S&A: pierścionek Niecały biały

Wraz z kryzysem gospodarczym przyszedł koniec epoki bursztynu pamiątkarskiego, wyrobów sprzedawanych na wagę, byle jakich. Nadeszła nowa epoka – współpracy z profesjonalnymi projektantami i nowoczesnego designu. Oto nowe oblicze biżuterii z bursztynem.

Wzornictwo i jakość – te dwa czynniki mają obecnie największy wpływ na zmianę wizerunku biżuterii z bursztynem. Bowiem to właśnie w nich odczuwająca skutki kryzysu branża bursztynnicza upatruje możliwości dalszego rozwoju oraz komercyjnego sukcesu. Powoli – acz nieuchronnie – zmienia się sposób myślenia o bursztynie: nie jest to już magiczny kamyk znajdowany na plaży, pełna wspomnień pamiątka z wakacji, tylko unikatowe produkty cechujące się wysoką jakością i nowoczesnym, atrakcyjnym wzornictwem.

 Istotną rolę w tworzeniu nowej „bursztynowej mentalności” odegrało pojawienie się na rynku grupy wykształconych designerów (związanych przede wszystkim z gdańską ASP, ale także łódzkimi: ASP i Wyższą Szkołą Sztuki i Projektowania), którzy mają ambicję zmieniania wizerunku bursztynu, szukania nowych rozwiązań , wychodzenia poza kanon i tym samym łamania stereotypów. Zawirowania ekonomiczne na świecie oraz znaczny wzrost cen surowca bursztynowego w ostatnich latach przyspieszyły proces łączenia designerów z producentami w dotychczas dość opornej na zmiany branży bursztynniczej.

Ta rodząca się nowa „bursztynowa mentalność” nie tylko znajduje odzwierciedlenie w ofercie firm bursztynniczych – nierzadko skutkując nawet całkowitą zmianą wizerunku – ale także, jak dowodzą liczne znane przypadki, już po krótkim czasie owocuje sukcesem komercyjnym. Zjawisko to dotyczy w równym stopniu firm, które już od wielu lat stawiają na atrakcyjne wzornictwo, współpracując z designerami oraz tworząc i rozbudowując własne studia projektowe , jak i tych, które od niedawna unowocześniają swój image poprzez oryginalne projekty.

Ważną grupą, która od zawsze stawiała sobie za cel „zrewolucjonizowanie” wizerunku bursztynu, są artyści plastycy. Tworząc biżuterię nowatorską i ambitną, świadomie ustawiają się na biegunie przeciwległym do mało poważanej przez nich „masówki”. W ich pracowniach powstawały i nadal powstają realizacje z zakresu sztuki, unikatowe, zachwycające artystycznym podejściem do bursztynu.

Trend na przełamywanie stereotypów związanych z bursztynem trwa, a projektanci prześcigają się w wymyślaniu coraz odważniejszych biżuteryjnych kreacji. Dzięki nowym, często niekonwencjonalnym pomysłom oraz modnej oprawie kamień ten nabrał nowoczesnego charakteru i lekkości wyrazu. Łączy się go już nie tylko z „tradycyjnym” srebrem, ale i ze złotem, diamentami i innymi materiałami szlachetnymi, jak również całą gamą materiałów nieszlachetnych. Najważniejsza jest atrakcyjna kompozycja nastawiona przede wszystkim na ciekawy efekt wizualny. W swoich realizacjach designerzy kierują się zarówno aktualnymi tendencjami w światowej modzie, ale także czerpią z lokalnych tradycji i ludowego rzemiosła artystycznego, by nadać projektom wyjątkowego charakteru.

Artykuł ukazał się w publikacji podsumowującej Międzynarodowe Sympozjum Badaczy Bursztynu Złoża – kolekcje – rynek w czasie targów Amberif 2013.