plzh-CNenetdelvltnorues
Agata Krawczyk: pierścionki - bursztyn i srebro

Obecnie to kształty, linie i kolory produktów przemysłowych, smart-phonów, em-pe-czwórek i wszelkich akcesoriów elektronicznych, bez których nie możemy się już obejść, stanowią podstawową inspirację dla projektantów z obszaru life-style i mody.

Czynnikiem najbardziej wrażliwym na zmiany, który do niedawna także najsilniej określał stylistykę produktów codziennego użytku była moda odzieżowa. Kolorystyka, motywy przewodnie, ikonografia –  mające swoje premiery na paryskich lub mediolańskich wybiegach – zwykle stawały się stylistycznym punktem odniesienia dla projektantów wnętrz, wzornictwa, reklamy. Obecnie często mamy do czynienia z procesem odwrotnym. To kształty, linie i kolory produktów przemysłowych, smart-phonów, em-pe-czwórek i wszelkich akcesoriów elektronicznych, bez których nie możemy się już obejść, stanowią podstawową inspirację dla projektantów z obszaru life-style i mody. Te dwa nurty przemysłu kreatywnego – dotychczas rozwijające się zwykle niezależnie od siebie – zaczęły posługiwać się podobnym mechanizmem kreowania trendów. Świadczyć o tym mogą również strategie reklamowe urządzeń telekomunikacyjnych, w których nie eksponuje się już innowacji technologicznych, ale odwołuje do ich stylistyki. Nośnikiem marki stają się opływowe kształty, kultowe białe słuchawki lub dotykowy interfejs. Filozofię wzornictwa jako przejawu kultury a nie techniki traktować można również jako requiem dla Steve’a Jobsa – z jego obsesyjnym przywiązaniem do estetyki oraz dążeniem do stylistycznej perfekcji w najdrobniejszych detalach.

Trend Book2012+ to album prezentujący na 350 stronach sześć głównych, wytypowanych przez Sławomira Fijałkowskiego, projektanta i wykładowcę gdańskiej ASP, trendów stylistycznych: soft-tech, crystallography, less is less, old-school, n:JOY!, macabresque. Ich ilustracją są prototypy wykonane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w sumie ponad 60 prac: od awangardowych po możliwych do seryjnej produkcji. Wydawcą jest Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku.