Jarosław Kolec laureatem konkursu "Krzemień pasiasty - kamień optymizmu"

I. Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej „Krzemień Pasiasty – Kamień Optymizmu” rozstrzygnięty! Towarzyszył on I. Festiwalowi Krzemienia Pasiastego, który trwa jeszcze do 29 października w Sandomierzu. W miniony weekend, podczas kulminacji imprezy, zostały ogłoszone wyniki.

Na konkurs nadesłano 56 prac 33 autorów, do wystawy zostało zakwalifikowanych 48 prac 29 autorów. Ze względu na bardzo krótki termin organizacji konkursu pozytywnie zaskakująca była ilość i poziom nadesłanych prac. Prace, które nie zostały zakwalifikowane, nie odpowiadały idei konkursu, były wtórne, anachroniczne, albo w podobnych wersjach spotykane są już na rynku. Oceniając prace, jury starało się wybrać realizacje najbardziej przekonywująco odpowiadające na założenia organizatorów konkursu. Sam kamień ma tyle do powiedzenia, że najprostsze działania najlepiej służą prezentacji jego piękna.

Prace zostały ocenione 22 sierpnia przez jury w składzie: prof. Andrzej Boss, projektant biżuterii, kierownik Katedry Biżuterii ASP w Łodzi (przewodniczący); Cezary Łutowicz – projektant biżuterii, mistrz złotnictwa, członek STFZ, od 39 lat propagator krzemienia pasiastego w biżuterii; wiceburmistrz Sandomierza Izabella Przybyś-Perła; Józefa Buczek;  Szczepan Siudak – artysta plastyk, członek Związku Polskich Artystów Rzeźbiarzy; Marcin Tymiński – projektant biżuterii, prezes Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych; Bożena Ewa Wódz – historyk sztuki, kustosz Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, twórczyni i kurator jedynej w świecie kolekcji muzealnej dzieł sztuki złotniczej z krzemieniem pasiastym.

Jury przyznało następujące nagrody główne:

- PIERWSZA NAGRODA dla Jarosława Kolca ufundowana przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych.

Praca została doceniona za prostotę, klarowność i harmonię. Minimalizm użytych działań służy podkreśleniu piękna krzemienia pasiastego w jego naturalnej formie. Rytm wzorów na matowym kamieniu łączy się z rytmem linek do podwieszenia  tworząc prosty, z wielkim wyczuciem wykonany naszyjnik.

- DRUGA NAGRODA – Wielkiego Krzemienia dla Anny Wojdan – ufundowana przez  Gold & Silver Gallery Cezarego Łutowicza.

Praca w sposób oczywisty nawiązuje do archetypu biżuterii. Autorka potrafiła w sposób prosty a jednocześnie nowy połączyć prehistorię ze współczesnością. Papier i odłupek krzemienny pozwoliły jej pokazać dwa oblicza tego kamienia, dwa jego sposoby wykorzystania, jako neolitycznego narzędzia i  bardzo współczesnej biżuterii.

- TRZECIA NAGRODA – Otwartego Krzemienia – dla Krzysztofa Piotrowskiego – ufundowana przez GALERIĘ OTWARTĄ Mariusza Pajączkowskiego.

Praca zachwyciła jurorów lekkością ujęcia tematu. Wykonano obiekt poetycki i praktyczny zarazem, powstała forma perfekcyjnie czysta o wielkiej delikatności i zwiewności. Autor pokazał, że krzemień nie musi być fizycznie obecny, aby dominował w powstałej realizacji. Do prezentacji jego piękna można użyć współczesnego medium - fotografii. Autor pracy, zdaniem niektórych członków jury, jest „pierwszym fałszerzem krzemienia pasiastego”.

Poza tym zostały przyznane równorzędne wyróżnienia spośród prac zakwalifikowanych do konkursu. Fundatorzy wyróżnień dokonali wyboru:

- Wyróżnienia Burmistrza Miasta Sandomierz otrzymali: Bogumiła Adamska i Radosław Wójcik.

