plzh-CNenetdelvltnorues
Grand Prix Ałatyr 2011 dla Knuda Barlslunda z Danii

Do 21 sierpnia br. W Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie można oglądać wystawę pokonkursową IV Międzynarodowego Biennale Biżuterii z Bursztynu „Ałatyr” pod tytułem „Przestrzeń. Czas”.  

Do konkursu ,,AŁATYR 2011" zakwalifikowano  158 prac twórców reprezentujących osiem państw: Niemcy, Danię, Włochy, Litwę, Łotwę, Polskę, Rosję i Francję. Zgłoszenia były kwalifikowane przez kuratorów w/w państw. Polskim kuratorem była Ludmiła Skulbaszewska z Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Do jury zostali zaproszeni reprezentanci tych państw. Oceniano prace w trzech kategoriach: mistrzostwo, dzieło sztuki – wyraz artystyczny i nowatorstwo.

Grand Prix przypadło Duńczykowi Knudowi Barslundowi za zestaw składający się z trzech pojemników na tabletki (z promocji kuratora Charlotte West). Jednym z laureatów został Paweł Kaczyński, absolwent ASP w Łodzi, który otrzymał drugą nagrodę w kategorii „wyraz artystyczny” za naszyjnik ze srebra z bursztynem. Najlepszymi spośród polskich prac okazały się pierścień z bursztynu „Oksygen” firmy Art7 Wojciecha Kalandyka z Gdańska (I nagroda w kategorii „nowatorstwo”) oraz naszyjnik autorstwa Pawła Kaczyńskiego. Każdy z jurorów, zgodnie z regulaminem, wyróżnił jednego uczestnika swoim dyplomem (moim faworytem został Wojciech Kalandyk).  

W ramach programu Biennale „Ałatyr 2011” odbyły się także dwie konferencje naukowe i zajęcia praktyczne przeprowadzone przez kuratorów, tzw. klasy mistrzowskie. Na pierwszą, dwudniową konferencję pod nazwą „Program edukacyjny” składało się siedem wykładów. Wśród nich mój, pod tytułem „Nowoczesny polski design – biżuterii na przykładzie prac dyplomowych studentów Katedry Biżuterii ASP w Łodzi”, zilustrowany specjalnie przygotowanym serwisem 155 reprodukcji prac dyplomowych z Katedry Biżuterii (notabene został on uznany za jeden z ciekawszych). Treść wykładu o polskim wzornictwie i zdjęcia zostaną wykorzystane w materiałach prasowych (Jewel - Moskwa) i dydaktyce rosyjskiej szkoły.

Druga konferencja pt. „Bursztynowe szlaki handlowe”  zawierała 11 wystąpień, w tym komisarza Międzynarodowych Targów Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif w Gdańsku Ewy Rachoń pt. „Kierunki eksportu polskich współczesnych wyrobów z bursztynu”. Dodatkowym efektem tego twórczego spotkania są także zaproszenia do kolejnych konkursów i wystaw w Niemczech i Rosji oraz współpracy w ramach programu Erazmus, wsparte zobowiązaniem naszego konsula Jego Ekscelencji Ryszarda Sosińskiego.

Organizacja Biennale jest unikatowym – w kontekście działalności europejskiej społeczności bursztynowej – projektem Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie. Niniejsza inicjatywa w znaczący sposób wzbogaca scenę artystyczną Kaliningradu, umożliwiając wymianę doświadczeń i nawiązanie współpracy między rosyjskimi i zagranicznymi twórcami. Jej celem jest także inspirowanie do poszukiwania nowych rozwiązań artystycznych w pracach z tym słonecznym kamieniem, a także wsparcie w tworzeniu  systemu szkoleń w sferze bursztynowej. Czwarta edycja Biennale odbyła się pod patronatem Ministerstwa Kultury Obwodu Kaliningradzkiego i Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie. W uroczystości wzięli udział twórcy, historycy sztuki, gemmolodzy, dyplomaci (Polskę reprezentował konsul Rzeczpospolitej Polskiej w Kaliningradzie Ryszard Sosiński) oraz zaproszeni goście. Planowane jest wydanie ilustrowanego katalogu z pracami prezentowanymi na wystawie oraz specjalnej publikacji ze streszczeniami wystąpień uczestników konferencji.

Prof. Andrzej Szadkowski jest prorektoem ds. Nauki Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W tym roku po raz trzeci został zaproszony do jury konkursy „Ałatyr”.