Nagroda Główna Amberif Design Award 2016 dla Jolanty Kupniewskiej

Właściwości materiałów, ich barwy i faktury – na te elementy zwracało szczególną uwagę jury 20.  edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award.

Tegoroczny temat, który brzmiał „Stany przejściowe” i nie tylko świetnie oddawał naturę bursztynu, ale i zmiany zachodzące w naszym życiu zarówno w perspektywie indywidualnej, jak i globalnej, zainteresował w75 autorów z 19 krajów, m.in. Austrii, Belgii, Brazylii, Czech, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indii, Izraela, Korei Płd., Meksyku, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Nadesłali oni 93 projekty (2015: 135 prac 112 autorów; 2014: 143 prace 111 autorów), które oceniło jury w składzie: Heidemarie Herb – Włochy/Niemcy;  Danuta Czapnik – Polska; Adriana Lisowska – Polska oraz Nicolas Estrada – Kolumbia/Hiszpania (przewodniczący jury).      

„Jurorom udało się podjąć jednogłośne decyzje co do jakości i intensywności zaprezentowanych prac. Wybrali oni wyrażone w języku biżuterii współczesne odpowiedzi na ponadczasowe pytania, jakich domagają się od nas stany przejściowe” – napisała w komentarzu kuratorka konkursu Barbara Schmidt. Przyznali oni następujące nagrody: 

NAGRODA GŁÓWNA

ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza 10.000 zł dla Jolanty Kupniewskiej: Odwrócenie materiałów, gdzie złoto jest oprawione w bursztyn. Zderzenie surowej bryłki bursztynu  z surowo ociosanym pozłacanym kawałkiem srebra. Charakterystyczne przejście z przeźroczystości w nieprzeźroczystość w połączeniu z ciekawą formą architektoniczną

Nagroda Bursztynowa

ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (1 kg bursztynu) dla Jelizavety Suska (Szwecja/ Łotwa): „Jury spodobało się przejście patyn w bursztyn i to, jak miedź trzyma bursztyn. Faktura zwietrzałej warstwy miedzi przechodzi w fakturę zwietrzałej warstwy bursztynu”

2408 1



























Nagroda Srebrna

1 kg srebra dla Kingi Sulej: „Praca niezwykle organiczna, niczym porost. Zachodzi tu przejście błękitu w żółto-zielony bursztyn,  z miękkiej faktury w ostre, rozbite, agresywne kanty”

2408 2


























Ponadto jury postanowiło przyznać trzy wyróżnienia za prace odnoszące się do skojarzeń, jakie przywołuje hasło „TRANSITION / STANY PRZEJŚCIOWE”. Otrzymali je:

- Kim Ji Young (Korea Płd.): Przejście jako doskonały proces twórczy.
- Emilia Kohut-Jeż (Polska): Barwy, forma, materiał i bursztyn powiązane w harmonijną całość. Sztuczna żywica przechodzi w naturalny bursztyn.
- Agnieszka Grupa, Karolina Matea (Polska): Silny wyraz tematu konkursu zrealizowany z wielką wrażliwością. Praca jakby została stworzona przez naturę, nie ręką człowieka.

Do publikacji w katalogu Targów AMBERIF 2016 oraz na wystawę jury zakwalifikowało kolejne 15  prac następujących autorów:

Nartowska Agata, Polska 
Susanne Elstner, Niemcy
Anna Ogińska, Polska
Jelizaveta Suska, Szwecja/Łotwa
Agnieszka Grupa, Karolina Matea, Polska 
Amelie Spitz, Niemcy
Elena Gorbunova, Hiszpania
Piotr Dyndul, Polska
Daniela Massa, Włochy 
Piotr Białek, Polska
Kairi Sirendi, Estonia
Milena Stelmasiak, Polska
Marta Flisykowska, Polska
Edgar Mosa, USA 
Lidia Karpacz, Polska

Prace nagrodzone, wyróżnione i zakwalifikowane na wystawę będzie można oglądać w czasie 23. Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF w Gdańsku (16-19.03.2016).
 

Polecamy: 

Adriana Lisowska: ADA 2016 z perspektywy juniora
Amberif Design Award