegalne wydobycie bursztynu na Ukrainie waha się od 70 do 350 ton rocznie, podczas gdy legalnie wydobywa się tylko 2,5 tony surowca. Gabinet Ministrów na polecenie prezydenta przygotował pakiet projektów, które zalegalizują wydobycie i ograniczą wywóz surowca.

Sebastian Tajl, promotor polskiej kultury i biżuterii w Chinach, poszukuje wyrobów na wystawę „Ewolucja biżuterii z bursztynem od lat 70. XX w. do dziś”, planowaną w Muzeum Narodowym Oddział Prowincji Yunnan w przyszłym roku. Każdy ma szansę wziąć w niej udział.

W styczniu 2020 roku ma zostać uruchomiona kopalnia bursztynu bałtyckiego na Lubelszczyźnie. Firma White Amber uzyskała koncesję na wydobycie surowca, którego spodziewa się pozyskać ok. 100 ton w ciągu 5-7 lat.

Zasoby bilansowe w wysokości 1326 ton, 700 kg wydobytego surowca, 11 nowych zatwierdzonych projektów robót geologicznych w celu poszukiwania złóż oraz ponad 1200 kg bursztynu zatrzymanego podczas prób przemytu na granicach zewnętrznych Polski – to najważniejsze liczby z „Bilansu zasobów złóż kopalin w Polsce” podsumowującego 2018 r.

Wiele się ostatnio dzieje wokół Monstrancji Morskiej w Bazylice Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni – tyle że w aspekcie sponsora, jakim jest Port Gdynia, nie zaś samego dzieła wykonanego przez gdańskiego rzemieślnika Tomasza Pisanko.

Do Sądu Najwyższego Litwy trafiła skarga na nieuczciwego sprzedawcę bursztynowego naszyjnika, który miał być rzekomo wykonany z bursztynu naturalnego, jednak – jak wykazało badanie – był wykonany z bursztynu prasowanego. Sąd nakazał nieuczciwemu sprzedawcy zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę.

Do 6 maja br. firmy jubilerskie zainteresowane ekspozycją swoich materiałów promocyjnych na targach JCK Las Vegas mogą przesyłać stosowne materiały do siedziby PAIH-u w Warszawie.

Po dwóch latach ustawodawca przypomniał sobie o bursztynie – przygotował projekt zmian w ustawie Prawo geologiczne i górnicze, które przewidują m.in. objęcie tej kopaliny prawem własności górniczej, podwyższenie opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększenie kar za jej nielegalne poszukiwanie i wydobycie.

12 marca odszedł Mieczysław Gryza, artysta, performer, projektant oryginalnej biżuterii, rzeźbiarz, metaloplastyk, laureat licznych nagród oraz autor niezapomnianych happeningów. Artysta, którego awangardowe podejście do życia i sztuki, stało się znakiem firmowym.

Urzędnicy państwowi prześcigają się w szacunkach, ile bursztynu będzie można wydobyć w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej i mówią nawet o 900 mln zysku. Wszyscy czekamy w wielkim napięciu na wyniki kolejnych ekspertyz, ale też z pewną obawą, ponieważ rzeczywistość zdaje się mocno odbiegać od roztaczanych wizji…

Zaprzysiężona na prezydentkę Gdańska Aleksandra Dulkiewicz otrzymała wyjątkowy atrybut swojej władzy: specjalnie dla niej zaprojektowany łańcuch z bursztynu i srebra, który mimo swej dostojności emanuje delikatnością. I oczywiście podkreśla związki Gdańska z bursztynem.

Pierwszy z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to UPSIDE-DOWN: koncentrujemy się na najczęściej pomijanym szczególe – rewersie, świadczącym o nadzwyczajnym parametrze jakościowym produktu. Tzw. „lewa strona” to także pole do intrygujących ingerencji projektowych oraz odniesień do archetypu biżuterii jako indywidualnego amuletu i talizmanu ściśle związanego z użytkownikiem z zakodowanym znaczeniem niewystawianym na zewnętrzny pokaz.

