Praca Judy McCaig

W sobotę 22 maja br. podczas uroczystego wernisażu w Galerii Sztuki ogłoszono nazwiska 19. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej, którego temat brzmiał MINIMUM. Nagrody pieniężne i rzeczowe oraz dyplomy i pamiątkowe gadżety powędrowały w ręce artystów-złotników przybyłych do galerii z różnych stron świata.

Obradujące w dn.8-9.04.br. międzynarodowe jury w składzie Maria Rosa Franzin (Włochy), Ramon Ramón Puig Cuyàs (Hiszpania), Theo Smeets (Holandia), Andreas Gut (Szwajcaria), Sławomir Fijałkowski i Arkadiusz Wolski (Polska), oceniło 493 prace nadesłane przez 267 artystów z 31 krajów. Jury zdecydowało o innym niż regulaminowy podział nagród i przyznało następujące nagrody oraz wyróżnienia:

Grand Prix – 10.000 zł + 1 kg srebra (w efekcie po 5000 zł i 1 kg srebra) i II Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego – 5000 zł + 1 kg srebra (w efekcie po 2800 zł i 1 kg srebra) jako nagrody równorzędne

* Cooperation//STANDARD: Tobias Schäfer, Laura Pregger, Moritz Walther, Ingrid Römmich – Niemcy, Szwajcaria
Wisior, przywieszka z ceną: srebrna metka, srebrny łańcuch, 2009
Kolczyki 1500: imitacja pereł, srebrne klipsy, 2009
Pierścień Jeden rozmiar: srebro, 2009
Pierścień Nieoficjalny: plastikowe pudełko, srebro, cyrkonia, 2009

* Judy McCaig – Wielka Brytania
Brosza Dzień: srebro, pleksi, farba, tombak, 2010
Brosza Noc: złoto, srebro, akwamaryn, znaleziony materiał, 2010

III Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy – 2500 zł + 1 kg srebra
Silke Rehermann – Niemcy
Brosza: porcelana, plastik, 2010

Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy – statuetka „Marek” + 1 kg srebra
Katarzyna R. Wójcik – Polska
Mniej hałasu, więcej… kolczyki, srebro, 2010

Mój projekt jest symbolicznym wyrazem tęsknoty za ciszą w znaczeniu dosłownym oraz metaforycznym, za większą refleksyjnością, wrażliwością i subtelnością otaczającego mnie świata. Jeden z najwspanialszych narzędzi ludzkiego umysłu – wyobraźnia – działa jedynie po wyciszeniu niepotrzebnego hałasu.

Nagroda Specjalna Organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo i dowcip wypowiedzi twórczej „Srebrna Ostroga” + 1 kg srebra
Tabea Reulecke – Niemcy
Mimimum „Kompendium współczesnego jubilera 2008”, papier, karton, tkanina, srebro, 2010


WYRÓŻNIENIA HONOROWE:

Jarosław Westermark – Polska
Obrączka, obiekt: srebro, czarny dąb, konstrukcja, 2010

Czy naprawdę „mniej znaczy więcej”
Jako że tekst wprowadzający w tematykę konkursu (mimo że został ograniczony do minimum), może sprawić kłopot (zgodnie z badaniami i statystyką) około jednej trzeciej Jury, spróbuję ułatwić wszystkim zadanie i uzasadnić swoją pracę. Jest ona uosobieniem tezy, że mniej znaczy więcej. Połówka obrączki, mniej niż cała, oraz jej odbicie w srebrnym lustrze łączą się, by stworzyć obiekt nie całkiem materialny. Emocje, które towarzyszą nam gdy go oglądamy, są jednak znacznie większe niż te, które dałaby nam cała obrączka. Wrażenie lewitacji to znaczenie więcej, niż moglibyśmy oczekiwać od efektu osiągniętego przy użyciu minimalnych środków.

Patricia Wieckowski – Niemcy
Flegmatyk, brosza: srebro, emalia, 2009

Fabrizio Tridenti – Włochy
Brosza: srebro, stal, farba, 2010

„Prostość formy nie oznacza prostoty doświadczenia” (Robert Morris)
Srebro znika pod cienką warstwą białej farby, która wydobywa ułamki wewnętrznej struktury metalu, ale nie jego rzeczywisty wygląd. Jednolita biel znosi główne przeznaczenie przedmiotu i przeobraża go w biały ekran odbierający obrazy z otoczenia: jasność, ciemność, kolory. Biały kolor sprawia, że cienie mówią, a wszystko, co nieuchwytne i zmienne z natury staje się istotą. To niekończące się dzięki obecności obserwatora doświadczenie kształtuje wrażliwość.

Sham Patwardhan – Niemcy
Naszyjnik: nitka, muszle, koral, kolorowa srebrna folia, wiązane, malowane, 2010

Mirjam Hiller – Niemcy
Mynenia, brosza, srebro, stal nierdzewna, 2010

Ograniczenie do minimum materiałów i metod wykorzystanych w procesie robienia biżuterii jest dla mnie bardzo inspirujące, ponieważ to pozwala na dogłębne zbadanie każdego szczegółu procesu. Każdy materiał, jak również każda metoda wymagają uwagi i odpowiedniego postępowania. Im bardziej skupiasz się na rzeczy, tym głębiej sięgasz. W tym sensie, redukując liczbę materiałów i metod, otwierasz drogę do olbrzymiej różnorodności możliwości. Tworząc pracę "MYNENIA" miałam zamiar skonstruować dopracowaną w szczegółach broszkę, stworzoną z jednego kawałka srebra. Metody użyte do jej powstania to cięcie i składanie. Cała praca jest zrobiona z jednego kawałka srebra i srebrnego drutu.

Taehee In – Korea
Brosza, srebro, obsydian, stal nierdzewna, 2008
Pierścień, srebro, złoto, kamień syntetyczny, 2010
Pierścień, srebro, złoto, kamień syntetyczny, 2010


NAGRODY POZAREGULAMINOWE:

* Wyróżnienie honorowe czasopisma artystycznego FORMAT
Sigurd Bronger – Norwegia
Naszyjnik: diament, stalowe ziarno, srebro, 2010

* Wyróżnienie honorowe magazynu Polska Biżuteria
Monika Wickström – Finlandia
Złom naszyjnik, srebro, plastik, laminowane, 2010

*Wyróżnienie Honorowe Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
Katarzyna Gemborys – Polska
Bańki mydlane, pierścionki: szkło, 2010

*Wyróżnienie honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy
Peter Skubic – Austria
Minimum PIN, brosza: srebro, stal nierdzewna, 2010

* Nagroda Galerii w Trzech Witrynach (0,5 kg srebra)
Tuija Hietanen – Finlandia
Dwa w jednym, pierścionki: srebro, posrebrzane szklane koraliki, nić, 2010

* Nagroda im. Joachima Sokólskiego ufundowana przez Fundację Polskiej Sztuki Nowoczesnej (1 kg srebra)
Krzysztofa Staniszewska – Polska
AH1N5 maska: fizelina czarna, zgrzewanie, prasowanie, 2010
AH1N5 maska: fizelina biała, zgrzewanie, prasowanie, 2010

* Nagroda Targów Inhorgenta Europe (stoisko na targach inhorgenta europe 2011)
Taehee In – Korea
Brosza, srebro, obsydian, stal nierdzewna, 2008
Pierścień, srebro, złoto, kamień syntetyczny, 2010
Pierścień, srebro, złoto, kamień syntetyczny, 2010

* Nagroda Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych (1 kg srebra)
Taehee In – Korea