Specjalne wyróżnienie Burmistrza Sandomierza w Ogólnopolskim Konkursie Biżuterii Autorskiej KRZEMIEŃ PASIASTY – KAMIEŃ OPTYMIZMU przypadło Radosławowi Wójcikowi za pracę zatytułowaną „Narodziny”. O wyborze właśnie tej pracy zdecydowała ciekawa, rzadko spotykana forma oprawy tytułowego krzemienia – nie jest on osadzony i połączony ze srebrem medalionu tradycyjnymi metodami, lecz „wydobywa się” z niego „rozrywając” powierzchnię pokrytą ponadto gęstą siecią arabeskowego wzoru „rodzącego ciała”. Asymetryczny, ciekawy kształt autorskiego medalionu, zawieszonego na spójnej z całością metalowej „strunie”,  stanowi przykład niezwykle dekoracyjnej, współczesnej biżuterii powstałej z użyciem krzemienia pasiastego.

Równorzędne wyróżnienie Burmistrza Sandomierza w Ogólnopolskim Konkursie Biżuterii Autorskiej KRZEMIEŃ PASIASTY – KAMIEŃ OPTYMIZMU przypadło także Bogumile Adamskiej za pracę zatytułowaną „Bransoleta – Mankiet”. O wyborze tej pracy zadecydowała ciekawa i nietypowa technika wykonania biżuterii. Krzemień, efektowanie otoczony srebrnymi nitkami wykonanymi w skrupulatny i precyzyjny sposób, niewątpliwie stanowi przykład nietypowej biżuterii dekoracyjnej. Mleczna kolorystyka krzemienia pasiastego i srebrno-metaliczny połysk metalu szlachetnego ogólnie stanowi interesującą kompozycję. Szlachetność i uroda zastosowanych materiałów świadczy o tym, że wykonana praca jest elegancka i szykowna.

- Wyróżnienia Muzeum Okręgowego w Sandomierzu otrzymali Jarosław Kolec oraz Ryszarda i Tomasz Krzesimowscy

Jarosław Kolec, Naszyjnik - za głęboką wiedzę o krzemieniu pasiastym wykorzystaną w procesie twórczym, znakomity projekt (interesujące  rozwiązanie formalne – współczesne a jednocześnie sięgające do odniesień pradziejowych) oraz realizację (zastosowanie nowoczesnych technik złotniczych).

Ryszarda i Tomasz Krzesimowscy, Brosze (zestaw) – za  szczególną wrażliwość na wnętrze krzemienia pasiastego (urodę pasiastych figuracji), interesujący projekt (pomysł na  ograniczenie a jednocześnie otwarcie kompozycji na całą otaczającą przestrzeń) i bardzo dobrą warsztatowo realizację.

- Wyróżnienie Biura Wystaw Artystycznych BWA w Sandomierzu otrzymał Jacek Skrzyński

Zestaw prac Jacka Skrzyńskiego otrzymuje wyróżnienie za prostą, oszczędną formę i bardzo ciekawe połączenie krzemienia pasiastego z użytym w pracy srebrze. Wrażeniu, że w dwóch pierścionkach użyto odpadów z pracowni złotniczej, że naprędce je wykonano, przeczy świeżość wyrazu i myśl towarzysząca tym trzem przedmiotom. Bo trzeci z nich bardzo jasno odwołuje się do przeszłości, łącząc pradzieje ziemi sandomierskiej z dniem obecnym.

- Wyróżnienie Sandomierskiego Centrum Kultury otrzymał Radosław Wójcik

Naszyjnik „Narodziny” jest połączeniem wyszukanego stylu i naturalnego piękna. Stworzony dla kobiet poszukujących nowoczesnych i oryginalnych form biżuterii. Zachwyca pięknem i kunsztem wykonania. Krzemień pasiasty idealnie komponuje się ze srebrem, dając efekt, który zadecydował o
wyborze tego oto naszyjnika.

- Wyróżnienie Sandomierskiego Stowarzyszenia Kulturalnego otrzymał Giedymin Jabłoński

Sandomierskie Stowarzyszenie Kulturalne wyróżniło pracą Giedymina Jabłońskiego. Kompozycja autora jeszcze bardziej łączy człowieka z krzemieniem pasiastym. Formą swa nawiązuje do historycznego malarstwa, mozaiki. Wykonana w szlachetnych technikach, pokazuje swobodę poruszania się w złotniczym warsztacie. Praca jest utrzymana w ładnej nie-dosłowności.

- Dodatkowe wyróżnienie Prezesa Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych otrzymał Krzysztof Piotrowski

Niemożliwe stało się możliwe... Lekkość wykonania, ciekawa i zabawna interpretacja surowca, jakim jest krzemień pasiasty. Kamień swoim ciężarem często narzuca nam wielkość formy. Tym razem jest zupełnie inaczej.