Drugi z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to VINTAGE TOOLS: makrotrend odwołujący się do nostalgii za pierwotną funkcjonalnością pozbawioną zbędnej dekoracji, ideą naprawiania rzeczy i filozofią re-use, powrotem do prostoty, wiarygodności oraz wykonawczej rzetelności „hand made”, elementarnymi rozwiązaniami użytkowymi – charakterystycznymi dla dawnych narzędzi zastępowanych obecnie coraz częściej poprzez ich cyfrowe aplikacje i imitacje.  

Trzeci z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to URBAN JUNGLE: miejska dżungla vs dżungla w mieście – konflikt na styku urbanistycznego chaosu i katastroficznego Jumanji, a pomiędzy nimi koncepcje architektoniczne duńskiego urbanisty Jana Gehla oraz postulaty miejskich aktywistów, dla których warunki przetrwania pszczół są równie ważne jak komfort mieszkańców żywiołowo rozrastających się megalopolis, w których wkrótce mieszkać będzie 2/3 populacji.   

Czwarty z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to TRANSLUCENCY: bezpośrednim punktem odniesienia stała się zjawiskowa wystawa studia projektowego NENDO podczas ubiegłorocznego Milan Design Week skoncentrowana na misterium dyspersji światła, ale również sensualne doświadczenia związane z obiektami kultury materialnej, których wyróżnikiem jest przezroczystość, półprzezroczystość, rastrowość, luminescencja, relacje: błysk / mat.

Piąty z pięciu trendów prezentowanych w TREND BOOK 2019+ to TEDDY BEAR: „Miś na miarę naszych marzeń” – w każdej możliwej interpretacji: naturalistycznej, figuratywnej, literackiej, symbolicznej, komiksowej, kawaai, przesłodzonych cuteness, pluszaków w klimacie horroru i makabreski, autorskiej interpretacji cytatów pop-kultury oraz wizerunkowych ikon z kultowych kreskówek: Winnie de Pooh, rodzimy Uszatek, Kung-fu Panda, Gloomy Bear, Rilakkuma, itp.

Jak opowiedzieć osobom niewidomym o pięknie bursztynu? Z myślą o nich Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie stworzyło specjalną książkę dotykową, dzięki której mogą „zobaczyć” wybrane fragmenty ekspozycji i poznać historię tego kamienia opisaną alfabetem Braille’a.

Niespełna 7 kilogramów zatrzymanego bursztynu na granicy z Obwodem Kaliningradzkim i aż 700 kg ujawnionych na przejściach granicznych z Ukrainą. Daje to niewielki spadek z porównaniu z 820 kg w 2017 r.

Dziś wszyscy wspominamy zamordowanego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, podkreślając, jak wiele zrobił dla swojego ukochanego miasta przez ponad 20 lat prezydentury. Przy tej ilości dokonań niknie fakt, że to za czasów Jego prezydentury Gdańsk stał się Światową Stolicą Bursztynu. 

Świnoujście, Jantar, Wyspa Sobieszewska – to tylko niektóre miejsca, gdzie na plażach pojawiły się setki ludzi szukających bursztynu po ostatnim bardzo silnym sztormie na Bałtyku. Owładnięci gorączką bursztynu, uzbrojeni w kaszorki i podbieraki, przeczesują brzegi plaży i morskie dno. 

Tak brzmi temat konkursu sztuki jubilerskiej towarzyszącego XVI Międzynarodowym Bałtyckim Targom Jubilerskim Amber Trip w Wilnie. Organizator oczekuje prac nawiązujących do aktualnych problemów społecznych.

Kosmetyki, maści, nalewki… – zdrowotne właściwości bursztynu można wykorzystać na wiele sposobów. Ostatnio pojawiła się nowa możliwość: bursztynowa sauna.

Kopalnia bursztynu w Jantarnym ma się czym pochwalić – w 2018 roku wydobyto 500 ton surowca bursztynowego. To historyczny rekord. Rodzi się jednak pytanie, gdzie ten surowiec trafił w dobie bessy rynkowej...

