Galeria Sztuki w Legnicy – wprawdzie z małym, ale całkowicie wybaczalnym poślizgiem czasowym – wydała świetną książkę „SILVER meetings Legnica”, dokumentującą 30 lat konkursu „SREBRO”, ale także – a może przede wszystkim – rozwoju współczesnego polskiego złotnictwa.

„Poszukując istoty fenomenu SREBRA, doszliśmy do konkluzji, że najważniejszą jego siłą była i pozostaje potęga mocy i interakcji, jakie zawsze towarzyszą spotkaniom z drugim człowiekiem. Inspirująca i oczyszczająca rola spotkań, rozmów, wspólnej zabawy i pracy znana jest nie od dziś. SREBRO to duże i ważne wydarzenie artystyczne (wystawy, seminaria, koncerty, pokazy, happeningi itp.), ale najważniejsi są ludzie, którzy z tej okazji zjeżdżają do Legnicy, by się spotkać, oglądać, porównywać, a przede wszystkim dyskutować o sztuce, o biżuterii i o tym, co ich zaprząta na co dzień” – podsumował fenomen tego wyjątkowego, organizowanego od 1979 r. konkursu dyrektor Galerii Sztuki w Legnicy Zbigniew Kraska.

Wydawnictwo z założenia nie ma być publikacją naukową, „świadomie opowiada i ilustruje historię SREBRA bardzo subiektywnie i impresyjnie”. Do tych trzech wyjątkowych dekad w rozwoju współczesnej sztuki złotniczej i historii biżuterii wprowadzają czytelnika dyrektor Zbigniew Kraska, projektant i wykładowca gdańskiej ASP Sławomir Fijałkowski oraz krytyk sztuki prof. Irena Huml. Redaktorki publikacji Monika Szpatowicz i Magdalena Bańska dokonały selekcji fotografii prac, które w tym okresie były prezentowane w Legnicy na różnych wystawach, nie tylko tych konkursowych – dzięki temu zyskujemy szersze spektrum legnickich spotkań. Przeglądając je, podzielone  subiektywnie na części tematyczne – Less is more, Part o f Infinity, Adornment, Structure of Nature, Contextual, Fumy, Body, Politically Incorrect, Object to Use – widzimy, jak wiele wydarzyło się od końca lat 70. na polskiej scenie złotniczej. O randze SREBRA mogą świadczyć nazwiska przede wszystkim zagranicznych twórców, którzy brali udział w konkursach i prezentowali swoje prace na różnych wystawach, m.in. Onno Boekhoudt, Peter Skubic, Herman Hermsen, PedroSequeira, Fabrizio Tridenti, Giampaolo Babetto, Dawid Watkins, Ruudt Peters, Wilhelm Tasso Mattar, Otto Künzli. Ale Legnica to przede wszystkim historia polskiej sztuki złotniczej, którą swoimi pracami „zapisywali”  Hanna i Jacek Zdanowscy, Joanna i Tadeusz Jaworscy, Agnieszka Bruzda, Jacek Wysokiński, Joachim Sokólski, Ewa Czarnota-Czarny & Łukasz Zaremski, Tomasz i Marcin Zaremscy, Ewa Franczak, Jacek Suchodolski, Jacek Byczewski, Aleksandra Mamoń i wielu innych.

O fenomenie SREBRA świadczą także pieczołowicie zebrane w końcowej części książki dane statystyczne uwzględniające WSZYSTKIE (!!!) wystawy, jakie w latach 1979-2011 odbyły się w Legnicy, a nawet tych, które były prezentowane poza nią: w sumie 160 wystaw zbiorowych i indywidualnych, ponad 100 powtórzeń ekspozycji w Polsce i zagranicą, udział w wystawach i konkursach kilkuset artystów z Polski i zagranicy, 120 opublikowanych katalogów, folderów i broszur oraz kilkadziesiąt plakatów. A to wszystko zebrane na niespełna 300 stronach albumu „SILVER meetings Legnica”. Znajdziemy tam także wykaz nazwisk uczestników tych wystaw, program sesji naukowych „Granice sztuki globalnej” i wiele więcej porządkujących złotniczą rzeczywistość statystyk.

Swoją premierę publikacja będzie miała na targach Złoto Srebro Czas, gdzie album „SILVER meetings Legnica” będzie dostępny w sprzedaży w promocyjnej cenie 35 zł. Regularna cena to 60 zł. Album można zamawiać mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie 76/8620910.