plzh-CNenetdelvltnorues
Wóz rzymski odwiedzał miasta na bursztynowym szlaku

„Ogromnym sukcesem Amber Expedition I było nawiązanie i zacieśnienie kontaktów z osobami z różnych krajów zainteresowanych współpracą na szlaku bursztynowym. By wykorzystać ten wyjątkowy potencjał, postanowiliśmy kontynuować projekt” – mówi jego lider Lechosław Ochocki.

Tegoroczne Forum Miast Szlaku Bursztynowego zostało zdominowane przez jeden temat: Amber Expedition II. Ma on być kontynuacją projektu Amber Expedition I (Wyprawa po bursztyn) zainicjowanego przez Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej, który był realizowany w latach 2008-2010 we współpracy z partnerami: muzeami, organizacjami, przedstawicielami miast szlaku bursztynowego od Bałtyku po Adriatyk. Podobnie jak w pierwszej edycji, również teraz celem będzie ukazanie wielorakich i wielowiekowych powiązań kulturowych pomiędzy społecznościami Europy środkowej i południowej.

Elementem je łączącym będzie bursztyn prezentowany w różnych aspektach: wystaw, konkursów, konferencji, publikacji, pokazów mody etc. „Każde zainteresowane współpracą miasto może wnieść do tego projektu wybrane własne elementy tak, by stworzyć atrakcyjny program promocji poprzez bursztyn oraz wydarzenia z nim związane. Wkładem Gdańska jako Światowej Stolicy Bursztynu będą m.in. wystawy Trendbook oraz prac powstałych na dorocznych Międzynarodowych Warsztatach Bursztynniczych” – zapowiedział Robert Pytlos, koordynator ds. bursztynu przy prezydencie miasta Gdańska, które jest współinicjatorem Amber Expedition II. Kaliszowi, który w poprzedniej edycji był pomysłodawcą repliki wozu rzymskich kupców, tym razem marzy się piętrowy autobus z prezentacją multimedialną dotyczącą bursztynu i partnerów projektu, którą odwiedzający będą mogli pobrać na urządzenia mobilne. „Podobnie jak wcześniej wóz, tak teraz bus miałby objeżdżać wszystkie miasta partnerskie, które z tej okazji zorganizują wedle własnego scenariusza imprezy promocyjne. W ten sposób będziemy realizować cel, jakim jest zaktywizowanie lokalnych społeczności do uczestnictwa w kulturze” – wyjaśnia Ochocki.

Chęć uczestnictwa w projekcie zadeklarowało już kilku partnerów, m.in. miast z Włoch, Portugalii, Słowacji, Niemiec i Polski. Ich liczba nie jest ograniczona – mogą do niego przystąpić wszyscy zainteresowani. Dokumentacja aplikacyjna (do programu Creative Europe 2014-2020) zostanie złożona w październiku br., w marcu 2015 r. będzie wiadomo, czy projekt zostanie objęty dofinansowaniem. „Maksymalna suma dofinansowania projektu dla wszystkich partnerów na 4 lata to 2 mln zł. Otrzymają oni zwrot połowy kosztów związanych z realizacją własnych zobowiązań zapisanych w projekcie, druga połowa jest ich wkładem własnym. Pewnie nie dla wszystkich są to atrakcyjne sumy, ale dla tych, którzy chcą promować swoje miasta czy inicjatywy na bursztynowym szlaku, z pewnością tak” – podsumowuje Ochocki.

Zainteresowani udziałem w projekcie mogą kierować zapytania do lidera projektu:
Lechosław Ochocki, Muzeum Okręgowe w Kaliszu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Polecamy wybrane informacje związane z tym tematem:

"Wyprawa po bursztyn" w Adrii
Replika wozu kupców rzymskich w Gdańsku
Bożena Kamińska: Jestem zachwycona Kaliszem!