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2018 r. jest szacowana na kwotę niemal 24 mld zł, co daje prawie 14-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2017. Jak wynika z raportu KPMG, do 2023 r. jego wartość może wzrosnąć do 39 mld zł.

Otwarcie nowej siedziby Muzeum Bursztynu w Gdańsku – w Wielkim Młynie – zależy w dużej mierze od pozyskania funduszy z Programu Polska-Rosja 2014-2020 na ochronę dziedzictwa kulturowego, który zakłada szereg działań na rzecz adaptacji dwóch obiektów o charakterze zabytkowym: Wielkiego Młyna w Gdańsku oraz części dawnej Królewieckiej Manufaktury Bursztynu.

Prawdziwy czy fałszywy? Bursztyn, podobnie jak wszystkie piękne i pożądane kamienie jubilerskie, jest czasem podrabiany. Ale bez obaw: jego autentyczność można sprawdzić, m.in. w Muzeum Bursztynu w Krakowie, które prowadzi własne laboratorium. 



Wiele wskazuje na to, że marzenie o nowej – większej i wygodniejszej – siedzibie dla Muzeum Bursztynu w Gdańsku się spełni. Dzisiaj została podpisana umowa na wykonanie prac remontowych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa ekspozycja zostanie otwarta już za trzy lata.

Kaliningradzki Kombinat Bursztynowy – jedyne w Rosji przedsiębiorstwo zajmujące się wydobyciem bursztynu – przedstawił wyniki pracy z ostatnich pięciu lat. Z raportu wynika, że w 2017 roku wydobyto rekordową ilość surowca: 453 ton. Dla porównania, w 2013 r. było to 275 ton, zaś w 2016 r. – 315 ton.

Sytuacja na rynku bursztynu przypomina tę sprzed 10 lat, kiedy zaczynał się kryzys na rynku amerykańskim i światowym. „W biznesie są zawsze górki i dołki, musimy po prostu przeczekać” – mówią producenci biżuterii z bursztynem.

„W znakomitej większości turyści spędzający urlop nad Bałtykiem nie mają nawet pojęcia o istnieniu biżuterii artystycznej z bursztynem” – twierdzi projektant Michał Fatyga. Zasada ta nie dotyczy już urlopowiczów w Jantarze – w drodze na plażę mijają planszę ze zdjęciami prac wybranych 17 polskich twórców.

Po drewnie i papierze, które zostały wybrane na towarzyszy srebra w poprzednich edycjach Konkursu Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE, przyszedł czas na bursztyn. Powodów jego wyboru jest kilka…

Ponad 240 eksponatów autorstwa 51 wybitnych polskich artystów-złotników oraz profesorów i studentów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Gdańsku oraz Warszawie promuje Polskę na wystawie polskiej biżuterii artystycznej oraz fotografii polskich zabytków UNESCO w Guiyang, stolicy prowincji Guizhou. 

Ministerstwo Środowiska i Szef Krajowej Administracji Skarbowej jednoczą siły, by przeciwdziałać degradacji środowiska wskutek nielegalnego wydobycia bursztynu,  kamieni szlachetnych, półszlachetnych i ozdobnych oraz zadbać o większe wpływy do budżetu legalizując obrót nimi – taka jest intencja podpisania w dn. 19 stycznia br. porozumienia.

Silvia Bella z Niemiec, Kairi Sirendi z Estonii oraz Miron Kutarba z Polski – to laureaci 22. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem AMBERIF DESIGN AWARD. Zdaniem międzynarodowego jury to właśnie oni najlepiej zinterpretowali temat „Uśmiech losu”.

Czym jest iluzja? Odpowiedzi na to pytanie to zadanie dla uczestników 27. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO. Termin nadsyłania prac upływa 3 kwietnia br.

W tym roku Polska zaakcentuje swoją obecność na targach Inhorgenta Monachium podwójnie: poprzez prezentację najnowszych kolekcji przygotowanych przez 34 wystawców oraz wystawę „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”.